Tiskové zpravodajství za rok 2013
Shrnutí:

Slovinská média se již tradičně ani v průběhu roku 2013 příliš nevěnovalo dění v ČR. Jen velmi sporadicky se objevovaly informace k vnitropolitickému dění a událostech v ČR, jejichž autorem byl vídeňský korespondent deníku Delo, Urban Červek. Většinu ostatních zpráv však tvořily převzaté či případně jen dílčím způsobem upravené agenturní zprávy. 

Mediální obraz tvořily především informace politické a kulturní, méně ekonomické. Informace z oblasti cestovního ruchu či sportu se objevily jen výjimečně. 
Politické zpravodajství
· Poměrně rozsáhlé články informovaly o průběhu a výsledku první přímé volby prezidenta ČR. Kromě životopisu nově zvoleného prezidenta Miloše Zemana, statistických údajů o volebních ziscích obou kandidátů a volební účasti se komentáře věnovaly i předvolební kampani (s důrazem na spor o Benešovy dekrety) a faktu, že s nástupem nového českého prezidenta pravděpodobně dojde ke změně postojů ČR v EU.
· Média také zaznamenala rozsáhlou amnestií, kterou na počátku roku vyhlásil bývalý prezident Václav Klaus.
· Poměrně široké zpravodajství informující o korupční a zpravodajské aféře v ČR, o pádu vlády a jmenování úřednické vlády. Deník Dnevnik (18. 6.) přinesl 
v článku „Vír úplatkářsko-zpravodajské aféry odnesl premiéra Nečase“ podrobný popis aktuální politické situace a označuje ji za „nejhorší aféru od roku 1993… přestože skandálů i tak nechybělo“. Všem těmto kauzám se průběžně věnovala tištěná i audiovizuální média.
· SI média přinesly informace o aktuální politické situaci, především demisi úřednické vlády, rozpuštění Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR  (PS PČR) a stanovení termínu předčasných parlamentních voleb v ČR. Situaci na české politické scéně a odhady volebních výsledků (přisuzující Sociální demokracii až 35 % hlasů) popisuje Delo (22. 8.) v článku „Zeman se ve volbách usmívá na levici“. 
· Podrobně se situací v den rozpuštění PS PČR (28. 8.) zabývaly komentáře reportérů rádia VAL 202 (Rádio Slovenija). Také Delo (29. 8.) se v článku „Rozpuštění parlamentu a vypsání voleb“ podrobně zabývá politickou situací v ČR po rozpuštění PS PČR; pravděpodobné je vítězství levice - Sociální demokracii by podle průzkumů veřejného mínění mohlo odevzdat své hlasy až 35 % voličů. Velkou pozornost věnuje i dalším důkazům korupční kauzy, zejména vyjednáváním o lukrativních postech pro poslance Tluchoře, Fuksu a Šnajdra mimo prostory Poslanecké sněmovny PČR. 
· Pozornost přinesl i soudní proces s Davidem Rathem. (Údajné) přijetí úplatku ve výši 7 miliónů CZK může znamenat pro sociálnědemokratického poslance až dvanáct let vězení, píše Delo (21. 8.) v komentáři „Lékař, politik, boxer, obžalovaný“. 
· V předvolebním klání přebírá Delo (19. 10.) komentáře AT médií k možnému vstupu komunistů do vlády. Případné vítězství levice může znamenat, že nová vláda ČR bude sestavena s účastí či podporou KSČM. Přebírá rovněž informace deníku Sme o seznamech agentů československých služeb státní bezpečnosti (StB), kde figuruje miliardář Andrej Babiš. Bezprostředně po parlamentních volbách komentuje v článku „Sobotka zvítězil, ale jak bude vládnout?“ jejich výsledek dopisovatel Urban Červek. Přestože se očekávalo vítězství sociálních demokratů, výsledek strany nedává velké naděje na sestavení pevné vlády. 
· Následující den (28. 10.) stejný dopisovatel v článku „V Česku po volbách bez jasného vítěze“ označuje vítězství Sociální demokracie za „vítězství Pyrrhovo“. Článek komentuje výzvu Michala Haška k rezignaci předsedy SD Bohuslava Sobotky, úspěch Hnutí ANO 2011 podnikatele Andreje Babiše a připouští možnost dalších předčasných voleb, pokud se sedm parlamentních stran nedohodne na vládě.  
· V politickém zpravodajství se NeDelo (17. 11.) vrací k pádu vlády Petra Nečase 
a soudnímu projednávání zneužití vojenské zpravodajské služby. V článku „Smutný příběh nešťastného Petra Nečase“ je podrobně popisován souběh událostí, které přivedly Janu Nagyovou od účetní až do pozice nejvlivnější ženy v ODS, premiéra Petra Nečase k rezignaci a vládu k demisi, oba pak před soud. 
· „Stydí se Češi za svého prezidenta?“ komentář deníku Delo (Urban Červek, 5. 12.). Dopisovatel se zamýšlí nad příčinami poměrně dramatického poklesu podpory občanů ČR prezidentu Miloši Zemanovi; osobnost prezidenta se vždy těšila vysoké důvěře Čechů (Václav Havel se těšil oblibě 80%, Václav Klaus pak 75%), dnešní prezident Miloš Zeman má podporu jen 15% občanů. Prezident rozzlobil invalidy, když odmítl jmenovat nového premiéra, pokud sedí na invalidním vozíku. Kladně je naopak hodnoceno to, že se Zeman nevyvyšuje a chová se jako „obyčejný člověk“.

