Veřejná zakázka - vědecké projekty na rok 2005
07.10.2004 / 14:52 | Aktualizováno: 02.03.2009 / 13:14
Zadání témat 13 - 24.
Téma č. 13
Název:
Fotodokumentace českých kulturních památek v
teritoriu USA
Stručná charakteristika:
Po listopadu 1989 se ČR snaží vytvářet podmínky pro
to, aby byla zařazena mezi vyspělé demokratické země.
Neoddělitelnou součástí této transformace je i změna v přístupu ke
svým kulturním hodnotám, a to nejen na území ČR, ale i ve světě. V
důsledku skutečnosti, že na území USA dnes žije přes 1,6 mil. osob
s českým původem (z celkově odhadovaných cca 2,2 - 2,5 mil. na
celém světě), je v teritoriu USA roztroušeno množství nemovitých,
často unikátních kulturních památek. Některé z nich jsou na seznamu
národních, státních či městských kulturních památek USA (dle
evidence AMER a ZÚ Washington se jedná o 13 národních a státních
památek), v naprosté většině však zůstávají americké i české širší
veřejnosti naprosto neznámy, přestože ve většině představují cenný
doklad o životě a činnosti Čechů v USA. Navíc mnohým z těchto
památek - unikátních architektonických objektů, původních českých
čtvrtí a ulic, hřbitovů, pomníků atd. - hrozí postupný zánik
(nejlépe to dokládá osud domu A. Dvořáka v New Yorku, který byl
zbourán).
MZV ČR se již v minulosti ujalo úkolu zdokumentovat tyto památky, v první fázi ve formě soupisu - výsledkem tohoto grantu MZV ČR byl rozsáhlý soupis několika set památek, čímž se ČR zařadila mezi několik málo etnik na světě (podobné soupisy systematicky pořizuje jen židovské a německé etnikum). Na tento soupis by měl logicky navazovat další krok, a to postupné pořízení fotodokumentace alespoň nejvýznamnějších kulturních památek.
Cíle:
Pořídit fotografickou dokumentaci nejvýznamnějších
nemovitých kulturních památek vztahujících se k životu a činnosti
Čechů v USA. Výběr fotografií lze v budoucnu využít i pro putovní
výstavy (např. GK LA již předběžně vyjádřilo zájem o její
uspořádání). Projekt může posloužit i jako silný argument, že ČR
jako jedna z mála zemí ve světě systematicky pečuje o své kulturní
hodnoty nacházející se mimo území vlastního státu.
Výstup:
Fotografická dokumentace (cca 100 objektů)
Doba trvání:
3 roky
Téma č. 14
Název:
Diplomatické styky Československa se zeměmi Latinské
Ameriky v meziválečném období
Stručná charakteristika:
Po ustavení samostatného československého státu v
roce 1918 postupně docházelo k navazování diplomatických styků se
zeměmi Latinské Ameriky, přičemž s mnohými státy zmíněného regionu
byly vzájemné vztahy natolik korektní a vřelé, že v mnohých
případech vyvrcholily uznáním Benešovy exilové vlády v průběhu 2.
světové války. V některých zemích LA působily na vysokých
diplomatických postech až do roku 1948 známé osobnosti
československého o politického a kulturního života. Úspěšně se
rozvíjela obchodní spolupráce a značky jako Škoda nebo ČKD byly
známé téměř v celé oblasti. Průvodním jevem období 20. a 30. let
minulého století byla silná vlna emigrace z Československa do Jižní
Ameriky a založení početných krajanských komunit, například v
Argentině.
Cíle:
Zachytit a vyhodnotit vývoj vztahů mezi ČSR a
jednotlivými zeměmi Latinské Ameriky (a mezi ČSR a LA jako celkem)
mezi rokem 1918 a 1945 a jejich přínos pro rozvoj obchodní,
kulturní, krajanské aj. spolupráce. Předpokládá se spolupráce s
Institutem iberoamerických studií v Praze a s odbornými pracovišti
na příslušných fakultách Univerzity Karlovy.
Výstup:
Studie v rozsahu cca 50 - 70 stran pro interní
využití na MZV, zejména pro potřeby odboru amerických států.
