česky 

rozšířené vyhledávání
liu_city
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo Twitter

Čínský Detroit v Liuzhou

Čína si uložila ambiciózní plán a hodlá na samém jihu země v provincii Guangxi u města Liuzhou, necelých 6 hodiny jízdy od Hanoje, vybudovat zázračné centrum automobilového průmyslu pro celý region jihovýchodní Asie, a možná i celého světa.

Na každého z 3,75 miliónu obyvatel širšího perimetru Liuzhou připadá 6,5 tisíc USD hrubého domácího produktu a adresa v jednom z klíčových průmyslových měst jihozápadní Číny. Kromě metalurgie a strojírenství je již dnes hlavním ekonomickým pilířem automobilový průmysl. Celkový obrat tohoto průmyslového odvětví v Liuzhou v roce 2011 přesáhl 16 mld. USD. Výroba 1,5 miliónu nových vozidel pak region zařadila na třetí místo po Pekingu a Šanghaji.

A to vše má být jen začátek. Do roku 2030 by dle současných projektů měl celkový automobilový průmysl v oblasti dosáhnout obratu 95 miliard USD a stát se hlavním centrem automobilového průmyslu ČLR, tzv. čínským Detroitem. Za tímto účelem se na celkové rozloze 203 km2 pilně buduje nová oblast s názvem Liuzhou Motor City (neboli Liudong New District), v níž by následně mělo vzniknout osm separátních industriálních center, zahrnujících administrativní a rezidenční zázemí a samozřejmě oborová učiliště i vysoké školy. Vyrábět se zde mají osobní automobily, ale také užitná vozidla, přitom vysoce přátelská k životnímu prostředí. Liuzhou si přeje být městem budoucnosti také pro své turistické atrakce a velmi si zakládá na ekologické uvědomělosti.

Dnes se v samotné oblasti Liuzhou nacházejí hned čtyři hlavní automobiloví výrobci SAIC, FAW, Steam a Sinotruck. Svoji výrobu sem částečně přenáší také Nissan nebo koncern GM. Samotnému městu pak patří další řada menších továren, zejména na autopříslušenství.

Vzhledem ke svému strategickému položení se Liuzhou považuje také za spojnici mezi ČLR a zeměmi ASEAN, pročež se hodlá stát hlavním dodavatelem vozů a automobilových dílů pro celou ČLR i jihovýchodní Asii. Výrazným mezníkem v expanzi se má stát plánované uzavření zvláštní bezcelní dohody mezi ČLR a ASEAN, do níž by měla spadat i vozidla a automobilová výroba.

V rámci důsledné přípravy uspořádala lokální vláda ve spolupráci s ministerstvem obchodu v pořadí již druhý veletrh s názvem China-ASEAN Automobiles, Construction Equipments, Components & Parts Exposition. Mezi vystavovatele patřili výrobci, dodavatelé vozidel i automobilových dílů, holdingy, obchodní komory i designérské firmy převážně z Číny, ale i z ostatních zemí ASEAN, které přijeli zaštítit vysocí představitelé jejich zemí (jako např. kambodžský ministr obchodu).

Ze spolupráce není vynechána ani EU. Čína si je vědoma, že unijní země jako celek jsou pro ČLR největším obchodním partnerem a know-how, kterým disponují, má nesmírnou cenu. Zástupci některých ambasád (za české velvyslanectví Sandra Lang Linkensederová) byli přizváni na China-Europe Development&Cooperation of Automobile Industry Forum, které se konalo paralelně s hlavním veletrhem. Mohli tak představit automobilový průmysl svých zemí a společně zapřemýšlet nad příležitostmi ke spolupráci. Ta by se měla realizovat zejména v rámci společného industriálního parku, jenž by měl do budoucna vzniknout právě v okolí Liuzhou, poskytnout prostor pro evropské technologie s vysokou přidanou hodnotou a manažersky definovat spolupráci EU-Čína za účelem společné expanze na nové (asijské) trhy. Naší snahou bude pomoci českým výrobcům, aby mohli být aktivně u tohoto procesu.

Galerie


Liuzhou