Generální konzulát České republiky v New Yorku

česky  english 

rozšířené vyhledávání

Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo Twitter

Manuál pro exportéry

Klíč k úspěchu ČR v USA spočívá v dobré připravenosti, zmapování příležitostí a procedur na tomto obrovském trhu.

Spojené státy americké představují největší a nejsilnější ekonomiku světa s HDP přes 15 bil. USD (1/5 světového HDP). Je to největší ekonomika i co se týče kupní síly a země s nejvyšším počtem a kvalitou inovací a průmyslových patentů. USA jsou největším světovým dovozcem  (dovoz za rok 2011 dosáhl hodnoty 2.6 bil. USD a obchodní deficit USA za stejné období činil téměř 560 mld. USD).

Ty zahraniční společnosti, které úspěšně v USA obchodují a investují, mohou tyto prestižní reference využít kdekoliv na světě. Vyspělý trh USA je velice spotřební a vysoce konkurenceschopný. Díky více než 310 mil. spotřebitelů má značný potenciál. Měly by sem vstupovat firmy ekonomicky stabilní a s dlouhodobější vizí. Obchodní důvěra se buduje dlouho, vytvořené vztahy pak bývají hodně pevné.

USA, které tvoří padesát mnohdy velmi odlišných států s vysokou mírou samosprávy, patří mezi prioritní země Exportní strategie ČR na období 2012- 2020. V prosinci roku 2010 byl ustanoven Ekonomický a obchodní dialog mezi ČR a USA, jehož cílem je prohloubení vzájemných ekonomických vztahů. Každým rokem je v rámci dialogu publikován Akční plán činnosti, který zahrnuje prioritní oblasti vzájemné hospodářské spolupráce.

Ve vztahu k českým exportérům podporujeme úzkou týmovou spolupráci a koordinaci aktivit všech subjektů ČR, které v USA působí (CzechUS Team), tj. Velvyslanectví ČR ve Washingtonu, Generálních konzulátů ČR v New Yorku, Los Angeles a Chicagu, zahraničního zastoupení agentur CzechTrade v Chicagu, CzechInvest v New Yorku a v Silicon Valley, CzechTourism a Českého centra v New Yorku. Do ekonomické diplomacie aktivně zapojujeme i síť honorárních konzulátů ČR, kterých je v USA nyní dvacet. 

Jak zdůrazňuje Petr Gandalovič, velvyslanec ČR v USA, „...je nás příliš málo na to, abychom si každý hráli na svém písku, musíme své síly spojovat a hledat společnou „message...“.

Exportní podpora českých firem a lákání špičkových amerických investic do ČR patří k hlavním úkolům a důležitým bodům každodenní práce pracovníků celého CzechUS Teamu.

Americký trh má velký potenciál a poskytuje mnoho nevyužitých možností. Je nutno se mu však věnovat správně. Firmy z původních členských zemí EU, které v USA úspěšně působí, mají oproti českým firmám a podnikatelům čtyřicetiletý náskok. České společnosti zde však mají co nabídnout a mají na to v USA byznys dělat. Z pohledu státu je rovněž nezbytné se orientovat na diversifikaci obchodních aktivit a podporovat malé a střední firmy.

Z USA přichází nejnovější ekonomické, vědecké, společenské nebo kulturní trendy. Je nutné tyto nové trendy včas identifikovat a informovat o nich české firmy a podnikatele, aby je mohly efektivně komerčně využít a nabídnout nejlepší inovační výrobky a služby.

„Doing Business in/with the USA“ je tak logickým vyústěním strategických transatlantických zájmů ČR a českých exportérů o tento obrovský trh.

Zastupitelský úřad ČR ve Washingtonu a celý CzechUS Team českým exportérům rád vyjde vstříc a podpoří je.

Vypracováno ve spolupráci se ZÚ Washington, D.C.

přílohy

Manuál pro exportéry 2012 236 KB DOC (Word dokument) 12.2.2013