Generální konzulát České republiky v Chicagu

česky  english 

rozšířené vyhledávání

Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

15. ročník filmového festivalu Evropské unie

Gene Siskel Film Center pořádá již 15. ročník filmového festivalu, který je největší přehlídkou filmů ze zemí Evropské unie. Letošní festival 27 zemí EU představí 65 filmů, které budou mít v Chicagu premiéry. Jako vždy, festival představuje širokou škálu současné tvorby, od těch nejlepších evropských talentů, po uznávané mistry ve svém žánru.

Festival začíná 2. března 2012 a končí 29. března 2012. Adresa Gene Siskel Film Center je: N. State St., Chicago, IL

Česká republika je zastoupena dvěma filmy Občanský průkaz a Nevinnost.

OBČANSKÝ PRŮKAZ,137 Min
18.3.2012 v 14:30
20.3.2012 v 18:00

Producent a režisér Ondřej Trojan ve svém třetím režijním opusu Občanský průkaz sází na jistotu, kterou v domácím prostředí představují literární tvorba Petra Šabacha, popisující nedávnou minulost, populární herecké tváře a žánr hořké komedie. Je ostatně spojen zejména jako producent s obdobnou tvorbou Jana Hřebejka a Petra Jarchovského, který také pro něj volně adaptoval stejnojmennou Šabachovu předlohu. Mozaiku osudů čtyř adolescentů, jejich rodičů a učitelů má sjednotit osoba vypravěče Petra, jenž v pražské předměstské čtvrti prožívá s kamarády z devítiletky nelehkou pubertu v normalizační éře. - Zatímco většina filmařů se soustřeďuje spíše na konec 70. let (...a bude hůř) či 80. léta (Pupendo, Žiletky, Pouta, Kolja), Jarchovský s Trojanem si ze Šabachovy knížky (časově mnohem více „rozkročené“) vybrali léta 1974-1977. Mladistvý komentátor se logicky nezajímá o širší politické souvislosti, ale o jejich dopad na vlastní život, což tvůrcům umožňuje budovat nenápadnou paralelu mezi dospíváním hrdinů (sledovaných od deváté třídy do osmnácti let) a pomyslným postupným sebeuvědomováním české společnosti. Kluci, kteří nejdříve jen instinktivně vzdorují ustrašenému, pokryteckému postoji rodičů a pedagogů, jsou totiž ve finále připraveni k „vědoucnému“ životu v totalitě ať už v šedé zóně nebo v disentu. - Autoři nabízejí čtyři různé životní modely chování, spjaté s hlavními charaktery. Petrovu rodinu těžce poškodí nezdařený pokus o emigraci přes Jugoslávii, který ovšem vzpurnému mladíkovi pomůže najít vztah k opovrhovanému otci. Talentovaný Míťa je introvert, marně se pokoušející uzavřít se do světa hudby, a nadaný Aleš reaguje na okolní zvůli a kypící hormony svéráznou básnickou tvorbou. Nejvyhraněnější rebelskou osobností z party zůstává „proletář“ Popelka, jehož otce režim nedávno suspendoval z vedoucího místa na popeláře. 

Filmový festival

Postoj každého z hrdinů tak formuje jiná situace, žádný z nich však nemá šanci rozvíjet se podle svých schopností a představ. – Protože však jde především o žánrový snímek, temné rysy doby i tragičtější události ze života hrdinů jsou záměrně spojeny s proudem zábavných historek. Film se obrací k pamětníkům, ale i k mladší divácké generaci, pro niž jsou zdůrazněny rysy tehdejší hudební subkultury a životního stylu, založené na pečlivých rešerších a působivé evokaci zahnívající atmosféry socialismu. Dílo se opírá také o autentické výkony naturščiků a o populární herce ve vedlejších rolích.

 

NEVINNOST, 98 Min
11.3.2012 ve 19:15
12.3. 2012 v 18:00

Cesta z vrcholu na absolutní dno může být velmi rychlá. Někdy stačí jediná věta a všechno, co jste dosud budovali, se zhroutí jako domeček z karet. Uznávaný lékař, milovaný otec a manžel, čelí obvinění z velmi těžkého zločinu. Ze dne na den vyměnil dobrou adresu za celu ve vazební věznici, odkud se nevina prokazuje hodně těžko, zvlášť, když protistraně pomáhá člověk, který může být motivován osobní pomstou. Pravda prý nakonec vždycky zvítězí nad lží a nenávistí. Někdy ani to ale nemusí znamenat vítězství. Někdy je to jen přestávka před dalším, mnohem náročnějším zápasem. Zvlášť, když ve snaze zachránit se obětujete tajemství, která měla zůstat navždy skrytá, protože jsou pro vás i pro vaše okolí příliš nebezpečná.

Filmový festival

Charismatický, všeobecně vážený lékař Tomáš Kotva je nezletilou pacientkou Olinkou obviněn ze sexuálního zneužívání. Policejním vyšetřováním je pověřen uznávaný specialista na danou problematiku Láďa, což je poněkud pikantní, neboť je to zároveň bývalý manžel nynější Tomášovy ženy Milady, takže v jeho případě nelze vyloučit jistou zášť, či dokonce touhu po pomstě. Tomáš putuje do vazební věznice a v mlýnském kole protichůdných tvrzení, těžko vysvětlitelných faktů a změti vlastních pocitů a nálad se ocitá celá širší rodina: věčný tramp v polorozpadlém tričku Láďa, kterého poťouchle postrkuje jeho nadřízený Petr, vnitřními pochybnostmi zmítaná Milada, její nezištně obětavá, ale jinak zoufale osamělá sestra Lída, jež k nelibosti otce rezignovala na kariéru lékařky a dnes v nemocnicích, domovech seniorů a ozdravovnách vystupuje jako zdravotní klaun, Tereza, čerstvě patnáctiletá, pubertálně vzdorovitá dcera obviněného a Milady, a patriarcha rodu, vážený, nekompromisní, ale neduhy stáří stále více pronásledovaný profesor Walter. Tvůrci věnují tři čtvrtiny filmu hledání odpovědi na otázku, zda je Tomáš vinen či nevinen. Jarchovskému s Hřebejkem se daří ukazovat jedovatou slinu pochybností, která se rozlila prostorem, kyselinu, jež spolehlivě rozleptává dosud fungující vztahy a nebezpečně ohrožuje tajemství dosud pečlivě skrývaná pod povrchem. Jak už jsme u firmy Hřebejk & Jarchovský zvyklí, alfou a omegou je pro ně půdorys vícegenerační rodiny, její mechanismy, slabá místa, potažmo kostlivci ukrytí ve skříni. Nezajímá je atmosféra na Tomášově pracovišti, devastace jeho profesní pověsti, reakce sousedů, tlak médií, to vše jen tušíme, tvůrci se dál důsledně drží v kruhu rodiny.
V poslední čtvrtině ovšem dochází velmi diskutabilním způsobem k zásadnímu zvratu ve vyprávění, čímž dojde i ke změně žánru. Sociální drama s nádechem detektivky se mění v telenovelu! Syrová autenticita všedního dne přechází v dlouhé, literárně přepjaté scény při krvavých západech slunce a ústí do devatera nastavených konců, které tentokrát nedokážou zachránit ani u Hřebejka tradičně vynikající herci.