Ekonomické zpravodajství
· SI média se zajímala i o ekonomiku v ČR. Kromě pozitivních zpráv o růstu HDP 
a postupném oživení českého hospodářství přineslo Delo (3. 9.) informaci Energetického regulačního úřadu (ERÚ) o přezkumu údajů výrobců solární energie. Článek „V Česku podváděli se sluneční energií?“ přináší údaje o výši dotací u nákupních cen energie a státní politice v oblasti obnovitelných zdrojů energie. 
· Tradičně byla velká pozornost věnována osobním vozům Škoda; deníky představily např. novou řadu Octavia combi elegance 2.0 TDI DSG či nové verze řady Superb (od 1,4 TSI do 2,0 TDI). Recenze vyzněly velmi příznivě, vozy byly doporučovány především rodinám či podnikatelům. V tabulce nejvíce prodávaných vozů ve SI se značka Škoda umístila v prvním pololetí 2013 na 5. místě. Škoda Auto, a.s. je uváděna (Delo, 4. 9.) na přední pozici žebříčku 500 největších a nejúspěšnějších podniků ve střední a východní Evropě za rok 2012; umístila se na 3. místě (s celkovými příjmy ve výši 9,5 miliardy EUR a výsledným hospodařením podniku ve výši 527 miliónů EUR). Škoda Auto - Porsche Slovenija představila na konci roku nový model osobního vozu, tentokrát Škoda Superb combi elegance 2.0 TDI 4x4 DSG. 
· V ekonomických rubrikách deníků se objevovaly informace o růstu českého vývozu; Delo (18. 10.) si všimlo nejen rozvoji bilaterální obchodní spolupráce ČR a Slovinska, hlavně ale růstu HDP v ČR v důsledku zvýšeného exportu automobilů (se 112 tisíci vyrobených vozidel na tisíc obyvatel se ČR řadí na 2. místo v Evropě; za posledních pět let se vývoz zvýšil o 21%) a rozvoje tradiční sklářské výroby. České sklárny zaměstnávají 17,500 lidí a je 4. největší v Evropě (za DE, PL a FR). 
Kulturní zpravodajství
· Velká pozornost byla věnována hostování českých umělců - fotografu Karlu Čudlínovi, který se slovinské veřejnosti představil jako přednášející a člen hodnotící komise na soutěži Fotografie roku 2013 na pozvání EMZIN, (Deník Dnevnik přinesl (28. 1.) s Karlem Čudlínem rozhovor pod názvem „Období revoluce bylo fantastické“), fotografu Jindřichu Štreitovi, který v souvislosti se zahájením výstavy (Ab)normalizace, poskytl rozhovor RTV Slovenija a deníky uveřejnily několik upoutávek na jeho výstavu; a ilustrátorovi, grafikovi a básníkovi Jiřímu Slívovi, který v rámci svého pobytu (20. - 23. 3.) ve Slovinsku poskytl rozhovory, např. pro týdeník Mladina a pro RTV Slovenija.
· Několik zpráv ve slovinských médiích se objevilo v souvislosti s výstavami „Slavné vily Slovinska a Česka“ a „Slavné vily Prahy a Lublaně“a prezentací knihy „Slavné vily“. Před zahájením výstavy (14. 3.) byl na rádiu VAL 202 v kulturní rubrice rozhovor s velvyslancem Petrem Voznicou, o projektu hovořil i velvyslanec Damjan Prelovšek. Obsáhlý článek se objevil také v dubnovém vydání měsíčníku Ljubljana.
· V rámci Světového dne poezie (21. 3.) se asistentka OEÚ ZÚ Lublaň Zdeňka Kohoutková zúčastnila čtení poezie v mnoha světových jazycích, které natáčela RTV Slovenija a jehož ukázky se následně objevovaly v hlavních zpravodajských relacích.
· Stranou pozornosti médií nezůstala ani retrospektiva českého a slovenského filmu, která se v Lublani uskutečnila ve dnech 28. 3. - 6. 4. nebo lednové přednášce a výstavě k F. Čápovi v Piranu (neDELO 13. 1.). VZÚ poskytl rozhovor o rozvoji kulturní spolupráce mezi ČR a SI regionálnímu deníku Primorske novice. 
· V deníku Delo se objevila (13. 5.) informace o Jaroslavu Haškovi, resp. o jeho třech významných výročích: 90 let od spisovatelovy smrti, 130 let od jeho narození a 90 let od vydání jeho nejvýznamnějšího díla Dobrý voják Švejk, které bylo poprvé do slovinštiny přeloženo už v roce 1928, tedy jen pár let po originálu.
· V deníku Delo se objevila informace (2. 7.) o novém překladu knihy Ivana Klímy „Čekání na tmu, čekání na světlo“ (slovinsky „Čakanje na temo, čakanje na svetlobo“) v překladu Nives Vidrih. 
· Prostor dala média rovněž sympóziu „Odkaz sv. Cyrila a Metoděje pro slovanský křesťanský svět“, který spoluorganizoval (17. 6.) ZÚ Lublaň. O sympoziu informovala všechna hlavní média v SI, a to jak před, tak zejména v průběhu a po jeho konání. Velvyslanec u příležitosti této akce poskytl rozhovor RTV Slovenija. 
· Zajímavé zamyšlení je i o české architektuře přinesl deník Delo (16. 8.): Splní se prezidentu Václavu Havlovi jeho sen? Bude v pražském „Tančícím domě“ galerie umění anebo muzeum? Tyto otázky si klade Urban Červek v článku „Pražský tančící dům na prodej“.
· Deník Delo informovalo (13. 8.) o dvojjazyčné antologii současné slovinské poezie „Padesáti hlasy hovořím-S petdeseti glasovi govorim“. Knihu vydalo nakladatelství Petr Štengl v Praze, úvodní slovo a doprovodný text napsali Lenka Daňhelková a Peter Kuhar. Na 397 stranách se čtenář seznámí s průřezem soudobé slovinské poezie a česko-slovinskými literárními vztahy.
· Článek „Zrušit hotel Praha či ne?“ s podtitulkem „Od hotelu pro komunistickou elitu k domům pro novou elitu“ přinesl zajímavé skutečnosti o hotelu Praha, kde byl ubytován např. Leonid Brežněv, po pádu komunismu pak Tom Cruise nebo Nicole Kidman. Současný vlastník, obchodní magnát a nejbohatší Čech Petr Kellner, však hodlá hotel ze 70. let minulého století s nádherným výhledem na Pražský hrad zbourat a postavit na tomto místě luxusní domy pro novou elitu. Hotel sice vzbuzuje nedobré vzpomínky na dobu totality, podle architektů se však jedná o významnou stavbu dané doby a navrhli proto, aby byla zapsána mezi kulturní památky. 