Vedlejším produktem bude počítačově zpracovaný soupis pramenů k
tématu.
Doba trvání:
2 roky
Téma č. 15
Název:
Internacionalizace projevů terorismu ve Střední Asii
(bývalé sovětské republiky)
Stručná charakteristika:
V 90. letech minulého i na počátku tohoto století se
v zemích střední Asie objevil terorismus, do té doby zde prakticky
neznámý. Teroristé se pohybují po celém regionu, útoky byly
zaměřeny zatím jen vnitřně - v rámci regionu hlavní aktivity byly v
Uzbekistánu, v Taškentu, proti nejvyšším představitelům a vládám
některých států, proti ozbrojeným složkám různých úrovní, proti
diplomatickým misím některých zemí i proti bezbrannému civilnímu
obyvatelstvu. Jsou jednoznačně spojovány s radikálním islámem, "
normální" představitelé islámského duchovenstva je odsuzují stejně
rozhořčeně jako sekulární veřejnost a osobnosti.
Jsou spojovány s fanatickými náboženskými hnutími a skupinami
a zdroje jejich financování zřejmě souvisí mj. s ilegálním obchodem
s drogami - prý 70% výroby heroinu je v Afghánistánu a jeho
rozhodující část tranzituje právě přes země Střední Asie….
Kulturně a historicky Centrální Asie zahrnuje jiné území než
jen bývalé středoasijské sovětské republiky - část Pákistánu,
Afghánistánu, Íránu, Číny, mezi členy Al Kajdá jsou Uzbeci a
Tádžici atd., proto velmi snadno dochází k prolínání názorů,
probíhá školení středoasijských skupin na území na jihu a potenciál
společného postupu v teroristických akcích nelze vyloučit.
Kořeny terorismu a fundamentalismu v regionu a problém
internacionalizace terorismu ve smyslu známého hesla "teroristé
všech zemí, spojte se" je to, co by měla tato práce posoudit.
Samostatným důležitým problémem práce by mělo být financování
jejich aktivit, které je založeno především na nezákonné činnosti,
zejména na obchodu s drogami.
Cíle:
Na základě výše uvedeného rozboru analyzovat
potenciální konkrétní nebezpečí pro ČR (resp. EU) v několika
horizontech:
- přímo - ohrožení ČR a českých občanů přímými útoky
- přímo - trestná činnost spojená zejména s drogami, ale i s
migrací
Výstup:
Studie v českém jazyce v rozsahu nejméně 50 stran,
zpracovaná pro eventuální pozdější překlad do angličtiny, vhodné
prezentovat na některém mezinárodním fóru..
Doba pro zpracování:
Nejdéle 6 měsíců
Téma č. 16
Název:
Voda jako fenomén mezinárodní politiky na Blízkém
východě
Stručná charakteristika:
Mezi strategické přírodní zdroje patří na Blízkém východě
vedle ropy a plynu zejména voda. Její nedostatek a s ním
související sdílení omezených vodních zdrojů vedou často k
hraničním i širším regionálním rozporům či dokonce konfliktům.
Klíčovou oblast zájmu představují aktuální a budoucí
rozmístění zdrojů a zásob vody a dopady na mezinárodně-politické
dění v regionu Blízkého východu. Do okruhu otázek patří i role a
působení mezinárodních a regionálních organizací, které se zabývají
danou problematikou. Výstup by měl, kromě stručného zmapování
problémových oblastí, zahrnovat střednědobý výhled sdílení vody,
relevantní právní analýzu závažných otázek a dále i návrh možných
podnikatelských příležitostí českých firem a zapojení českých
odborníků v sektoru vodního hospodaření v regionu Blízkého
východu.
Cíle:
Vymezit oblasti, v nichž nedostatek vody má či v
budoucnu bude mít mezinárodně-politické dopady. Navrhnout další
zapojení českých podnikatelských a odborných kapacit ve sféře
hydrogeologie, vodní hospodaření apod.
