Velvyslanectví České republiky v Brasília

Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Brazilský automobilový průmysl

(Archivní článek, platnost skončena 20.05.2014.)

Brazílie je celosvětově šestým největším výrobcem vozidel a pátým největším tuzemským trhem. Podíl Brazílie na světové výrobě motorových vozidel byl v r. 2008 4,4 %.

Brazílie je celosvětově šestým největším výrobcem vozidel a pátým největším tuzemským trhem. Podíl Brazílie na světové výrobě motorových vozidel byl v r. 2008 4,4 % (ČR měla v témže období podíl 1,3 %). Automobilový průmysl představuje téměř čtvrtinu celkové průmyslové produkce státu. Roku 2004 byla překročena hranice roční výroby 2 mil. vozů a od té doby výroba až do roku 2009 nepřetržitě rostla. Sektor se vyznačuje jednou z největších koncentrací značek na světě.

V roce 2009 sice došlo v brazilském automobilovém průmyslu pod vlivem celosvětové krize a propadu vývozů k poklesu výroby, tento však představoval oproti r. 2008 pouhé 1 % (3,18 mil vozidel v r. 2009 oproti 3,21 mil. v r. 2008). Tohoto výsledku bylo dosaženo pomocí vládních stimulů pro vnitřní trh, zejména snížením spotřební daně, rozšířením úvěru a snížením základní úrokové míry. V důsledku těchto opatření zde bylo prodáno 3,14 mil. vozidel (v r. 2008 2,82 mil.). Vývoz ovšem klesl o plných 35 %. Brazílie byla tak jednou z mála zemí, kde během krizového roku 2009 nedošlo k poklesu výroby a naopak dokonce k růstu domácích prodejů. Např. výroba osobních automobilů v Evropě v r. 2009 klesla o 13 % na 13,4 milionu vozů a celková produkce motorových vozidel v Evropě klesla dokonce o 17 % na 15,2 milionu. (Brazilské daňové zatížení na automobily zůstává ovšem celosvětově jedním z nejvyšších. Pro obsah 1,0 - 2,0 l, což představuje většinu brazilské výroby, je na úrovni 26,4 %, oproti např. 16 % v Německu, 9 % v Japonsku a 6 % v USA).

Po zrušení přechodných daňových výhod k 31. březnu 2010 lze v nadcházejících měsících očekávat na tuzemském trhu dočasný pokles prodejů, celkově je však pro rok 2010 odhadován další růst o plných 8 % (výsledek 1. čtvrtletí 2010 byl 790.000 prodaných vozidel, v rámci tohoto čísla dosáhly prodeje v březnu 2010 historického rekordu za jeden měsíc 350.000 vozidel). Celkově se pro rok 2010 se očekává výroba 3,4 mil. vozidel. Dovoz se odhaduje na 600.000 vozidel, tj. 16 % trhu. V nadcházejících letech dojde v důsledku rozsáhlých investic k dalšímu rozšiřování výroby (dle prezidenta asociace výrobců automobilů ANFAVEA bude v letech 2010 - 2012 investováno celkem 11,2 mld. USD; např. jak PSA Peugeot Citroën, tak GM mají v úmyslu v letech 2010 - 2012 investovat po USD 800 mil).

1.         Osobní a užitkové vozy

V r. 2009 představovala výroba osobních a užitkových vozů v Brazílii 3,024 mil. kusů, z toho 2,576 mil automobilů a 0,447 mil. užitkových vozů. Následuje přehled jednotlivých výrobců:

            Fiat vstoupil na brazilský trh v r. 1976, když zahájila výrobu ve svém závodě v městě Betim (stát Minas Gerais). V současnosti závod vyrábí 30 % celkové produkce koncernu (800.000 vozů ročně) a zaměstnává 13.000 pracovníků. Brazílie je pro Fiat po Itálii druhým největším trhem a zásadním prvkem jeho globální strategie. Vyráběné modely jsou Uno Mille, Palio, Siena, Palio Weekend, Punto, Idea, Doblo, Stilo, Linea a užitková vozidla Uno, Furgao, Fiorino Furgao, Strada, Doblo Cargo, Ducato.

Ford byl prvním výrobcem automobilů v Brazílii, když v r. 1919 zahájil v São Paulo výrobu svého legendárního modelu T. Brazilské závody jsou v současnosti celosvětově třetí největší pobočkou firmy. Firma provozuje v Brazílii čtyři závody: Camaçari (Bahia), São Bernardo do Campo (São Paulo), Taubaté (São Paulo), Horizonte (Ceará). Jejich roční produkce je 630.000 vozů a zaměstnává 10.000 pracovníků. Vyráběné modely : osobní: Ka, Fiesta Hatch, Sedan; pikap: Courier, F-250, Troller T4; užitkové: Transil; SUV: EcoSport.

Firma zahájila výrobu v Brazílii r. 1925; v současnosti provozuje tři výrobní komplexy: São Caetano do Sul (SãoPaulo), São José dos Campos (São Paulo), Gravataí (Rio Grande do Sul). V r. 2012 má být otevřen čtvrtý závod v Joinville (Santa Catarina). GM do Brasil je jedním z pěti hlavních středisek firmy. Vyráběné modely jsou: osobní Celta, Classic, Prisma, Corsa, Agile, Astra, Vectra; velkokapacitní Meriva, Zafira; SUV Blazer, Captiva; pikap Montana, S10. Závody zaměstnávají 21.000 pracovníků.

