português  česky 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Brazílie na kolejích - šance i pro české firmy

Ekonomický růst Brazílie závisí do značné míry na logistice a dopravě, která posiluje životaschopnost vnitřního trhu a konkurenceschopnost brazilských výrobků v zahraničí. Díky geografické charakteristice země mohou železnice sehrát důležitou roli především pro svou efektivnost a šetrnost k životnímu prostředí, a to zvlášť v případě dopravy velkých objemů na dlouhé vzdálenosti. Takové byly hlavní závěry 5.konference brazilské Národní asociace železničních dopravců (ANTF) s názvem Brazílie na kolejích (Brasil nos trilhos).

Konference se konala právě v mezidobí mezi nedávným rozhodnutím brazilské prezidentky Dilmy Rousseff privatizovat velkou část brazilských železnic a očekávaným železničářským veletrhem Negócios nos trilhos (Business na kolejích), který se uskuteční počátkem listopadu v Sao Paulu, a který je též jedinečnou pozvánkou pro všechny české firmy, jež by v této příznivé době aspirovaly proniknout na brazilský trh železnic. ZÚ Brasília proto, především pro jejich informaci a orientaci, připravil stručnou charakteristiku současné brazilské železniční dopravy a chystané plány její modernizace.

Proces odstátnění brazilských železnic začal už v roce 1996. Od té doby soukromý sektor investoval do obnovy mnohdy velmi zanedbané brazilské železniční sítě, nových technologií, dopravní bezpečnosti, zvýšení profesionalizace odborníků, nákupu nových lokomotiv a vagónů  přes 30 miliard reálů (přibližně 15 miliard USD). Za posledních 15 let se tak např. jen počet vagónů pohybujících se po brazilských železnicích ztrojnásobil, počet lokomotiv více než zdvojnásobil, téměř se ztrojnásobil též počet pracovních míst na železnicích. Stále další a další studie dokazují, že železniční doprava je nejšetrnější k životnímu prostředí, spotřebovává několikanásobně míň pohonných hmot na přepravu tuny zboží, či počet cestujících, než doprava jiná, zvláště silniční. Přesto všechno však současná brazilská železniční síť dosahuje „jen“ cca. 28 tisíc kilometrů. (V porovnání např. s ČR, která využívá cca. 10 tisíc kilometrů železnic, je to jen necelý trojnásobek; rozloha Brazílie je však oproti rozloze ČR víc než stonásobná, počet obyvatel Brazílie je v porovnání s ČR téměř dvacetinásobný).

V polovině srpna brazilská prezidentka Dilma Rousseff oznámila Program koncesí železniční a silniční sítě soukromým firmám, v podstatě další etapu jejich privatizace. Vláda si slibuje investice do železnic ve výši až 91 miliard reálů (přibližně 45 miliard USD) v příštích 25 letech, z toho 56 miliard reálů má ale být investováno už v příštích 5 letech! Vystavěno má být celkem 10 tisíc kilometrů nových železnic, v rámci 12 projektů, v rámci 12 licitací. Projekt koncesí soukromým firmám ale zahrnuje též modernizace už existujících železniční tratí, některé z nich (Recife - Salvador; Salvador - Belo Horizonte) jsou už dnes po více než stoletém užívání nefunkční. Důležitost, kterou nyní brazilská vláda přikládá železniční dopravě, dokládá i skutečnost, že vůbec poprvé od éry prezidenta Juscelina Kubitscheka (poč. 60.let) program investic do dopravy věnuje víc zdrojů na dopravu železniční než na dopravu silniční. Není divu, např. nedávná studie Institutu logistiky a dopravních řetězců (ILOS), se sídlem v Rio de Janeiru, prokázala, že každá tuna sóji, vyprodukovaná v brazilském státě Mato Grosso, stojí o 30% víc už jen poté, co je dopravená v kamiónech a po nekvalitních silnicích do přístavu Santos.

