suomeksi  česky  english 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Velvyslanectví v Helsinkách hostilo finalisty soutěže o titul nejlepšího výčepního Plzeňského piva

Kromě automobilů Škoda je pro Finy dalším nejznámějším pojmem české pivo. Finové vypijí ročně na jednoho obyvatele zhruba polovinu množství co obyvatelé České republiky (resp. toho, co se v ČR prodá, protože na spotřebě se podílejí i cizinci), tj cca 80 litrů. Přesto dovoz piva v posledních letech – i přes pokles celkové spotřebitelské poptávky – stoupá. Mezi úspěšné dovozce patří firma Servaali Oy, která výhradně importuje dvě populární pivní značky: Plzeňský prazdroj a Velkopopovický kozel. Vedení Servaali se obrátilo na ZÚ s výzvou, zda by se nepodílel na mediálně sledované akci, kterou je každoroční vyhlášení nejlepšího výčepního plzeňského piva ve Finsku.

Dne 11. srpna 2010 přivítal velvyslanec Vladimír Kotzy cca 45 hostů z oblasti prodeje, public relations, médií a devět finalistů soutěže (mezi nimiž byly dvě ženy).

Finalisté celostátní soutěže museli prokázat praktický um a teoretické znalosti. Během čepování piva se jury dotazovala soutěžících na  jejich vztah k českému pivu a zákonitosti podávání českého tradičního nápoje. Je pravdou, že pití piva ve Finsku není spojováno s typicky českou, kaloricky bohatou kuchyní.  Pivo se také velmi málo podává k jídlu. Při pohledu na správně naplněné sklenice piva vyvstala otázka, proč ve finských restauracích (i se jmény jako např. Vltava, Praha, Hádanka a Milenka) lze dostat pouze podchlazené pivo bez pěny.

Každý z účastníků musel vyplnit dotazník s 30 otázkami na historii a současnost výroby piva v Plzeňském pivovaru. Poté následovalo interview, během něhož bylo nutné prokázat další znalosti, např. ze skladování piva, předpisů z tzv. „alkoholového“ zákona nebo forem public relations.

Zástupci firmy Servaali a koncernu SABMiller ocenili podíl na přípravě akce. VOEÚ získal důležité kontakty nezávislých novinářů deníku Helsingin Sanomat a Kauppalehti. Ředitel Servaali  Oy nevyloučil finanční participaci firmy na kulturně-obchodních akcích ZÚ.

Akce se zúčastnili tito významní hosté:

Ertti Hermanson, generální ředitel Servaali
Erkka Schönberg, prodejní ředitel Servaali
Veera Kivimäki,  ředitelka odboru pro sortiment Servaali
Kenneth Hansen, ředitel odboru propagace výrobní značky, SABMiller/Pilsner Urquell
Luděk Kraus, ředitel rozvoje SABMiller/Pilsner Urquell
Robert Lobovský, ředitel pro mezinárodní marketing, SABMiller/Pilsner Urquell

Několik zajímavostí okolo piva a jeho výroby

  • Dochované záznamy uvádějí, že nápoj podobný pivu vyráběli staří Sumerové před circa 6000 lety
  • Až do poloviny 19. století bylo pivo tmavé, hnědavé barvy a bylo velmi kalné;  k současné chuti mělo daleko
  • Ve středověku se díky kontaminaci vodních zdrojů stalo pivo pomalu jediným nezávadným nápojem pro celou rodinu
  • Král Václav II udělil v roce 1307 městu Plzni várečné právo
  • V roce 1839 rozhodli plzeňští radní o výstavbě pivovaru a 5. října 1842 byla spuštěna výroba   
  • Značka Plzeňský Prazdroj byla zaregistrována v roce 1898
  • První milióntý hektolitr piva byl vyroben v roce 1913

Galerie


Pilsner Urquell