Prohlášení MZV k věci Českého domu v Moskvě
20.03.2001 / 13:51 | Aktualizováno: 21.07.2009 / 15:46
Ministerstvo zahraničních věcí České republiky se důrazně ohrazuje proti označení smlouvy mezi ministerstvem a firmou Hotel Český dům, a. s. jako ilegální. Smlouva byla připravována renomovanou českou právní kanceláří a byla podle jejího dobrozdání uzavřena v souladu s obchodním zákoníkem. (20.3.2001)
Ministerstvo zahraničních věcí České republiky se důrazně
ohrazuje proti označení smlouvy mezi ministerstvem a firmou Hotel
Český dům, a. s. jako ilegální. Smlouva byla připravována
renomovanou českou právní kanceláří a byla podle jejího dobrozdání
uzavřena v souladu s obchodním zákoníkem. V souladu se zákonem o
veřejných zakázkách nebylo vypsáno veřejné výběrové řízení právě s
ohledem na příslušné ustanovení zákona
Stanovená částka smlouvy se rovná částce odvedené do státního
rozpočtu v minulém roce. Protože výsledky hospodaření Českého domu
měly v uplynulých letech stále klesající tendenci, zabezpečilo
ministerstvo státnímu rozpočtu touto smlouvou udržení stálé hladiny
odvodů bez ohledu na příští vývoj v tomto teritoriu. Klesající
trend výnosů nebyl zapříčiněn hospodařením ministerstva, ale
poklesem ekonomické síly českých podniků obchodujících s Ruskou
federací a klesajícím objemem trhu s tímto teritoriem. Protože
ministerstvo v rámci někdejší vedlejší hospodářské činnosti nemohlo
služby Českého domu rozšiřovat na třetí subjekty, tento klesající
trend výnosovosti by nemohlo zvrátit. Spekulace o možném
nepřiměřeném zisku firmy Hotel Český dům tedy odporují dosavadnímu
trendu a jsou stejně nepravděpodobné, jako hospodaření této
společnosti se ztrátou, kdy bez ohledu na skutečný zisk musí po
dobu smlouvy hradit ministerstvu stále stejnou částku. Státní
rozpočet tedy touto smlouvou v žádném případě ochuzen není.
V Českém domě tedy nadále podniká firma Hotel Český dům a je
na ní, aby toto podnikání bylo v souladu s českými i ruskými
zákony. Ministerstvo za takovou činnost neodpovídá a ani ji nemůže
kontrolovat. Není ani důvodu, proč by tento stav mohl dovozovat
úvahu o porušování Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích.
Předkupní právo dané smlouvou odpovídá standardní úpravě a
týká se pouze případu, kdy by ministerstvo hodlalo tuto nemovitost
prodat, k čemuž není v současné době oprávněno a i kdyby toto
oprávnění získalo, musí postupovat podle platného českého práva.
Smlouva určuje budoucí cenu v závislosti na znaleckých posudcích a
bude se tedy jednat o cenu legitimní. Ani takové ustanovení tedy
Českou republiku neznevýhodňuje.
Závěrem považujeme za nezbytné zdůraznit, že toto řešení
provozu Českého domu nevzniklo z iniciativy Ministerstva
zahraničních věcí, ale bylo vyvoláno vládním usnesením č. 963 ze
dne 4. 10. 2000 a zákonem č. 219/2000 Sb., účinným ode dne 1. 1.
2001, podle kterého nemohlo ministerstvo dále provozovat vedlejší
hospodářskou činnost.
20.3.2001