Možnosti nových soukromých (i zahraničních) investic se ale nabízejí i v sektoru městské železniční dopravy. Brazílie má v současnosti celkem 15 systémů městské dopravy po kolejích (v 11 státech). Tak například železniční dopravní systém v největším brazilském městě, Sao Paulu, má dnes 11 linek (5 linek metra a 6 linek příměstské železniční dopravy) a chystá se jeho podstatné rozšíření. Zatímco linky metra dnes přepravují cestující na celkové délce 74 kilometrů, v roce 2014 už to má být 101 kilometrů. Délka tratí příměstských vlaků se má ze současných 335 kilometrů rozrůst na 402 kilometrů v roce 2014 (a v roce 2020 na 630 kilometrů!). V dopravních systémech Supervía a Metro-Río v Riu de Janeiru se chystají koupit 117 nových vlaků a 288 jich chtějí modernizovat. To vše rovněž do roku 2014, magického data konání Mistrovství světa ve fotbale. Díky malebné, leč komplikované topografii, se v Riu rovněž plánují další investice do městských lanovek. Podobné investice a modernizace železničních dopravních systémů probíhají prakticky ve všech městech, které budou fotbalové mistrovství hostit.

Po 30 letech studií a příprav se Brazílie též v současnosti odhodlává ke stavbě vysokorychlostního vlaku, který by spojil Rio de Janeiro - Sao Paulo - Campinas, o celkové délce 519 kilometrů. Brazilskou vládu k tomu vede celkové zatížení a opotřebování letišť, komplikovaná silniční doprava a automobilová nehodovost. Podle plánu představeného na konferenci Brazílie na kolejích, by vysokorychlostní vlak měl jet nejvyšší rychlostí 350 km/h a vypraveno by mělo být 44 spojů denně. Součástí trati by bylo též 90 km tunelů a 110 km mostů. Trať by měla minimálně 5 stanic a úsek mezi metropolemi Rio de Janeiro a Sao Paulo by rychlovlak zvládl za 99 minut. Rovněž k tomuto projektu ale zatím nebyla ani udělena koncese.

Pro všechny projekty koncesí soukromým firmám v oblasti brazilských železnic je společné, že jde o projekty mimořádně velkého rozsahu (podobně tomu má být i při chystaných koncesích modernizace letišť a přístavů). Přesto tu jsou šance i pro české firmy, především ve spojení a jako subdodavatelé těch firem, které licitace vyhrají, a projekty budou realizovat. Pro zajímavost: dovoz železničního materiálu, součástí a technologií se v Brazílii jen za posledních 5 let víc než zdvojnásobil. nejčastěji dovážené součásti jsou: části vagónů, kola, osy, brzdové systémy, podvozky a ložiska. A které země dovezly do Brazílie v loňském roce nejvíc železničářského materiálu a součástí? Byly to: Spojené státy, Španělsko, Čína, Japonsko, Německo, Francie, Itálie, Polsko, Kanada, Švýcarsko, Indie a Jižní Korea.

Šanci pro české firmy představuje chystaný železničářský veletrh Negócios nos trilhos, 6.-8. listopadu 2012 v Sao Paulu, jehož se s vysokou pravděpodobností budou účastnit též nejvyšší hráči, kteří mohou vyhrát chystané licitace, a kteří by mohli být klíčoví pro vstup českých firem na brazilský trh. Vysoce sledované konference Brazílie na kolejích se účastnili např.tito: Odebrecht Transport (brazilský konglomerát; zvlášť v oblasti inženýrství, staveb, chemie a petrochemie patří mezi nejmocnější hráče světa), Vale (brazilský konglomerát převážně v oblasti těžařství, jeden z největších logistických operátorů), Manserv (logistika), Vossloh (převážně diesel-elektrické lokomotivy, výhybky, železniční křížení), Eif (brazilský výrobce lokomotiv), Trimble (plánování tratí, geologie, geodézie). Konference se též účastnily brazilské podniky sdružené v Národní asociaci železničních dopravců (ANTF). Mezi nejvlivnější z nich patří: América Latina Logística (ALL), Ferrovia Tereza Cristina (FTC), Ferrovia Norte-Sul (FNS) a Transnordestina Logística S.A. (TLSA). ZÚ Brasília proto účast českých firem na veletrhu Negócios nos trilhos doporučuje a podporuje též v rámci projektu ekonomické diplomacie, ve spolupráci s kanceláří CzechTrade v Sao Paulu.