Výstup:
studie v rozsahu do 100 stran rozčleněná do kapitol
věnovaných jednotlivým problémovým oblastem s dalším vnitřním
dělením podle výše uvedené charakteristiky a cílů projektu
Doba trvání:
6 až 12 měsíců
Téma č. 17
Název:
Energetická závislost Evropy a její odraz v
mezinárodních vztazích
Stručná charakteristika:
Evropa je energeticky (ropa, plyn) ve značné míře
závislá na více či méně nestabilních regionech. Úkolem práce je
jednak popsat aktuální stav nabídky a poptávky, aktuální
realizované i plánované trasy produktovodů a jejich závislosti na
politické situaci, jednak ukázat, jakým způsobem realizují svůj
vliv zdrojové oblasti, jak funguje jejich interakce s hlavními
cílovým státy i integracemi, s jakým vývojem může Evropa a ČR
zvláště počítat a jak je možné z hlediska ČR jej ovlivnit.
Materiál bude navazovat na předchozí výzkumný úkol RB
7/10/01 Ruské produktovody a střední Evropa s tím, že stručně
popíše celou situaci a upřesní vývoj tam, kde předchozí úkol jen
předvídal nebo věc nechal otevřenu.
Cíle:
Poskytnout zahraniční službě a relevantním vnitřním
subjektům ČR komplexní pohled na vzájemně se prolínající a
ovlivňující ekonomicko-strategicko-politické prostředí a definovat
východiska pro směřování relevantních subjektů ČR.
Výstup:
Materiál 150 stran (v případě použití neveřejných
info možno i v neveřejné podobě) vč. aktuální mapy produktovodů a
grafů
Doba trvání:
9 měsíců
Téma č. 18
Název:
Mezinárodně-právní aspekty arabsko-izraelského
konfliktu
Stručná charakteristika:
Problematika arabsko-izraelského konfliktu tradičně
zaujímá jedno z předních míst na mezinárodních fórech. Mnohé
související otázky jsou politizovány, aniž by byla důkladně známa a
analyzována jejich právní podstata.
Vědecký projekt by měl obsahovat právní definice a výklad užívaných pojmů (např. okupace, právo na sebeobranu, disputed vs. occupied territories), rezolucí OSN a rozhodnutí dalších mezinárodních institucí (MSD).
Součástí výstupu z projektu by měly být konkrétní dopady na mezinárodně-právní závazky ČR, popřípadě i implikace pro možnosti a limity zahraniční politiky ČR.
Cíle:
Analýza a zhodnocení soudobých mezinárodně-právních
aspektů arabsko-izraelského konfliktu a závazků ČR z nich
vyplývajících pro potřeby právních i politických odborů MZV ČR.
Výstup:
Analytický materiál v rozsahu cca 100 stran sloužící
jako podklad pro tvorbu zahraniční politiky ČR ve vztahu k
blízkovýchodnímu regionu.
Doba trvání:
1 rok
Téma č. 19
Název:
Mezinárodněprávní postavení Lichtenštejnského
knížectví a jeho občanů v průběhu druhé světové války a
bezprostředně po ní
Stručná charakteristika:
Účelem vědeckého projektu je blíže dokumentovat vývoj
mezinárodního postavení Lichtenštejnského knížectví a jeho občanů
ve světle pravidel mezinárodního práva, zejm. v období 2. světové
války a bezprostředně po ní.
Cíle:
Získat doplňující informace o vývoji mezinárodního
postavení Lichtenštejnského knížectví a jeho občanů ve 20. století
ve světle pravidel mezinárodního práva.
Výstup:
Studie v českém jazyce na výše uvedené téma v
rozsahu přibližně 50 - 60 normovaných stran.