Sportovní  zpravodajství
· Velký zájem nejen sportovní veřejnosti přilákaly dva fotbalové kluby - Viktoria Plzeň a FC Maribor, které bojovaly o postup do Ligy mistrů. V televizi proběhly přímé přenosy z Plzně a Mariboru, utkání byla věnována řada komentářů před a po fotbalových utkáních. 
· Evropský pohár v basketbalu Eurobasket 2013 sice řadilo ČR ve skupině C mezi „outsidery“, přesto bylo představení týmu a průběhy jednotlivých zápasů velmi sledovány. Mj. i proto, že ČR je ve skupině spolu se SI a mistrovství zápasem se SI zahajovala (4. 9.). Obavy v týmu SI vzbuzují především jména Jiří Welsch či Jan Veselý.
· Před tradičním Lublaňským mezinárodním maratónem přinesla příloha deníku Delo „Maratón“ dvoustránkový dokument „Češka lokomotiva“ a fotografií na titulní straně přílohy o legendě české atletiky Emilu Zátopkovi. Kromě sportovních úspěchů si autor dokumentu Gregor Šket všímá i politických názorů Emila Zátopka; čtenář se tak doví o jeho nesouhlasu se vstupem vojsk Varšavské smlouvy a okupací Československa, v důsledku čehož byl zbaven všech funkcí a degradován, rehabilitací prezidentem Václavem Havlem v roce 1990. 
· RTV Slovenia a všechny deníky přinášely ve dnech 15. - 18. 11. informace o průběhu a vynikajících výkonech českých tenistů. Na dvojici Berdych-Štěpánek bylo Srbsko s Đokovićem krátké, Češi obhájili prvenství … příklad titulku zpráv.