Honda Automóveis zahájila své operace v Brazílii r. 1992 jako dovozce; pět let nato došlo k vlastní výrobě v závodě v Sumaré ve státě São Paulo. Závod zaměstnává 3.600 osob a jeho denní kapacita je 3.600 vozů. Vyráběné modely jsou Civic, Fit a City.

Výrobní závod Hyundai v Anápolis (Goiás), patří do brazilské skupiny CAOA. Zaměstnává 1.500 pracovníků a roční výroba je 130.000 vozů. Firma má v plánu se soustředit na model Tuscon, který se bude vyrábět pouze v Brazílii.

Výrobní závod v Catalao (Goiás), který provozuje firma MMC Automotores do Brasil, vyrábí modely Mitsubitchi od r. 1998. Zaměstnává 2.000 pracovníků s kapacitou 30.000 vozů při jednosměnném provozu. Vyráběné modely jsou L200 Triton, L200 Outdoor a Pajero.

Nissan vyrábí v Brazílii od r. 2002 ve společném závodě s Renault (se kterým spolupracuje od r. 1999) v São José dos Pinhas (Paraná). Závod zaměstnává 950 pracovníků a jeho kapacita je 60.000 vozů. Modely jsou pikap Frontier a osobní Livina.

Skupina vstoupila na brazilský trh r. 1991 jako dovozce značky Citroën. V r. 2001 byla zahájena výroba v závodě Porto Real ve státě Rio de Janeiro. Závod, který zaměstnává 4.500 pracovníků, rovněž vyrábí motory, oblast se tak stala jedním ze středisek automobilového průmyslu. Roční kapacita je 160.000 vozů a 220.000 motorů. Dodávané modely jsou Citroën C3, Xsara Picasso a Peugeot 207.

Výroba v závodě v São José dos Pinhais byla zahájena v r. 1998 (v současnosti částí komplexu Ayrton Senna). Komplex zaměstnává 5.000 osob, roční kapacita je 250.000 vozů, vyráběné modely jsou Scénic, Mégane, Logan, Sandero, Clio, Kangoo a užitkové vozy řady Renault Master.

Toyota zahájila v Brazílii výrobu r. 1959 modelem Land Cruiser. V současnosti zde firma provozuje dva závody v São Bernardo do Campo a Indaiatuba (São Paulo) a je organizačně spojená v Toyota Mercosul. Brazilské závody zaměstnávají 3.300 osob a vyrábějí model Corolla a díly pro Hilux, montovaný v Argentině.

Volkswagen do Brasil je největší montážní závod v zemi stejně jako největší brazilský vývozce. Brazilská pobočka VW je v rámci firmy třetí největší po Číně a Německu. Aktivity firmy se datují od r. 1953, kdy byla v městské části São Paulo Ipiranga zahájena montáž legendárního Brouka, následovaná neméně legendárním Kombi. V r. 1959 byla výroba přesunuta do São Bernardo do Campo. Do otevření závodu v Taubaté (São Paulo) roku 1976 byla jediným výrobním závodem firmy v Brazílii. V devadesátých letech pak byly vybudovány závody v São Carlos (São Paulo), kde se vyrábí motory, a São José dos Pinhas (Paraná). Celkový počet zaměstnanců je 21.700, vyráběné modely zahrnují Gol, Voyage, Fox, CrossFox, Polo, Golf, Parati a Saveiro.

2.         Nákladní vozy a autobusy

Brazílie patří k hlavním světovým výrobcům i v kategorii nákladních automobilů. Na rozdíl od minulosti, kdy se výroba soustředila na lehké a střední modely, představují nyní vozy o nosnosti nad 15 t nadpoloviční část produkce. Výroba nákladních automobilů a autobusů je soustředěna do států São Paulo, Paraná, Rio de Janeiro, Rio Grande do Sul a Minas Gerais. Šíře sortimentu zahrnuje všechny typy od malých dodávek a minibusů po velké nákladní vozy a autokary. V r. 2009 bylo vyrobeno 125 tisíc nákladních vozů a 35. tisíc autobusů (na rozdíl od automobilů, kde díky vládním fiskálním stimulům produkce r. 2009 zůstala na úrovni r. 2008, zde došlo k čtvrtinovému propadu). Jednotliví výrobci jsou následující (dle velikosti, v závorce počet zaměstnanců):

  • Mercedes-Benz do Brasil (13.000)
  • MAN (5.400)
  • Ford Motor Company Brasil (3.500)
  • Scania (3.000)
  • Iveco (2.900)
  • Volvo (2.700)
  • Agrale  (1.300 )

3.         Obchod s ČR

Dodávky pro automobilový průmysl tvoří hlavní položku českého vývozu do Brazílie (zejména dodávky v rámci mezipodnikového styku koncernu VW). V roce 2009 se jednalo o tyto položky (číslo v závorce udává podíl na celkovém vývozu ČR do Brazílie v r. 2009): zámky do motorových vozidel (2,0 %), pístové motory pro motorová vozidla a jejich části (20,2 %), čerpadla pohonných hmot pro pístové motory (8,7 %), nákladní vozidla (3,3 %), převodovky (8,1 %), ostatní příslušenství pro motorová vozidla (2,1 %).