Doba trvání:
Maximálně jeden rok
Téma č. 20
Název:
Právní úprava postavení Evropských společenství a
Evropské unie jako subjektů sui generis, jejich organizační
struktura a změny institucionálního rámce ve Smlouvě o Ústavě pro
Evropu
Stručná charakteristika:
V české odborné literatuře dosud chybí komplexní
teoretické zpracování základních pojmů komunitárního práva ve
vztahu k právní povaze Evropských společenství (ES) a Evropské unie
(EU) jako subjektů (mezinárodního práva) sui generis a jejich
zvláštní organizační struktuře. Je třeba zejména objasnit některé
základní prvky Evropských společenství a jejich začlenění do
Evropské unie, včetně rozdělení EU na tři pilíře (ES, SZBP a SVV) a
tomu odpovídající vymezení pravomocí. Dále je třeba pojednat o
nejvýznamnějších pojmech jako je pravomoc a působnost ES a jejich
orgánů, přenesení pravomoci členskými státy na ES a výkon těchto
pravomocí, vymezení vnitřních a vnějších pravomocí ES, právní
subjektivita jednotlivých orgánů ES/EU a mezinárodněprávní
subjektivita Evropské unie, případně rozpracovat další související
otázky.
V souvislosti s pojednáním o pravomocích ES je rovněž žádoucí
zpracovat úpravu přenosu pravomocí na základě čl. 10a Ústavy ČR a
její důsledky pro ústavní pořádek ČR, v neposlední řadě s ohledem
na problematiku státní suverenity ČR a možnosti kontroly ústavnosti
právních předpisů ES/EU Ústavním soudem ČR.
S ohledem na změny, které by ve shora uvedených oblastech
měla přinést Smlouva o Ústavě pro Evropu (poslední znění textu viz
dokument CIG 87/04 ze dne 6.8.2004), je rovněž třeba provést
srovnání navrhované nové úpravy (např. v oblasti vymezení pravomocí
či tzv. pilířové struktury EU) se současným stavem.
Cíle:
- Teoretické vymezení základních pojmů ve vztahu k
institucionální struktuře ES/EU a činnosti jejich orgánů v rámci
pravomocí svěřených Smlouvou o ES, resp. Smlouvou o EU.
- Pojednání o aktuálních otázkách přenosu pravomocí na
orgány EU v souvislosti s přistoupením ČR k EU a dopadech na
ústavní pořádek ČR;
- Analýza změn v předmětných oblastech, jak jsou navrhovány
ve Smlouvě o Ústavě pro Evropu.
Pozn.: V rámci poměrně široce vymezeného tématu lze v případě
potřeby rovněž doporučit jeho zúžení a zaměření pouze na jednu ze
shora uvedených problematik.
Výstup:
Studie v českém jazyce zahrnující shora uvedené cíle
ve vztahu k právní úpravě postavení Evropských společenství a
Evropské unie jako subjektů sui generis, jejich organizační
struktuře a změnám institucionálního rámce ve Smlouvě o Ústavě pro
Evropu (v rozsahu cca 40-50 stran).
Doba trvání:
Maximálně devět měsíců.
Téma č. 21
Název:
Následky porušení práva ES/EU pro ČR jako členský
stát EU a pro fyzické a právnické osoby jako adresáty přímo
použitelných komunitárních předpisů (včetně problematiky
odpovědnosti členského státu za škodu způsobenou jednotlivci)
Stručná charakteristika:
Po přistoupení ČR k EU vyvstala potřeba komplexně
zpracovat problematiku případných následků za neplnění závazků
vyplývajících pro ČR z členství v EU. Práva a povinnosti členských
států (resp. v některých případech fyzických a právnických osob)
přitom nezakládají pouze právní akty přijímané v rámci tzv. I.
pilíře EU (tj. v mezích pravomocí svěřených orgánům EU na základě
Smlouvy o ES), ale také akty přijímané na základě příslušných
ustanovení o Společné zahraniční a bezpečnostní politice dle Hlavy
V Smlouvy o EU (např. nařízení Rady k provedení společného postoje,
které stanoví sankce hospodářské povahy vůči třetím státům).
Kromě následků neplnění závazků pro ČR jako členský stát může
mít praktický význam rovněž problematika protiprávního jednání
jednotlivců, včetně úpravy sankčního postihu za takové jednání, či
naopak podmínky pro vznik nároku fyzické nebo právnické osoby na
náhradu škody vůči ČR jako členskému státu odpovědnému za nesplnění
určité povinnosti stanovené komunitárním právem.
