česky  dansk  english 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Dánské státní dráhy DSB nakoupí 26 nových lokomotiv

Představenstvo Dánských státních drah (DSB) schválilo návrh na nákup 26 nových elektrických lokomotiv. Tyto lokomotivy by měly obstarávat regionální dopravu na ostrově Zéland včetně Kodaně, k čemuž budou využívány především dvoupodlažní vagóny.
 

Foto: Berlingske Business

Foto: Berlingske Business

Dánské státní dráhy rozhodly o záměru nakoupit 26 nových elektrických lokomotiv, které mají nahradit současné dieselové, a tím přispět k dalšímu zvýšení spolehlivosti vlakové dopravy. Nový vozový park bude mít pozitivní vliv i na zlepšení životního prostředí. Vyhlášení veřejné soutěže se uskuteční pravděpodobně na podzim 2016 tak, aby první lokomotivy byly dodány do provozu na začátku roku 2020.

Nákup elektrických lokomotiv je součástí rozsáhlého modernizačního procesu dánské železnice. Jedná se o první krok vedoucí k postupnému nahrazování již zastaralých dieselových lokomotiv a snižování závislosti na vlacích IC2 a IC4. DSB také uvedla, že vlaky IC4, které jsou dlouhodobě kritizované pro svoji nespolehlivost, se nestanou páteří dánské železniční dopravy, k čemuž společnost dospěla na základě provozních zkušeností. Budou nicméně i nadále využívány, a to až do dokončení elektrifikace železnice. Meziměstské vlaky IC4 dodávané italskou společností AnsaldoBreda měly nahradit některé zastaralé vlakové soupravy a přispět k modernizaci dánské železnice. Projekt byl nicméně od počátku provázen řadou kontroverzí (opakovaná prodlení dodávek a další nedostatky).

DSB odhaduje, že vzhledem k dobré finanční situaci společnosti a smlouvě o přepravě uzavřené se státem, bude společnost schopná nové lokomotivy financovat sama bez státní podpory (pozn. DSB, největší provozovatel dopravy v Dánsku, je nezávislou veřejnou společností vlastněnou ministerstvem dopravy).

Ministr dopravy a stavebnictví Hans Christian Schmidt uvedl, že nové elektrické lokomotivy povedou ke zlepšení poskytovaných služeb a celkové spolehlivosti dánské železniční dopravy. Oceňuje také dobrou ekonomickou situaci společnosti DSB, která umožní financování této investice z vlastních zdrojů.

Tímto tendrem se i českým výrobcům, kteří mají zkušenosti a reference v oblasti kolejových vozidel, otevírá mimořádná komerční příležitost.

             

Miroslav Čančík, zástupce velvyslance, Velvyslanectví ČR v Kodani