Velvyslanectví České republiky v Haagu

česky  english 

rozšířené vyhledávání

Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Výstavy fotografií Jindřicha Štreita v Apeldoornu

Od 26. května do 23. června 2013 budou v nizozemském Apeldoornu k vidění dvě výstavy dnes už světově proslulého českého fotografa Jindřicha Štreita nesoucí název Život mezi černou a bílou a Lidé třineckých železáren. Jindřich Štreit se tak v Holandsku představí rozsáhlou retrospektivní kolekcí více než 150 snímků. Na zahájení výstav, které se koná 25. května v 16.00, bude Jindřich Štreit osobně přítomen a úvodní slovo pronese velvyslanec České republiky v Nizozemsku p. Jaroslav Horák.

Jindřich Štreit patří mezi etablované fotografy nejen v českém, ale také v mezinárodním kontextu. Od roku 1967 má za sebou 850 samostatných výstav v řadě zemí Evropy i v zámoří. Od 70. let se také jako kurátor věnuje realizacím výstav jiných umělců a po roce 1989 i za hranicemi České republiky. V 80. letech se vyhlášenou formou neoficiální kultury staly jeho vernisáže českých a slovenských umělců na Sovinci, ve kterých se svou ženou pokračovali až do roku 1997. Jindřich Štreit se zapsal do dějin české fotografie souborem fotografií o vesnicích na Bruntálsku. Stal se asi jediným českým fotografem, který byl perzekuován za svou dokumentární tvorbu. Jindřich Štreit se mimo jiné věnuje také pedagogické činnosti, působí na Institutu tvůrčí fotografie při Filozoficko-přírodovědné fakultě Slezské univerzity v Opavě a na pražské FAMU. Právě pro studenty z Ostravy se svými kolegy pravidelně připravuje fotografické dílny a především dlouhodobé fotografické projekty, jež mapují běžný život ve městech i na vesnicích.

Jindřich Štreit se ve své tvorbě zaměřuje především na dokumentaci života na vesnicích, soukromí a mezilidských vztahů. Tyto aspekty jsou nosnými prvky jeho fotografií. Umělecká tvorba Jindřicha Štreita je neoddělitelná od jeho osobnosti a životních osudů. Prostřednictvím svých snímků se mu podařilo zachytit obraz reálného socialismu na českých vesnicích a zobrazit lidský uděl na venkově. Stěžejním tématem Štreitovy tvorby jsou mezilidské vztahy a každodenní život. Snímky z venkova rozhodně nevytváří dojem idealizovaného vesnického prostředí. Po samotové revoluci opouští pouze české vesnice a inspiraci hledá také na Slovensku, ve Francii, Velké Británii, Německu, Rakousku, Maďarsku, Rusku, Japonsku a v dalších zemích. Zároveň v devadesátých letech do jeho tvorby vstupují další sociální aspekty života: těžká manuální práce a téma společností vymezených komunit. V tomto období tak vznikaly snímky lidí pracujících v dolech, hutích a těžkém průmyslu, snímky starých lidí, mentálně i fyzicky handicapovaných, drogově závislých, emigrantů, vězňů či různých náboženských pospolitostí.

Obě výstavy v Apeldoornu, které vznikly díky podpoře Českého centra v Nizozemí, představí Jindřicha Štreita jako humanistického fotografa a poskytnou tak nizozemskému publiku náhled do české historie i současnosti prostřednictvím silně emotivně nabitých fotografií. Snímky z výstavy Život mezi černou a bílou pocházejí z monografie Jindřich Štreit - Fotografie 1965 – 2005.

Hana Schenková, pověřena řízením ČC Haag:

„Uskutečnit retrospektivní výstavu fotografií Jindřicha Štreita v Nizozemí bylo našim přáním už několik let. Jsem nesmírně ráda, že se nám podařilo najít vhodné prostory, kde budeme moci ukázat více než 150 jeho fotografií. Navíc Apeldoorn bude v roce 2014 hostit další ročník Fotobienále, které bude zaměřeno na současnou českou fotografii. Lepší začátek si nemůžeme přát. “