Shora uvedené problémové okruhy zahrnují nejen procesní
dimenzi (řízení o porušení povinnosti členským státem dle čl. 226 a
násl. Smlouvy o ES), ale rovněž aspekty hmotněprávní, jako např.
problematiku výkladu čl. 36 Listiny základních práv a svobod (právo
na soudní ochranu a náhradu škody) Ústavním soudem ČR a otázky
spojené s tzv. "euronovelou" zákona č. 82/1998 Sb. o odpovědnosti
za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo
nesprávným úředním postupem a o změně zákona České národní rady č.
358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád), v
platném znění.
S navrhovaných tématem dále částečně souvisí uplatňování
sankčního mechanismu zakotveného v čl. 7 Smlouvy o EU (porušení
zásad demokratického právního státu).
Cíle:
Charakteristika a systematické roztřídění možných
následků porušení práva ES/EU pro ČR jako členský stát EU a pro
fyzické a právnické osoby, se zaměřením na shora uvedené hlavní
problémové okruhy. Výstup navrhovaného projektu by měl obsahovat
doporučení pro orgány moci zákonodárné a výkonné s cílem
minimalizovat rizika porušení závazků vyplývajících v členství v
EU, a dále by mohl sloužit jako vodítko pro postup správních orgánů
a soudů v jednotlivých případech porušení povinností stanovených
komunitárním právem, aniž by však jeho účelem bylo jakékoliv
zasahování do nezávislosti justice.
Přestože jsou problematické okruhy navrhovaného projektu
vymezeny značně široce, neměla by výsledná studie být pouze
teoretickým pojednáním, ale měla by rovněž obsahovat praktické
příklady v kontextu výkonu státní správy a soudnictví v ČR.
Výstup:
Studie v českém jazyce o následcích porušení práva
ES/EU pro ČR jako členský stát EU a pro fyzické a právnické osoby
jako adresáty přímo použitelných komunitárních předpisů (v rozsahu
cca 30-40 stran).
Doba trvání:
maximálně 9 měsíců
Téma č. 22
Název:
Význam judikatury Soudního dvora ES v právním řádu
ČR a role vládního zmocněnce pro zastupování ČR před Soudním dvorem
ES a Soudem prvního stupně
Stručná charakteristika:
Význam soudních rozhodnutí (nejen nadnárodních
soudních institucí) je v České republice neustále velmi podceňován.
Více než dobře to ilustruje usnesení Nejvyššího soudu ČR
z 26. srpna 2003 (25 Cdo 789/2003), kde k závaznosti
rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva NS poznamenal, že "
[tato rozhodnutí] nemají povahu precedentu a jsou závazná pouze pro
strany konkrétního případu". Otázkou je, zda by stejný názor NS
zastával
i v případě rozhodnutí Soudního dvora ES. Zde podle rozvinuté
judikatury tohoto soudu může členský stát odpovídat jednotlivci za
škodu, pokud (za splnění dalších podmínek), aplikující orgány
nerespektují jeho ustálenou judikaturu (rozhodnutí ve věcech C-46 a
C-48/93 Brasserie du Pêcheur/Factortame [1996] ECR I-1029, C-118/00
Larsy [2001] ECR I-5063
a C-224/01 Köbler, nebylo dosud publikováno). Stejně tak může
dojít k řízení o porušení povinnosti podle článku 226 Smlouvy o
založení ES, pokud české soudy budou soustavně porušovat
povinnosti, jež jim z komunitárního práva vyplývají (věc C-129/00
Komise v. Itálie, nebylo dosud publikováno). Bez ohledu na to, jaké
jsou teoretické koncepce závaznosti rozhodnutí Soudního dvora ES,
mají tato rozhodnutí dalekosáhlý význam. Jak pro náležité plnění
povinností, které České republice vyplývají z členství v EU, tak i
pro sankce, které z neplnění těchto povinností pro Českou republiku
budou případně následovat.
Je třeba poukázat na to, že vývoj v západní právní kultuře
významně pokročil a širší závaznost soudních rozhodnutí (nejen
Soudního dvora), je tam víceméně akceptována. Projekt by se měl
tedy rovněž věnovat vývoji v těchto zemích (zejména českému
právnímu prostředí nejbližších, tedy v Německu, Rakousku, popř.
