srpski  česky 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Rozpočet Srbska na r. 2014

(Archivní článek, platnost skončena 15.01.2015.)

Dne 13.12.2013 schválil srbský parlament státní rozpočet na rok 2014. Příjmy státního rozpočtu jsou plánovány ve výši 930 mld. RSD a výdaje ve výši 1 113 mld. RSD. Plánovaný deficit 183 mld. RSD znamená schodek ve výši 4,6% HDP, celkový deficit konsolidovaného rozpočtu pak dosáhne 7,1% HDP. Předpokládá se navýšení veřejného dluhu Srbska ve výši 1,6 mld. €. Hrubý dluh dosáhne 5,6 mld. € (z toho 3,3 mld. € na splácení vnějšího veřejného dluhu, 0,4 mld. € na splácení záruk).

Příjmy státního rozpočtu jsou plánovány ve výši 930 mld. RSD, což představuje nominální nárůst 6,5% ve srovnání s revidovaným rozpočtem z roku 2013 (873 mld. RSD), výdaje mají dosáhnout 1 113 mld. RSD (nominální nárůst 5.8 % ve srovnání s 2013). Deficit má dosáhnout 183 mld. RSD (4,6 projektovaného HDP), celkový deficit konsolidovaného rozpočtu (zahrnuje též rozpočet AO Vojvodina a místních samospráv) bude 7,1% HDP. Rozpočet počítá s růstem HDP ve výši maximálně 1% a s velice nízkou inflací 0,5%.

Největší část příjmů je plánována z výběru DPH a bude ve výši 430 mld. RSD (46% celkových příjmů). Zvýšení nižší sazby DPH z 8% na 10% a přesun IT sektoru na vyšší daňovou sazbu (20% namísto 8%) přinese 21,5 mld. RSD, respektive 0,6% HDP. Reforma daňové správy a boj proti šedé ekonomice přinese dodatečných 22 mld. RSD.

Celkové výdaje za mzdy zaměstnaných ve veřejném sektoru budou 272 mld. RSD (24% celkových výdajů). Ve státním sektoru dojde k 20% zdanění čistých mezd přesahujících 60 000 RSD měsíčně. 25% (280 mld. RSD) celkových rozpočtových výdajů bude vyčleněno na sociální výdaje, včetně penzí. Kapitálové výdaje budou ve výši 52 mld. RSD, což představuje růst o 50% ve srovnání s r. 2013.

Výdaje na zboží a služby budou 96 mld. RSD. Na subvence je plánováno 81 mld. RSD (o 3 mld. méně než v roce 2013).  Na aktivní opatření podpory zaměstnanosti se předvídá 2,6 mld. RSD. Rozpočet pro kulturu je 16,1 mld. RSD (navýšení o třetinu v porovnání s r. 2013). Agrární rozpočet na r. 2014 bude kolem 45 mld. RSD (skoro o 2% vyšší než 2013) a na subvence a investice bude vyčleněno 91% agrárního rozpočtu.

Ministr financí Lazar Krstić (L.K.) nepovažuje schválený rozpočet za ideální, nicméně považuje jej za realistický. Jeho cílem je nejpozději do roku 2016 stabilizovat veřejný dluh na úrovni 70% HDP. L.K. také uvedl, že od roku 2015 by měl být schvalován konsolidovaný rozpočet, který bude zahrnovat rozpočty Vojvodiny a místních samospráv.

Ministr hospodářství Saša Radulović vyjádřil názor, že schodek státního rozpočtu je dán zejména zanedbáním potřebných strukturálních reforem v minulých letech. Hospodářská politika současné vlády je založena na rozvoji domácího hospodářství, zaměstnanosti a růstu životního standardu. Podle projekce rozpočtu čeká Srbsko v příštím roce pouze mírný hospodářský růst HDP ve výši 1%. To bude dáno především  nedostatkem investic a reálným pádem soukromé a vládní spotřeby.

Hospodářská politika se v roce 2014 zaměří na 153 podniků, které jsou v restrukturalizaci. Do konce 2014 by měla být ukončena jejich privatizace. V rozpočtu na 2014 je plánován také tranziční fond ve výši 20 mld. RSD, ze kterého se, mimo jiné, bude vyplácet odstupné pracovníkům v podnicích v restrukturalizaci.

Podle vyjádření předchozího ministra financí Mladjana Dinkiće se schválený rozpočet vyznačuje třemi nedostatky: nepočítá se s urychleným splácením starých dluhů financemi, získanými z nových (níže úročených); obsahuje „bezmyšlenkovité vyhazování peněz“ – objem subvencí se zvyšuje šestinásobně; a nepočítá s placením akontace na úvěry pro infrastrukturní projekty (konkrétně např. pro dálnici směrem na Černou Horu).

Komentář ZÚ:

Podle převažujících názorů nemá rozpočet již v okamžiku svého vzniku vrozenou téměř jistotu úprav v průběhu roku, jako tomu bylo v minulých letech. Z toho hlediska se zdá skutečně být více realistický, než tomu bylo dříve. To pochopitelně neznamená, že je možnost nutnosti úprav vyloučena v důsledku snížení příjmů a zejména zvýšení výdajů na sociální oblast (např. podle místních médií v posledních měsících výrazně roste počet žadatelů o sociální dávky).

Navržený deficit, zejména pokud se vezme v úvahu konsolidovaný rozpočet, pochopitelně není žádným pozitivním průlomem a zadlužování země tak bude pokračovat v poměrně vysokém tempu. Zastavení růstu veřejného dluhu bude zřejmě vyžadovat další a ještě razantnější opatření, která ovšem budou mít negativní dopad na již tak nízkou koupěschopnost obyvatelstva a tím i na celou ekonomiku.

Již při přípravě rozpočtu se naplno rozhořel boj o jednotlivé infrastrukturní projekty. Dříve velice ambiciózní a do jisté míry nezodpovědný přístup se vyznačoval vítáním většiny půjček bez ohledu na to, zda budou mít příslušné státní firmy (např. Putevi Srbije, Koridory Srbije, EPS nebo železnice), respektive státní rozpočet v důsledku poskytnutých garancí, na zaplacení byť i akontace, nemluvě o splácení úvěrů. Nyní dochází ke seškrtání investičních plánů a zastavení projektů, které nebyly již do značné míry dojednány.

Zvýšení objemu financí, určených na subvence považujeme za logický výsledek záměru ministra hospodářství Raduloviće, aby byly životaschopné firmy v restrukturalizaci či úpadku oddluženy, zeštíhleny a následně privatizovány. Tento proces bude nákladný (již pouze s ohledem na nutnost poskytnutí odstupného propuštěným zaměstnancům) a bez vyčlenění dostatečné částky ze státního rozpočtu v podstatě nerealizovatelný. V dalších letech by však měl vést ke snížení výdajů státního rozpočtu.