česky 

rozšířené vyhledávání

Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo Twitter

Martin Bašta: Tokio – byznys a příležitost

Vzhledem k obtížnosti trhu a zvláštnostem japonské kultury je osobní přítomnost na japonském trhu obvykle nezbytná. A kde by měla česká firma začít? Pokud to myslí opravdu vážně, rozhodně rovnou v Tokiu. Je to jedna z největších metropolitních oblastí na světě, ve které se soustřeďuje zhruba čtvrtina japonské populace, něco kolem 35 milionů obyvatel.

Mezi světovými metropolemi je hrubý domácí produkt Tokia nejvyšší na světě, několikanásobně převyšuje hrubý domácí produkt Hongkongu, Soulu, Singapuru či Šanghaje.

Na území japonského hlavního města se nejen uskutečňují velké investiční projekty, ale působí tam zhruba půl milionu malých a středních firem. Řada z nich představuje absolutní světovou špičku v hi-tech oborech, jako jsou nanotechnologie, biotechnologie, robotika nebo informační technologie.

Novou výzvu představuje oblast alternativních zdrojů energií, která se začala velmi dynamicky rozvíjet po loňských událostech ve Fukušimě. Tokio je také jedním z největších spotřebitelských trhů na světě. Podle Japonské centrální banky je spotřebitelský sentiment nejlepší za posledních pět let a solidní domácí poptávka táhne ekonomiku zpět k hospodářskému oživení.

Pro zahraniční firmy to přináší další prodejní příležitosti, jelikož Japonci velmi rádi nakupují. Samozřejmě jen vysoce kvalitní a nejlépe značkové výrobky, za které však neváhají utrácet.

Tokio nabízí i vynikající příležitosti pro zahraniční studenty a vědce. Soustřeďuje se tam zdaleka největší počet univerzit v asijském regionu. S tím souvisí i vysoká hustota státních a soukromých vědeckých a výzkumných kapacit. Z extrémně vysoké koncentrace byznysu a výroby v Tokiu vyplývá obrovská konkurence. Rozvoj obchodní spolupráce je tam složitý a zdlouhavý. Trpělivost představuje hlavní předpoklad úspěchu. Rozhodně se ale vyplatí.

Autor je vedoucím obchodně ekonomického úseku zastupitelského úřadu ČR v Tokiu