Francii), poukázat na možné paralely s vývojem u nás a případně si
všimnout i trendů v jiných nových členských státech EU.
Jedním z poslání vládního zmocněnce je zastupovat Českou
republiku v řízeních, která se porušení komunitárního práva jejími
orgány budou týkat. Je proto v jeho zájmu, aby byla judikatura
Soudního dvora plně těmito orgány doceňována a samozřejmě
respektována. Úkolem vládního zmocněnce v souvislosti s tímto
významem rovněž je působit na rozvoj judikatury Soudního dvora
směrem, který je pro Českou republiku žádoucí. Není to přitom
důležité jen v případech, kdy bude Česká republika stranou řízení
(a podle výše citovaného usnesení NS tedy o závaznosti rozhodnutí
nebude pochyb), ale i případech ostatních.
Cíle:
rozpracovat problematiku rozsahu případné závaznosti
rozhodnutí Soudního dvora ES a jejich akceptování rozhodujícími
aktéry v ČR (včetně srovnání a odkazů na praxi v jiných členských
státech EU)
pojednat o důsledcích takové závaznosti pro činnost jak
orgánů zákonodárných a výkonných, tak i soudních (neboť za všechny
je členský stát podle komunitárního práva odpovědný)
poukázat na význam a roli vládního zmocněnce, který může
účinným způsobem na rozhodovací činnost Soudního dvora ES
působit.
Výstup:
Studie v českém jazyce zahrnující shora uvedené cíle
v rozsahu cca 50-60 stran.
Doba trvání:
maximálně 9 měsíců
Téma č. 23
Název:
Vztah vybraných právních nástrojů přijímaných v
rámci policejní a soudní spolupráce v trestních věcech (Hlava VI
Smlouvy o EU) k mezinárodněprávním závazkům ČR v oblasti
mezinárodní trestní spolupráce
Stručná charakteristika:
V rámci tzv. III. pilíře EU (Hlava VI Smlouvy o EU -
Ustanovení o policejní a soudní spolupráci v trestních věcech) jsou
přijímána opatření za účelem rozvoje společných postupů členských
států v oblasti policejní a soudní spolupráce v trestních věcech,
jejichž konečným cílem je vytvoření prostoru svobody, bezpečnosti a
práva. Na základě čl. 34 odst. 2 Smlouvy o EU je Rada EU zmocněna
přijímat příslušná opatření, z nichž významnou úlohu hrají rámcová
rozhodnutí za účelem sbližování právních a správních předpisů
členských států ve smyslu čl. 34 odst. 2 písm. b).
Rámcové rozhodnutí je adresováno členským státům EU (dále jen
"členské státy") a je závazné co do výsledku, kterého má být
dosaženo, přičemž volba forem a prostředků se ponechává
vnitrostátním orgánům. Rámcové rozhodnutí tedy musí být v členském
státě implementováno vnitrostátními právními předpisy, podle
kterých pak příslušné orgány členského státu postupují. V této
souvislosti je třeba zdůraznit, že čl. 34 odst. 2 písm. b) Smlouvy
o EU výslovně stanoví, že rámcová rozhodnutí nemají přímý účinek.
Problematický a dosud ne zcela jasný je vztah rámcových
rozhodnutí a z nich plynoucích závazků k mezinárodněprávním
závazkům členských států. Jedná se především o aplikaci příslušného
rámcového rozhodnutí ve vztazích mezi členskými státy, neboť patrně
není sporu o tom, že rámcová rozhodnutí nemohou mít vliv na
mezinárodněprávní závazky ČR (nebo jiných členských států EU) vůči
třetím státům. Aplikace platných mezinárodních smluv ve vztazích se
třetími státy je v některých případech výslovně upravena v
příslušném ustanovení daného rámcového rozhodnutí, kdy např. čl. 31
rámcového rozhodnutí Rady o evropském zatýkacím rozkazu a postupech
předávání mezi členskými státy (2002/584/SVV) stanoví, že jeho
ustanovení nemají ve vztahu ke třetím státům vliv na aplikaci
platných mezinárodních smluv v oblasti extradice.