Cestovní ruch
· Podrobnou informaci o turistických zajímavostech v ČR přinesla obrazová příloha deníku Delo (14. 8.). Kromě informace o hlavním městě Praha byl SI čtenář pozvaný k prohlídce památek zapsaných na listinu kulturního dědictví UNESCO; pozornost byla věnována Českému Krumlovu a Olomouci. Deník také informuje o množství hradů a zámků, festivalů hudby, které ČR nabízí.
· Časopis Horizont poskytl prostor pro článek o lázních a městě Třeboň (Listopad, 2013), kde se zaměřuje především na historické, kulturní a přírodní památky, možnosti pro turisty a návštěvníky lázní v Třeboni. Tento článek vyšel na základě pozvání novinářky Silversky Lesjak na prezentaci města a lázní Třeboň.
Mezinárodní vztahy

· S titulkem „Nositelé Nobelovy ceny za mír v Praze“ informuje Delo (18. 9.) o mezinárodní konferenci Forum 2000 a účasti tibetského duchovního vůdce Jeho svátosti dalajlámy a barmské opoziční političky; jejich vzájemné jednání podle deníku „může vzbudit nelibost Číny.“ Podle dalajlámy je „naší odpovědností přenášet přání Václava Havla, jeho sny, vize a jeho ducha.“  

***********

Korespondenti 

Pravidelněji se dění v ČR věnuje pouze vídeňský korespondent deníku Delo, kterým je v současné době Urban Červek. Deník Dnevnik zprávy k ČR přebírá z dostupných tiskových agentur. 
Mediální prostředí ve Slovinsku

Slovinská média, jejichž stav se postupně konsolidoval v polovině 90. let 20. století, se obecně dají označit za svobodná a nezávislá. Pro období transformace, kterým sdělovací prostředky procházely, i pro současnost je aktuální všudypřítomná a spíše skrytá snaha politických stran či jednotlivých představitelů média zneužívat k politickému boji. 

Svoboda a nezávislost novinářů jsou ve SI zaručeny Zákonem o médiích, který zakotvuje také status a některá práva novinářů a zamezuje koncentraci médií.

Přehled slovinských médií

· Tiskové agentury

Od vyhlášení samostatnosti Slovinska od r. 1991 v zemi působí jediná státní tisková agentura - Slovinská tisková agentura STA (Slovenska tiskovna agencija, www.sta.si).

· Deníky a časopisy

Z celkem 9 deníků je nejdůležitější a zároveň nejserióznější deník Delo (www.delo.si). Vychází od pondělí do soboty v denním nákladu cca 50.000 výtisků. Je jediným deníkem, který má skutečně celostátní charakter. Samostatně neprodejné přílohy Dela jsou Ona (určena ženám), Delo(Dom (zaměřená na bydlení), Polet (věnovaná sportu), Víkend (páteční příloha, obsahuje TV program na celý následující týden). V neděli vychází zvláštní zmenšené NeDELO, které je lehčím čtením pro volný den. Firmu „Delo d.d. vlastní z 81 % pivovar Laško, zbytek 19 % vlastní ve SI největší stáčírna minerálních vod Radenska d.d. 

Delo d.d. vydává také bulvární deník a zároveň deník s největším nákladem Slovenske novice (Slovinské zprávy, www.slovenskenovice.si, náklad cca. 77.000). 

Druhým nejvýznamnějším slovinským deníkem je Dnevnik (www.dnevnik.si). Je vydáván v tzv. evropském formátu v nákladu cca 40.000 výtisků. Zpravodajství Dnevniku je oproti Delu méně rozsáhlé, ale občas zveřejňuje „zajímavé“ informace, které Delo nezaznamená.  Přílohy Dnevniku: Antena (kultura a společenské dění), Moj dom (bydlení) a Pilot (týdenní televizní příloha). Největšími akcionáři Dnevniku d.d. jsou nakladatelství DZS, d.d. Ljubljana (35 %), Mediji DZS d.o.o. (16 %), firma z rakouského Štýrského Hradce „Styria Media International Ag, Graz“ (26 %), Delo prodaja, d.o.o., Ljubljana (10 %), ČZP Večer, d.d., Maribor (7 %) a další.  

