Velvyslanectví České republiky v Haagu

česky  english 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Námořní veletrh Europort 2013, 5.listopadu 2013, Rotterdam – účast českých firem VÍTKOVICE a.s. a LANEX a.s.

(Archivní článek, platnost skončena 08.11.2014.)

Dne 5. listopadu 2013 se R. Holý (OEÚ) zúčastnil zahájení veletrhu Europort 2013 na výstavišti Ahoy v Rotterdamu. Při této příležitosti se také setkal se zástupci dvou českých firem, které zde měly svůj stánek – VÍTKOVICE a.s. a LANEX a.s.

Hlavní body jednotlivých částí oficiálního zahájení:

Film na téma veletrhu ‘Pioneers in Maritime Technology’

  • Vynálezci a pionýři (def.:“a person who is among the first to explore or settle a new country or area; a person who is among the first to research and develop a new area of knowledge or aktivity; develop or be the first to use or apply (a new method, area of knowledge, or activity)“)
  • Námořní inovace („Maritime innovations“) – např. loď „Seven waves“ (typ „Pipe layer“ určena pro brazilského zákazníka)

Jolanda Jansen, CEO Ahoy Rotterdam (http://www.ahoy.nl/en/)

  • 36. ročník Europort 2013 / Ahoy výstaviště je vyprodáno a po celý týden bude hostit „pionýry“ námořního světa

Goof Hamers, President SEA Europe (http://seaeurope.eu/)

  • SEA Europe představuje cca 500 000 zaměstnanců a 72 mld. EUR obratu. Krize zasáhla i je, ale růst (prostřednictvím mj. „green ships“) už je na obzoru.
  • Inovace jsou základem růstu, ale musí být pro ně vytvořeny lepší regulativní podmínky a prostředí.
  • Diverzifikace v různých sektorech – důležité jsou např. nové offshore projekty.
  • Udržitelnost – jak z hlediska životního prostředí, tak ekonomického a sociálního (zaměstnanost). V minulých letech byla místa rušena, ale nyní je problém sehnat kvalifikované pracovníky na volná místa.

Melanie Schultz van Haegen, Minister of Infrastructure and the Environment

  • Europort / Rotterdam je tento týden světovým námořním centrem
  • Nové trendy – lodě poháněné LNG a „čisté“ lodě (organizátoři vybrali 50 ekologicky zaměřených společností, které tvoří tzv. „Green Route“)
  • Jsou „těžké časy“ – existuje příliš mnoho kapacit, ale vodní doprava má budoucnost – jak námořní, tak říční
  • Legislativa – budou nová mezinárodní pravidla, zejména za účelem ochrany životního prostředí
  • Je to přirozeně globální průmysl
  • Lidský kapitál – nedostatek technických pracovníků, každý absolvent námořní školy má jistou práci!
  • Budoucnost je plná příležitostí – Europort je zahájen!

Setkání se zástupci zúčastněných českých firem

  • LANEX a.s. – jednání na téma dalších příležitostí – hledání akvizic a zákazníků v NL
  • VÍTKOVICE a.s. – jednání na téma dalších příležitostí v NL, zejména v energetice

Komentář ZÚ

Je zřejmé, že rotterdamský přístav je stále s velkou převahou největší v Evropě a je tím pádem strategicky důležitý pro celé Nizozemsko. Několik faktů pro dokreslení tohoto tvrzení – z/do Rotterdamu se přepraví více zboží než z/do Hamburku, Antverp a Le Havru (3 největší konkurenti) dohromady; přestože počet pracovníků v přístavu a navazujících sektorech činí „pouze“ cca 90 000, tak přidanou hodnotou se vyrovná celému NL potravinářskému průmyslu (obojí cca 16 mld EUR) a výrazně převyšuje celý NL „Horeca“ (hotely-restaurace-catering) sektor (pouze 10 mld EUR). Na celkovém NL HDP se tak samotný přístav podílí cca 4%, celý region Rotterdamu (Rijnmond) pak 8% (pro srovnání region „Greater Amsterdam“, tj. vč. letiště Schiphol, vytváří cca 11% HDP). Podobně silnou pozici má NL i ve stavbě lodí, kde se nachází na 3. místě v Evropě (za DE, IT a před TR, RO a PL – detaily viz

http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/maritime/files/fn97616_ecorys_final_report_on_shipbuilding_competitiveness_en.pdf).

Z těchto faktů vyplývá, že pro (české) firmy, které se chtějí prosadit v tomto sektoru je Europort „must-go“ záležitost, což letos dokumentovaly firmy VÍTKOVICE a LANEX a dalších více než 1 000 vystavovatelů na ploše cca 40 000 m2. Vzhledem k rozsahu a kvalitě služeb lze doporučit českým firmám zvážit využití Rotterdamu jako svého námořního přístavu, který je dosažitelný i vodní cestou (kanál Dunaj-Mohan-Rýn).