V teorii ani v praxi však dosud není dostatečně řešena
aplikace rámcových rozhodnutí mezi členskými státy v případech, kdy
je daná oblast již upravena mezinárodními smlouvami, jimiž jsou
členské státy vázány. Rámcové rozhodnutí sice může stanovit, že se
ve vztazích mezi členskými státy nebudou aplikovat příslušné
mezinárodní smlouvy, ovšem není již zcela jasné, zda ke splnění
tohoto závazku musí členský stát podniknout nezbytné kroky v
souladu s pravidly mezinárodního smluvního práva, např. uplatnit
teritoriální výhradu nebo uložit u depozitáře smlouvy prohlášení o
aplikaci vnitrostátních předpisů přijatých k provedení rámcového
rozhodnutí ve vztazích mezi členskými státy. Objevily se rovněž
názory, že rámcové rozhodnutí lze ve smyslu čl. 41 odst. 1 Vídeňské
úmluvy o smluvním právu ze dne 23.5.1969 (dále jen "Vídeňská úmluva"
) považovat za "dohodu pozměňující mnohostranné smlouvy ve vztazích
pouze mezi některými stranami", čímž by tedy docházelo k náležité
modifikaci mezinárodněprávních závazků ve vztahu mezi členskými
státy (tento velice sporný názor zastává část německé právní
doktríny).
V předmětné souvislosti je třeba rovněž zmínit základní
princip přednosti komunitárního práva před neslučitelnými
ustanoveními vnitrostátního práva členských států, přičemž je však
sporné, zda ve vztahu k mezinárodněprávním závazkům členských států
a vnitrostátním opatřením přijatých k jejich provedení lze operovat
s přednostní aplikaci ustanovení rámcových rozhodnutí (rovněž s
ohledem na nedostatek jejich přímého účinku).
Cíle:
Posouzení vztahu vybraných právních nástrojů
přijímaných v rámci policejní a soudní spolupráce v trestních
věcech (Hlava VI Smlouvy o EU) k mezinárodněprávním závazkům ČR v
oblasti mezinárodní trestní spolupráce, se zaměřením na rámcová
rozhodnutí Rady EU a jejich aplikaci ve vztazích mezi členskými
státy (s ohledem na možný rozpor s prováděním příslušných
mezinárodních smluv v dané oblasti, včetně problematiky modifikace
těchto smluv ve smyslu Vídeňské úmluvy).
Pozn.: Předmětná problematika bude nadále diskutována v rámci
pracovní skupiny Rady EU COPEN (spolupráce v trestních věcech),
přičemž průběhu a výsledkům této diskuse by ze strany MZV měla být
věnována značná pozornost (spolu s hlavním gestorem MSpr). Z tohoto
důvodu považuje SPK zpracování předloženého námětu na vědecký
projekt za velice žádoucí.
Výstup:
Studie v českém jazyce pojednávající o vztahu
vybraných právních nástrojů dle Hlavy VI Smlouvy o EU k
mezinárodněprávním závazkům ČR v oblasti mezinárodní trestní
spolupráce (v rozsahu cca 20-30 stran).
Doba trvání:
Maximálně 9 měsíců
Téma č. 24
Název:
Lužičtí Srbové v česko-německých vztazích
Stručná charakteristika:
Problematice Lužických Srbů je věnována celá řada
prací, ať již na české či německé straně, nicméně stále zde zbývá
provést ještě některé archivní výzkumy, jež by problematiku
doplnily. Zkompletování archivních výzkumů k této problematice by
mělo být významnou součástí projektu.
Na základě pramenného výzkumu a vyhodnocení především
současné odborné literatury k problému by měla vzniknout studie
zachycující dějiny Lužických Srbů po roce 1945, a to především ve
třech rovinách:
a) lužickosrbská relace v česko-německých vztazích;
b) dějiny Lužických Srbů v kontextu dějin Německa po roce
1945 až do současnosti;
c) osudy Lužického semináře
Cíle:
Zkompletování archivních materiálů a odborné
literární produkce k tématu. Popis problému a jeho ukotvení v
historickém kontextu česko-německé relace.
Výstup:
Studie do 100 stran textu
Doba trvání:
1 rok