česky 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Zápis manželství a vystavení českého oddacího listu

Pokud občan České republiky uzavře manželství v zahraničí, je potřeba, aby manželství registroval v České republice. Změna příjmení, ke které došlo v souvislosti s uzavřením manželství, má vliv na platnost cestovního pasu (cestovní pas platí pouze 120 dní ode změny příjmení) i občanského průkazu (občanský průkaz platí pouze 45 dní ode změny příjmení). Český oddací list je také vyžadován při podání žádosti o zápis narození dítěte, které se narodilo za trvání manželství rodičů.

Prostřednictvím Velvyslanectví v Bratislavě je možné podat žádost o zápis uzavření manželství v zahraničí. Žádost je postoupena k vyřízení na zvláštní matriku v Brně, která zapíše manželství do matriční knihy, provede zápis do evidence obyvatel ČR a vydá český oddací list.

Žádost se podává u zastupitelského úřadu osobně a předkládají se níže uvedené doklady, přičemž všechny tyto doklady musí být předloženy v originálech nebo v úředně ověřených fotokopiích:

  1. slovenský oddací list (byl-li sňatek uzavřen v SR), případně – pokud byl sňatek uzavřen v jiném státě - oddací list tohoto státu opatřený úředním překladem do českého jazyka a příslušným ověřením;
  2. rodné listy obou manželů;
  3. doklad prokazující státní občanství ČR (platný cestovní pas ČR, platný občanský průkaz ČR, platné osvědčení o státním občanství ČR nebo platná listina o udělení státního občanství ČR). Pokud žadatel tento doklad nemá, požádá souběžně o zjištění českého státního občanství a vystavení osvědčení o státním občanství ČR;
  4. doklad k prokázání totožnosti;
  5. rozsudek soudu o rozvodu předcházejícího manželství s doložkou o nabytí právní moci, je-li žadatel rozvedený;
  6. úmrtní list bývalého manžela nebo rozsudek soudu o prohlášení manžela za mrtvého s doložkou nabytí právní moci, pokud státní občan ČR uzavíral manželství jako ovdovělý;

Cizozemský oddací list potřebný k provedení zápisu matriční události je součástí dokumentace zvláštní matriky v Brně a žadatelům se nevrací.

Za podání žádosti o zápis matriční události do zvláštní matriky vedené Úřadem městské části Brno-střed se hradí správní poplatek ve výši 200 CZK (platit lze buďto v hotovosti v EUR dle aktuálního kurzu ČNB, nebo platební kartou v CZK).

Vyřízení žádosti trvá cca 2 - 3 měsíce.