Velvyslanectví České republiky v Pekingu

Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Libor Sečka pro Hospodářské noviny: Klíčem k úspěchu je tradice, kvalita a respekt

Čtěte rozhovor, který velvyslanec Libor Sečka poskytl Hospodářským novinám v březnu tohoto roku.

Hospodářské noviny
HN.IHNED.CZ 26. 3. 2012 00:00
Libor Sečka, velvyslanec ČR v Pekingu

Libor Sečka má zkušenosti se zastupováním České republiky v Mexiku, Španělsku, Bruselu a Itálii. Dnes má jako velvyslanec České republiky v Číně příležitost využít těchto svých zkušeností v zemi se zcela jiným ekonomicko-politickým systémem.

"Musíme teď v Česku jednoduše vybrat to, co je u nás ještě konkurenceschopné, v maximální možné míře to podpořit a dostat sem na čínský trh," říká v rozhovoru, ve kterém stihne zmínit i cesty, kterými by toho chtěl dosáhnout.
HN: Jak hodnotíte působení českých firem na čínském trhu?
Velmi pozitivně. Obchod evidentně nehledí na to, že naše spolupráce s Čínou na úrovni vrcholné politiky není ještě plně rozvinuta, a vyvíjí se velmi dynamickým tempem. Loni jsme zaznamenali třetinový nárůst exportu z Česka do Číny, v obráceném směru to bylo více o pětinu. Momentálně jsme tak na nějakých 20 miliardách dolarů obratu za rok.
HN: Jak jsme na tom v porovnání se zbytkem Evropy?
V tomto případě můžeme hovořit o zajímavém trendu, export českého zboží do Číny roste každým rokem a v rámci regionu střední a východní Evropy dlouhodobě patříme k nejsilnějším partnerům této asijské země. Rozdíly ve statistice obchodní výměny Číny s Maďarskem, Polskem a Českem se sice v poslední době vyrovnávají, pořád jsme ale pro Čínu nejvýznamnějším partnerem my.
HN: Jaké strategie volí firmy pro svůj vstup na čínský trh?
Odhlédneme-li od větších firem, najdeme řadu zajímavých příběhů. Například firma Rieger-Kloss Varhany z Krnova si je velmi dobře vědoma toho, že v Číně se uplatní především takové zboží, které je náročné na výrobu a které má i vlastní přidanou hodnotu. Okopírovat varhany umístěné v kostele navíc není zrovna jednoduché, to je jistě další důležitá výhoda.
HN: Pomáhá takovému produktu i punc české tradice?
Ano, Česko je výrobou varhan proslavené. Jde o náročnou technologii, která navíc vyžaduje vysokou profesionalitu při výrobě. A i díky tomu si tu tato společnost vybudovala větší důvěru, než její německá konkurence. Výroba varhan v Krnově má tradici z první republiky a teď na ni firma znova navázala. I to je jedna z cest, jak dobýt zdejší trh, přes tradiční značky. Na to Číňané slyší.
HN: V jakých dalších oblastech tedy máme ještě šanci?
Například v těžkém strojírenství a sklářství. Firmy, které sem budou schopné přijít, akceptovat kulturní a společensko-politické rozdíly a k tomu ještě respektovat podmínky trhu, tu budou úspěšné. Pokud chtějí Češi v Číně podnikat, musí v mnoha případech vstoupit do společných firem (joint ventures) a nabídnout něco, co tu ještě není. Pravidla evropského pojetí byznysu tu neplatí.
HN: Pomáhá Čína například nějakými konkrétními pobídkami?
Jako příklad bych uvedl společnost TOS Kunming, která tu ve spolupráci s čínským partnerem už snad sedmým rokem vyrábí obráběcí stroje. A jsou v tom tak dobří, že už vstoupili do kategorie "nejvyšších technologií", autonomní provinční vláda si jejich výroby natolik váží, že jim touto cestou nabídla nižší daně. Firma dosáhla toho, že jí vláda platí její vlastní rozvoj z čínských peněz, i takové zázračné možnosti dnes Čína nabízí.
HN: Proč tedy ale není objem českého vývozu do Číny třeba pětinásobný?
Ze své zkušenosti z působení v Mexiku a dalších zemích vím, že problém s případným exportem je třeba hledat především u nás, v Česku. Klíčové je to, jestli máme schopné firmy, které sem opravdu chtějí přijít. Pokud firma má zájem tady prodávat a má tu také co nabídnout, pak ji státní instituce určitě budou v maximální možné míře podporovat. Problém je ale v tom, že firem z touto schopností rychle ubývá.
HN: Jak se do toho všeho promítají obavy firem o kopírování jejich výrobků?
Většina firem vstupujících do Číny počítá s tím, že k tomu jednoduše jednou dojde. Už současně se vstupem na trh by proto měly firmy vyvíjet nové technologie a produkty, kterými plánují nahradit ty starší, mnohdy už dávno okopírované. Mít před Čínou stále drobný náskok, i to je jedna z cest, jak může být firma úspěšná.
HN: Český vývoz do Číny tedy roste, jak ho ale do budoucna ještě více posílit?
Musíme jednoduše vybrat to, co je ještě konkurenceschopné, v maximální možné míře to podpořit a pak to dostat na čínský trh. Například letecký průmysl, to je zrovna takový obor, který to potřebuje. Posilme ho už třeba tím, že ho omladíme, průměrný věk v tomto odvětví je 55 let. A to je jen jeden z příkladů. Až potom můžeme ve světě něco skutečně dokázat. Tradici a schopnosti máme, pokud se ale jako Česko nebudeme více snažit, neuspějeme. Obchod nehledí na to, že naše spolupráce s Čínou na úrovni vrcholové politiky není ještě plně rozvinuta.
Libor Sečka je velvyslancem České republiky v Čínské lidové republice od roku 2009.
Předtím působil na ambasádách v Bruselu, Itálii, Mexiku a Španělsku. Vysokoškolský diplom má z Moskevského státního institutu mezinárodních vztahů.