Velvyslanectví České republiky v Ankaře

Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Škoda Auto na "AUTOSHOW 2012 Istanbul" aneb turecká premiéra modelů Rapid a Citigo

(Archivní článek, platnost skončena 14.11.2013.)

Ve dnech 1. - 11. listopadu 2012 se uskutečnil v Istanbulu 14. ročník mezinárodního automobilového veletrhu „Istanbul Autoshow 2012“ (www.istanbulautoshow2012.com). Společnost ŠKODA AUTO a.s. úspěšně využila této platformy a na prestižním veletrhu uvedla na turecký trh nový kompaktní rodinný model Rapid a malý vůz Citigo. Důležitost tureckého trhu jasně deklarovala i osobní účast předsedy představenstva společnosti ŠKODA AUTO prof. Dr. h.c. Winfried-a Vahland-a na veletrhu a jeho jednání s tureckým ministrem pro vědu, průmysl a technologie Nihat-em Ergün-em, které zajistil v rámci proexportních aktivit ZÚ Ankara DEK Arnošt Kareš.

Ve dnech 1. - 11. listopadu 2012 se uskutečnil v Istanbulu 14. ročník mezinárodního automobilového veletrhu „Istanbul Autoshow 2012“ (www.istanbulautoshow2012.com). Společnost ŠKODA AUTO a.s. úspěšně využila této platformy a na prestižním veletrhu uvedla na turecký trh nový kompaktní rodinný model Rapid a malý vůz Citigo. Důležitost tureckého trhu jasně deklarovala i osobní účast předsedy představenstva společnosti ŠKODA AUTO prof. Dr. h.c. Winfried-a Vahland-a na veletrhu a jeho jednání s tureckým ministrem pro vědu, průmysl a technologie Nihat-em Ergün-em, které zajistil v rámci proexportních aktivit ZÚ Ankara DEK Arnošt Kareš.

 

Veletrh, jehož organizátorem byla veletržní společnost TÜYAP Exhibition Group (www.tuyap.com.tr), byl oficiálně zahájen dne 1. listopadu 2012 za účasti ministra hospodářství Zafer-a Çağlayan-a a ministra pro vědu, průmysl a technologie Nihat-a Ergün-a. V rámci úvodního dne, který nebyl otevřen široké veřejnosti, nýbrž byl dedikován prezentacím premiér jednotlivých automobilek a tiskovým konferencím, proběhla i turecká premiéra kompaktního rodinného modelu Rapid a malého vozu Citigo automobilky ŠKODA AUTO, které v místě osobně uvedl na trh předseda představenstva společnosti prof. Vahland.

Význam progresivního tureckého trhu podtrhla i skutečnost, kdy prof. Vahland osobně jednal s tureckým ministrem pro vědu, průmysl a technologie Nihat-em Ergün-em. Jednání, které zorganizoval DEK ZÚ Ankara Arnošt Kareš přímo v útrobách stánku automobilky, proběhlo za „zavřenými dveřmi“, za účasti úzkého okruhu participujících na obou stranách jednacího stolu. Předmětem jednání byly perspektivy automobilového průmyslu v Turecké republice a výhled automobilky na tomto dynamickém, nicméně náročném trhu. Jednání prof. Vahlanda s ministrem Ergün-em  předcházelo setkání generální konzulky Ester Lauferové, zástupce velvyslance Petra Štěpánka a DEK Arnošta Kareše s předsedou představenstva a top managementem společnosti ŠKODA AUTO. Jmenovaní seznámili představitele automobilky s aktuálním ekonomickým vývojem, investičními pobídkami a predikcemi Turecké republiky,  vzájemnými obchodními vztahy mezi ČR a Tureckem, i politickou situací v místě, která do značné míry ovlivňuje celkové investiční klima země.

Prezentace automobilky v rámci prvního dne, která se nesla v líbivém „cool designu“, tj. v barvách bílé a zelené, stejně jako barva loga, byla završena tiskovou konferencí prof. Vahlanda a korunovaná osobní účastí majitele fotbalového týmu Galatasaray na stánku společnosti, přičemž obě události přitáhly velkou mediální pozornost. Otázkou (pouze v řečnické rovině) je, zda ministr Ergün svou účastí na stánku ŠKODA AUTO přitáhl více novinářský objektivů než majitel fotbalového klubu na tomtéž místě o cca 30 minut později.

Společnost ŠKODA AUTO v Turecku působí již od r. 1960, kdy v rámci montážní činnosti automobilky byly v místě mezi lety 1960 až 1980 produkovány modely 1202 a 1203L pickup, poté mezi lety 1985 a 1990 zde automobilka montovala Škodu 120L. Výrazný impuls s exportním nábojem dostala spolupráce automobilky s výhradním importérem Yüce Auto SA, jehož dealerská síť se postupně rozrostla na současných 33 plně funkčních dealerských míst a 4 servisní střediska. V r. 2011 ŠKODA AUTO prostřednictvím výhradního importéra na místním trhu realizovala prodej 7.440 ks nových vozidel, z toho největší podíl připadl na modely Octavia (cca 2.400 ks). Procentuální podíl značky ŠKODA na tureckém trhu, i navzdory zpomalujícímu tureckému trhu  (za deset měsíců r. 2012 zaznamenaly meziročně prodeje nových vozů citelnou ztrátu -12,21%), vykazují meziročně růstovou tendenci - k září 2012 činil podíl značky Škoda na celkových prodejích 1,9%, oproti předcházejícímu roku, kdy to bylo 1,3%. Automobilka cílí v tomto roce na prolomení hranice prodeje 10.000 ks vozů a dosažení 2% podílu na trhu.

Závěr ZÚ:

Byť turecký automobilový trh v r. 2012 vykazuje klesající tendenci prodejů nových vozů, je tento velmi správně v centru pozornosti a hledáčku české automobilky, která jej považuje z delšího časového horizontu za slibný a pro růstový. Důvodem stagnace, resp. poklesu prodeje vozů na místním trhu je především rostoucí daňové zatížení v podobě tzv. speciální spotřební daně (jen v říjnu 2012 vzrostla dále z hodnoty 37% na 40% v kategorii vozů do 1600 cc), jedny z nejvyšších cen pohonných hmot celosvětově vůbec (pravděpodobně po Norsku) dosahujících díky vysoké spotřební dani částky cca 48 Kč/l za Natural 95 a též očekáváním premiér nových modelů právě uvedených na AUTOSHOW v Istanbulu.

 ZÚ Ankara vnímá AUTOSHOW Istanbul jako skvělou platformu k posílení českých pozic na náročném, nicméně perspektivním tureckém trhu v předmětném sektoru. Věříme, i že aktivity ZÚ Ankara, mezi které patří i plánované společné proexportní aktivity spolu s výhradním importérem Yüce Auto SA, budou marketingově úspěšné a povedou k deklarovanému dlouhodobému cíli, tj. zvýšit prodej vozů značky ŠKODA na trhu až na dvojnásobek současných prodejů v řádu několika let.

 

fotografie z autosalónu (zdroj: Škoda Auto a.s.)

fotografie z autosalónu (zdroj: Škoda Auto a.s.)