Ministerstvo zahraničních věcí ČR

Přejít na menu

Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo Twitter

Kanadská média

 

Všeobecná charakteristika: kanadský mediální trh je velmi vyspělý a odpovídá ve všech trendech světovým tendencím i parametrům. Zároveň je však ovlivněn několika faktory:

  • Specifikem je francouzsky hovořící provincie Quebec, která má vlastní místní francouzská média. Oficiální dvojjazyčnost se navíc odráží ve dvojích povinných verzích veřejnoprávních médií (zejména tištěných).
  • Trh významně ovlivňuje kulturní/jazyková blízkost USA: zejména kanály z USA jsou součástí řady TV kabelových nabídek (zejména ABC, CBS, FOX). Podíl programů z USA je však částečně regulován a např. licence na televizní a rozhlasové vysílání jsou omezeny pouze na kanadské občany/společnosti. Zároveň se např. z USA dodávají i specializovaná periodika, jejichž vydávání by v samotné Kanadě nebylo ekonomicky udržitelné.
  • V Kanadě je rozšířená tradice místních, komunitních a minoritních periodik (často bezplatných, placených z reklam). Tradiční je velmi široká síť krajanských novin i  televizního a rozhlasového vysílání. Vláda např. podporuje vysílání specializovaná na původní obyvatelstvo (APTN - Aboriginal Peoples Television Network).
  • V Kanadě, stejně jako jinde ve světě dochází k poklesu tištěných nákladů deníků, důvodem je zejména dostupnost on-line a v posledních letech rozšíření tabletů.

Tiskové agentury

  • Canadian Press/Presse Canadienne Největší a nejstarší agentura. Vznikla v roce 1917 jako veřejnoprávní, od roku 2010 je vlastněna privátním konsorciem  Canadian Press Enterprises Inc.
  • CNW Group CNW Group (dříve Canadian NewsWire) je agenturou zaměřenou spíše na obchodní zpravodajství.

Deníky

Celostátní deníky vychází v Kanadě pouze dva

Z hlediska nákladu je však dělení tištěných médií ovlivněno provinčním uspořádáním a různou hustotou obydlenosti. Nákladově tak patří mezi největší deníky

Silnou pozici zastávají provinční deníky, vycházející v hlavních městech provincií. Jejich náklady kolísají od 50 do 150.000 výtisků, v závislosti na velikosti města. Hlavní celonárodní témata jsou v provinciích přebírána, většina obsahu je však zaměřená na domácí politiku.

Týdeníky

Nejčtenější kanadská periodika prakticky (až na výjimky) neobsahují všeobecně politické týdeníky.

  • Maclean´s, měsíčník zaměřený na  vnitrostátní dění a aktuální zahraničněpolitické otázky
  • L´Actualité, francouzská obdoba, vydání se však výrazně liší.
  • What's Cooking kulinářský
  • Reader's Digest
  • Chatelaine dámský (v obou verzích)
  • Canadian House & Home
  • Style at Home
  • Canadian Living/Coup de pouce.  

Televize

Zřejmě nejvýznamnější sledovanost mají v Kanadě kabelové televize (balíky prodávají zejména Rogers, Bell, Cogeco, Videotron, ad.).

  • CBC Canadian Broadcasting Corporation/Société Radio-Canada) - základní celostátní veřejnoprávní médium, provozuje 4 základní programy (ve dvou jazykových verzích: CBC, CBC News (zpravodajství), Bold (zábavný program) a Documentary.
  • Télé-Québec provinční vysílání
  • TVOntario provinční vysílání
  • TFO provinční vysílání
  • Saskatchewan Communications Network provinční vysílání
  • CTV Celonárodní soukromá
  • Global (v angličtině) Celonárodní soukromá
  • TVA , na území Quebeku
  • V , na území Quebeku

Rozhlasové vysílání

  • Radio Canada základní celostátní veřejnoprávní vysílání na 4 kanálech (2 francouzsky, 2 anglicky): všeobecně zaměřená Radio One/Première Chaîne  a hudebně-kulturní Radio 2/Espace musique.
  • Bell, Astral Media, Rogers a Newcap Broadcasting - komerční kanály . V Kanadě je samozřejmou tradicí hustá síť místních vysílání.

Specializovaná média

 

.