Integraci Unie, ne rozšiřování
20.09.2005 / 08:45 | Aktualizováno:
Článek ministra Svobody uveřejněný v Právu dne 23.8.2005.
Integraci Unie, ne rozšiřování
Dvojité "ne", které evropské ústavní smlouvě vyslovili
francouzští a nizozemští občané, signalizuje, že s Evropskou unií
není něco v pořádku. Důvody rozhodnutí obou národů to ostatně
potvrzují.
Zatímco pro Francouze byla největším problémem obava ze
ztráty sociálních jistot, z nezaměstnanosti a přílišné
liberalizace, v Nizozemsku tomu bylo naopak. Obyvatelé státu, který
přispívá do společné pokladny dokonce více než Francie, se zdráhali
přijmout novou smlouvu spíše ze strachu před prodražováním evropské
integrace, ohrožením vlastní prosperity a stability i z obav nad
centralizací rozhodování. Obavy z příliš silného Bruselu
ohrožujícího národní suverenitu jsou stejně tak důvodem říci "ne"
ústavní smlouvě i pro velkou část Britů.
Na těchto poměrně odlišných důvodech negativního postoje k
ústavní smlouvě lze velmi dobře spatřovat podstatu současných
nesnází. Ty totiž skutečně vyvěrají z absence hlubší vize
sjednocující se Evropy. Střetávají se zde vzájemně odlišné koncepce
Evropské unie jako prostoru volného trhu, jako politického
společenství národních států či jako federálního státu. Debata o
budoucnosti Evropy, která měla vyústit v přijetí nové ústavní
smlouvy, často probíhala pouze na povrchu, bez zájmu širší
veřejnosti. Ústavní smlouva tudíž vznikla, aniž by byla vyřešena
základní otázka: Jak si vlastně evropskou spolupráci představujeme?
Samotný název ratifikovaného dokumentu, používající vzájemně
neslučitelné pojmy - (mezinárodní) smlouva a ústava, dokládá
trvající nejistotu o tom, kde a jak má integrační proces skončit.
Přirozeným důsledkem pak je, že Francouzi od textu očekávají to,
čeho se lze nadít od ústavy státu, včetně zakotvení sociálních
jistot, a pochopitelně se toho nedočkávají. Stejně jako Britové,
pro které je v témž textu naopak až příliš mnoho ústavních, a tedy
i státních prvků. Přitom problém vznikl tím, že vůle rozšiřovat v
posledních letech převálcovala snahy po integraci.
Ve všeobecné euforii z přijetí nových států se problém
reálného řešení budoucnosti integračního procesu odsunul na druhou
kolej. Mnohým se zdálo, že samotný fakt existence (jakékoli)
evropské ústavy tento problém prostě vyřeší.
V obou státech, kde proběhla referenda o ústavní smlouvě,
občané mezi důvody odmítnutí shodně uváděli příliš rychlé
rozšiřování Unie a zejména obavu z přijetí Turecka do společenství.
Evropští politici by měli podobné varování z překotného rozšiřování
vnímat. Není přitom řeč o zemích, které jsou dnes na prahu přijetí,
to není a nemůže být zpochybňováno. Jde ostatně o státy, které do
Evropy patří. Další rozšiřování Unie nad tento rámec však v dané
chvíli není na pořadu dne, plané a laciné přísliby by navíc mohly
nejen ohrozit absorpční schopnost Unie, ale také ohrozit její
důvěryhodnost.
Stojíme-li tedy dnes před volbou rozšiřování Unie, nebo
pokračování integrace, musíme si odpovědět zcela jednoznačně, a to
ve prospěch integrace. Jestliže má další rozšiřování Unie přinést
společné Evropě prospěch, musí se vyřešit předem témata ryze
integrační, jako je společná zemědělská politika, rozšíření
eurozóny nebo obranná politika a její financování.
Současná Unie musí nejprve strávit ono mohutné rozšíření,
projít reformami a otestovat, jak funguje. Ostatně právě tak lze
také vyhovět zájmu většiny evropských občanů, kteří své znepokojení
z aktuálního vývoje vyjádřili v referendech.