Na oblast ekonomiky a obchodu se zaměřuje deník Finance (www.finance-on.net). Společně se dvěma výše uvedenými deníky (Delo a Dnevnik) tvoří trojici hlavních více méně seriózních deníků. Vychází v nákladu 13.000 výtisků.  Deník vlastní švédská firma „Bonnier Business Press“.

Bezplatný deník s celostátním pokrytím je Žurnal 24 (www.zurnal24.si). Deník vlastní firma z rakouského Štýrského Hradce „Styria Media Group“ (100 %). Vychází v nákladu 108.000 výtisků.

Regionálním deníkem s celostátním rozšířením je v Mariboru vydávaný Večer (www.vecer.si) v nákladu cca 35.000 výtisků. Obsah deníku se zaměřuje především na domácí události a dění v regionech. Největšími vlastníky jsou firmy Delo d.d. (27 %), FIMES d.o.o. Maribor (20 %), RIG d.o.o. Murska Sobota (20 %), TMV d.o.o. Maribor (20 %) 
a Slovenska odškodninska družba, d.d. Lublaň (10 %). 

Dalším regionálním deníkem z přímořské oblasti jsou Primorske novice s nákladem cca 20.000 výtisků (www.primorske.si); vlastníkem a vydavatelem je Primorske novice ČZD d.o.o. Koper.   
· Týdeníky  

Časopis Mladina (www.mladina.si) vychází od 80. let 20. století (náklad cca 20.000 výtisků). Orientaci týdeníku lze obecně označit za spíše levicovou. Časopis Mladina vlastní 21 akcionářů, mezi kterými jsou 4 právnické osoby, z fyzických osob jde o stávající či bývalé zaměstnance. Mezi největšími 5 akcionáři jsou Transmedia s.p. a Delo TČR d.d., Andrej Klement, Robert Botteri a Bernard Nežmah. 

Dalším celorepublikovým týdeníkem je časopis Reporter (www.revija-reporter.si), který vychází od roku 2008. Reporter, jehož vlastníkem je také soukromá firma, se snaží působit jako nezávislý zpravodajský týdeník. Přes deklarovaný náklad 14.000 výtisků je v porovnání s týdeníkem Mladina v pozadí. 

Spektrum týdeníků doplňuje časopis Demokracija (www.demokracija.si), jež de facto představuje stranický týdeník Janšovy SDS. Tento časopis (náklad 12.000 výtisků) vlastní jeho zakladatel a podnikatel Dušan Lajović Sava (50 %) a SDS (50 %).

· Televizní stanice

Hlavními televizními stanicemi jsou veřejnoprávní RTV Slovenija (www.rtvslo.si), která vysílá na třech programech, soukromá POP TV (www.pop-tv.si) či Kanal A. Obě soukromé stanice se v roce 2002 spojily a patří do skupiny středoevropských a východoevropských televizí, jejichž zřizovatelem či spoluvlastníkem je americká společnost CME. 

Dalšími soukromými TV stanicemi jsou TV3 Medias (www.tv3m.si) a PLANET TV
(www.siol.net/planet-tv.aspx). K často sledovaným patří i výhradně zpravodajská stanice InfoTV (www.infotv.si). 

V zemi vysílá na 30 regionálních televizních stanic s lokálním významem, jež jsou určeny především k informování obyvatel o dění v regionu a o komunálních záležitostech. Vzhledem ke skutečnosti, že domácí filmové a televizní produkce je poskrovnu, televizní stanice vysílají převážně tvorbu zahraniční. 

· Rozhlasové stanice

Ve Slovinsku vysílá na 80 rozhlasových stanic. Z nich má celostátní rozsah pouze veřejnoprávní RTV Slovenija (www.rtvslo.si), jež vysílá na třech samostatných národních programech (Program A/Slo 1 – obdoba českého Čro 1 Radiožurnál, Val 202/Slo 2 – obdoba českého Čro 2 Praha a Program ARS/Slo 3  – obdoba českého programu Vltava, zaměřený na kulturu, vysílá převážně vážnou hudbu). 

Oblíbené jsou soukromé stanice Radio 1, Antena, Radio Salomon, Center, Radio Veseljak, Radio Sraka, Radio Capris a katolická stanice Radio Ognjišče. Mezinárodní charakter má rozhlasová stanice Radio SI, kde je možné slyšet zprávy, ale i dopravní informace také v němčině a angličtině. V jazycích EU vysílá komerční rádio EUropa 05. 

Státem „uznané“ (autochtonní) italská a maďarská menšina disponují rozhlasovým vysíláním ve svém jazyce – Radio Capodistria (italština) a MMR (maďarština).

Zdroj: slovinská média, Svaz novinářů SI (Slovenska oglaševalska zbornica) internet, archív ZÚ
