english  česky 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Ghanské vodohospodářství

Studie velvyslanectví v Akkře věnovaná ghanskému vodohospodářství

Ghanské vodohospodářství

Úvodem: Vodohospodářský sektor Ghany, tj. úprava a distribuce pitné vody a čištění odpadních vod, je dlouhodobě málo rozvinutý a neřeší závažné nedostatky a skutečnosti: omezený přístup obyvatel k pitné vodě, přerušované dodávky pitné vody, velké ztráty při dopravě a distribuci, nízký tlak vodovodních řadů. Nedostatek kvalitní pitné vody a téměř neexistující kanalizační rozvody jsou výrazným zdravotním nebezpečím a dle odhadu způsobují až 70% infekčních nákaz. V neposlední řadě domácnosti bez přístupu k e kvalitní pitné vodě jsou nuceny využívat zdroje nedůvěryhodné, které jsou paradoxně dražší.

 

A. Systém řízení/státní organizace

1. Na celostátní úrovni řídícím, koordinujícím a kontrolním orgánem státní správy je Ministerstvo vodních zdrojů, prací a bydlení (Ministry for Water Resources, Works and Housing, mwh@ighmail.com, tel. +233 302 665 940, website není vytvořena) a jeho odbor vodního hospodářství.

2. The Ghana Water Copany Ltd. (GWCL, www.gwcl.com.gh) má své gesci úpravu vody, její skladování a distribuci domácnostem, veřejnému sektoru a průmyslu v 82 městských aglomeracích s více než 5000 obyvateli. Mimoto je GWCL je odpovědná za výstavbu, provoz a kontrolu kanalizačních systémů v celé zemi. Místní soukromé firmy pro GWCL zajišťují instalaci vodoměrů, vyúčtování a výběr poplatků. Na internetové stránce GWCL je uveden rovněž seznam projektů, dokončených, probíhajících a připravovaných včetně informace o zdroji financí a firmách realizujících projekty.

3. V roce 1994 v rámci decentralizační politiky byla zřízena organizace The Community Water and Sanitation Agency (CSWA, www.cwsagh.org), která koordinuje a podporuje implementaci National Community Water and Sanitation Programme (NCWSP) ve venkovských oblastech rozdělených do 138 oblastí. CSWA přímo neprovozuje a neudržuje vodohospodářská zařízení, ale koordinuje činnost různých organizací včetně zajišťování finančních prostředků z různých zdrojů.

 

B. Tendry

Jsou vyhlašovány státní organizací Ghana Procurement Authority (www.ppaghana.org) pouze pro GWCL.

 

C. Přehled/prpblémy/rizika

Ochrana vodních zdrojů v Ghaně není de facto prováděna a trvale dochází k jejich znečisťování. Velká část obyvatelstva je odkázána na zdroje povrchové, které jsou pochopitelně kontaminovány. Nedostatek nezávadné pitné vody dle odhadů způsobuje 70% nemocí a vede k vysokému procentu úmrtí zejména kojenců a batolat.

Realizace projektů se často potýká s byrokratickými překážkami a chováním místních náčelníků, kteří v řadě případů přípravu a výstavbu, ač se to zdá nepochopitelné, ztěžují a prodlužují.

V městských oblastech je většina vodovodních rozvodů v havarijním stavu a po cestě ke spotřebiteli se ztrácí až 50% vody, další „ztráty“ má na svědomí mnoho nelegálních odběratelů, neplatičů a nepřesné měřiče spotřeby vody.

 

D. Vládní (investiční) programy rozvoje/reforma

Produktivita a návratnost finančních prostředků je u vodohospodářských projektů velice nízká, vláda pro financování využívá především prostředky finančních donorů, mezi které patří zejména Africká rozvojová banka, Kanada, Dánsko, Holandsko, EU, Francie, Japonsko, Turecko a Světová banka.

Od června 2006 do června 2011 soukromá firma Aqua Vitens Rand Ltd. (AVRL), společný podnik holandské společnosti Vitens a jihoafrické společnosti Rand Water, spolupracovala s GWCL během pětiletého kontraktu řízení na rekonstrukcích stávajících vodovodních systémů, na výstavbě nových a na zvýšení jejich hospodárnosti.

Hlavními cíly pětiletého kontraktu bylo:

- zvýšení spolehlivosti rozvodů (tlak a plynulost dodávek) a kvality pitné vody

- zajistit finanční udržitelnost a stabilitu GWCL

- zlepšit služby zákazníkům

- zajistit přístup k pitné vodě za přijatelné ceny spotřebitelům s nízkými příjmy

Důležitým předpokladem zajištění uvedených cílů mělo být výrazné snížení množství vody, které negenerovalo žádné výnosy (non-revenue water), tj. vody ztrácející se, zcizené atd.

Když v březnu 2008 došlo k opakovaným a celoplošným výpadkům dodávky vody, ministr přistoupil ke kontrole plnění podmínek kontraktu ze strany AVRL. Bylo ale konstatováno, že výpadky dodávek vody byly způsobeny nedostatkem elektrické energie v úpravnách vody Weija a Kpong a podle ministra se zhotovením nových vrtů a stabilními dodávkami el. energie situace měla do konce roku 2008 zlepšit. Přesto National Coalition Against Privatisation of Water (NCAP) žádalo o zrušení kontraktu z důvodu nedostatečného plnění podmínek kontraktu ze strany AVRL, zejména pak slabého a tlaku výpadku dodávek vody. Vzhledem k opakujícím se nedostatkům a časté kritice AVRL spotřebiteli ghanská vláda v červnu 2011 kontrakt neobnovila.

 

E. Místní firmy/konkurence

 Místní firmy jsou na výstavbu velkých projektů kapitálově slabé a zajišťují především dodávky některých komponentů (např. vodoměrů). Konkurencí jsou samozřejmě firmy ze zemí, které poskytují financování.

 

F. Problémy a výzvy

Rozvoj stabilního a výkonného vodohospodářství je ovlivňován, omezován a zpomalován následujícími faktory:

-          všeobecným nedostatkem zdrojů upravitelné vody

-          kontaminací vodních zdrojů (nelegální důlní činnost, vylévání splašků do přírody (moře, vodoteče, řeky, volná příroda), mizivé povědomí resp. vůle chránit životní prostředí)

-          zastaralá a neudržovaná infrastruktura včetně technologií

-          nedostatek finančních prostředků a jejich nehospodárné využívání

-          nedodržovaná legislativa a překračování/překrývání kompetencí

-          neexistující kanalizační systémy a čističky odpadních vod