Ministerstvo zahraničních věcí ČR

česky   english  

rozšířené vyhledávání

Přejít na menu

Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo Twitter

Prohlášení MZV k rozsudku proti call centru na GK Lvov

 

Dne 18. června 2010 vynesl Obvodní soud pro Prahu 1 rozsudek ve věci skupinové žaloby 161 ukrajinských občanů. Ti se na Ministerstvu zahraničních věcí ČR domáhali vrácení poplatků za zajištění termínu pro podání žádosti o vízum na Generálním konzulátě ve Lvově prostřednictvím bývalého call centra. Poplatky činily cca.300 Kč a úhradu nemajetkové újmy žalobce vyčíslil na 1500-4500 Kč. Nemajetkovou újmu však soud neuznal.

V reakci na rozsudek Ministerstvo zahraničních věcí ČR v první řadě vítá, že soud nezpochybnil zákonnost objednávání žadatelů o víza prostřednictvím call centra jako takového. V lokalitách, kde je enormní poptávka cizinců o víza, je jeho existence užitečná, protože limituje případné aktivity organizátorů různých placených pořadníků na místa ve frontách mimo vlastní pozemek diplomatické mise, jejichž oběťmi se žadatelé o víza bohužel stávají. Přikázáním povinnosti vrátit žalobcům poplatek za registraci termínu, který nebyl správním poplatkem, nýbrž platbou žadatele provozovateli call centra, bylo de facto rozhodnuto o tom, že za objednání nemá platit zájemce o vízum, nýbrž stát z rozpočtových prostředků, tedy daňový poplatník.

Na vízovou praxi českých zastupitelských úřadů nebude mít rozsudek žádný vliv, neboť využívání call center už bylo nahrazeno systémem elektronického objednávání VISAPOINT, který je pro žadatele zdarma.

Strategickým záměrem Ministerstva zahraničních věcí zůstává, aby se na žadatelích o víza nepřiživovali organizátoři migrace bránící jim k přímému přístupu k českému konzulátu, kteří je nutí platit za jeho údajné „zprostředkování“. Česká republika jakožto právní stát nemůže být k podobným praktikám vůči zájemcům o pobyt v naší zemi z řad cizinců lhostejná.

.