Týden české gastronomie v Brasília
21.06.2013 / 14:30 | Aktualizováno: 02.03.2014 / 03:25
(Archivní článek, platnost skončena 08.11.2014.)
Vůně svíčkové, pečené kachny, kulajdy a dalších typicky českých lahůdek se na týden rozlinula po Brasília ve dnech 24. až 27. dubna 2013. Poslanci, senátoři, vysocí státní úředníci, ředitelé kulturních domů, velvyslanci a členové diplomatického sboru, umělci, manažeři, podnikatelé, běžní Brazilci a návštěvníci „doslova v davech“ docházeli do nejluxusnějšího hotelu v Brasília Royal Tulip Brasília Alvorada ochutnat české speciality podávané v rámci „Týdne české gastronomie“, který pořádalo Velvyslanectví ČR spolu s několika dalšími významnými doprovodnými akcemi. Událost se setkala se značnou oblibou a mimořádně pozitivními reakcemi, což dokládá mj.: pokrytí ve zpravodajství, nad očekávání vysoká návštěvnost po všechny dny konání „Týdne“ a pochvalná hodnocení.
To, že láska prochází žaludkem, je dnes všeobecně známé. Skutečnosti, že přes gastronomii vede cesta k poznání té či oné země, kultury či společnosti, ale též že otvírá cestu obchodu, turistice, hospodářské spolupráci a dalším odvětvím, se rozhodlo využít Velvyslanectví ČR v Brasília při sestavení, zorganizování a zajištění projektu českého týdne. Za tímto účelem pozvalo do Brasília šéfkuchaře jednoho z nejprestižnějších pětihvězdičkových pražských hotelů, Kempinski, Marka Fichtnera, se zkušenostmi s vedením kuchyní na zaoceánských křižnících či s přípravou pokrmů hostin saudského krále. Marek Fichtner po dohodě s velvyslanectvím připravil speciální, pro Brazilce ušité české menu se čtyřmi předkrmy, šesti hlavními jídly a čtyřmi dezerty a české velvyslanectví zorganizovalo jeho zapracování s personálem Hotelu Royal Tulip. Velvyslanectví ČR v Brasília v rámci projektu připravilo řadu doprovodných akcí, aby maximálně využilo potenciál událostia zvýšilo zájem veřejnosti o české dny. a zvýšilo zájem veřejnosti o české dny.
Program Týdne české gastronomie:
24. – 27. dubna - oběd, večeře, Hotel Royal Tulip, Restaurant Panoramico
Doprovodné akce:
· Slavnostní zahájení - přípitek s pozvanými VIP hosty a partnery (24. dubna, 19h00)
· Degustace moravských vín (25. dubna, 19h)
· Minipřehlídka českých filmů v divadle Teatro Oi (Muži v naději, Lidice, Obsluhoval jsem anglického krále) (25. – 27. dubna, 21h00)
· Prezentace ČR jako turistické destinace pro brazilské cestovní kanceláře a tisk (26. dubna, 14h)
· Degustace českých piv (26. dubna, 19h)
· Vystoupení souboru dechovky, losování tomboly, slavnostní zakončení (27. dubna, 13h)
· výstava českého křišťálu,
· výstava o České republice na banerech od Czechtourism,
· projekce videí HD Czechtourism a české populární hudby ze souborů MP3 v sálu restaurace (po celou dobu akce)
Degustace moravských vín
Vína na degustaci získalo Velvyslanectví ČR v Brasília darem od 4 výrobců z moravských vinařských oblastí (www.vinarstvihorak.cz, www.valihrach.cz, www.vinoveverka.cz, www.biavino.cz), jak bílé tak červené, různých odrůd, ročníků a technologií příprav. České velvyslanectví představilo krátkou obecnou prezentaci o českém vinařství, oblastech a hlavních charakteristikách. Samotnou degustaci řídil someliér z Asociace vinařů Brasília, Juan José Verdesio. Na degustaci byli pozvaní vybraní hosté, distributoři a znalci, kteří nejen ocenili vysokou kvalitu podávaných vín, ale též vyjádřili zájem o případný dovoz vín z České republiky na zdejší trh. O účast projevila zájem média.
Degustace českého piva
Velvyslanectví ČR v Brasília poskytlo na degustaci 50 plechovek značek Pilsner Urquell a Velkopopovický kozel (V. Dolista), dále dojednalo dar od brazilského dodavatele českobudějovického Budvaru, resp. v Brazílii Czechvaru. Firma Uniland poskytla 100 lahví a vystoupení someliera, Alemaa Junga. Obecné informace o českém pivu odprezentovali přítomným hostům čeští diplomaté s výrazným přispěním ředitele CzechTourismu, Petra Luttera. Degustace se setkala s mimořádným zájmem a pozitivními reakcemi veřejnosti. Pozvání přijal zástupce deníku Correio Braziliense.
Prezentace ČR jako turistické destinace pro brazilské cestovní kanceláře a tisk
Na prezentaci přicestoval do Brasília ředitel agentury CzechTourism se sídlem v Mexiku, Petr Lutter, který se ještě těsně předtím účastnil veletrhu cestovního ruchu v Sao Paulu. Počet brazilských turistů v ČR se za posledních 6-7 let zvýšil pětinásobně na současných 50 tisíc brazilských návštěvníků ročně. Zvýšené chuti Brazilců cestovat a poznávat ČR odpovídal i značný zájem zástupců místních cestovních agentur a tisku, celkem se zúčastnilo 15 cestovních kanceláří.
Podle údajů Velvyslanectví ČR navštívilo, resp. konzumovalo alespoň jeden oběd či večeři v rámci „Týdne české gastronomie“ na 600 lidí.
Událost měla též mimořádně významné pokrytí v místních médiích. Podtrhli bychom zvláště reportáž na celou stranu v nejčtenějším místním deníku „Correio Braziliense“. Očekáváme, že nasbíraný materiál se ještě v následujících týdnech v médiích objeví.
Šéfkuchař Marek Fichtner byl navíc v doprovodu českých diplomatů pozván do jedné z nejprestižnějších restaurací v Brasília, Don Francisco, kde provedl pro majitele restaurace a jeho kuchyni workshop o přípravě českých jídel. Společně uvařili kachnu na český způsob, zelí, výpečky, bramborové knedlíky a zákusek. Don Francisco byl s výsledkem spolupráce natolik spokojen, že zařadí české jídlo trvale do menu své restaurace.
Brožura Týdne české gastronomie ke stažení - pdf (1 MB)
Reportáž v deníku Correio Braziliense - pdf (501 KB)
sledujte nás na