Ministerstvo zahraničních věcí ČR

česky   english  

rozšířené vyhledávání

Přejít na menu

Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo Twitter

Tisková konference ministra Cyrila Svobody a ministra Joschky Fischera

 

Přepis tiskové konference ministra zahraničních věcí ČR Cyrila Svobody a ministra zahraničních věcí SRN Joschky Fischera dne 26.8.2003.(27.8.2003)

Ministr zahraničních věcí ČR Cyril Svoboda

Dámy a pánové, toto je poprvé, kdy je ministr zahraničí SRN hostem na naší pravidelné poradě velvyslanců. Je to důkazem velmi dobrých vztahů mezi ČR a SRN a zároveň důkazem skutečného dialogu v procesu integrace ČR do EU a cestě ČR do EU, a to zvláště před očekávanou mezivládní konferencí.
Jelikož chci dát prostor především panu ministrovi Joschku Fischerovi, tak chci pouze sdělit, že jsme řešili klíčový problém daru pro našeho kolegu a přítele J. Fischera. Protože se rozhodl žít zdravým životem a vzhledem k tomu, že budeme v jednom evropském týmu, tak jsme si dovolili předat mu tento speciální dar, český národní dres, ale s českou a německou vlajkou. A toto je fotbalový míč pro sportovce vyrobený v SRN. Takže Vám přeji jen fantastické sportovní výkony.

Ministr zahraničních věcí SRN J. Fischer

Děkuji Vám především za tento sportovní dárek. Je pravda, že jsem včera večer využil příležitosti a v jednom krásném údolí v blízkosti Prahy jsem si zaběhal. Jsem rád, že tady mohu být a je pro mě velkou ctí promluvit během porady velvyslanců jako spolkový ministr zahraničí. Jsme sousedé a dobří přátelé a v tomto duchu úzce spolupracujeme, což se ukázalo i loni v průběhu záplav.
Před námi jsou historická rozhodnutí. Nejdůležitější je rozšíření EU o deset dalších členů, což je největší rozšíření EU v jejích dějinách a určitě dojde ke změně charakteru samotné Unie. Znamená to i překročení železné opony, protože většina přistupujících států jsou státy střední a východní Evropy, které po pět desetiletí žily pod komunistickou diktaturou. V evropských dějinách nejsou pouze pozitivní události, ale jsou v nich také propasti a smutné okamžiky. EU je odpovědí na špatné momenty v minulosti, a proto se naše země vždy zasazovala o rozšíření EU. V příštím roce se uskuteční evropské volby v už rozšířené Evropě. EU o 25 a více členech se musí podstatně reformovat a Konvent k tomu již vytvořil dobrý základ. Jak jsem se pokusil definovat na konferenci velvyslanců, považuji za dobrý kompromis ten, se kterým můžeme všichni společně žít a nikdo není nespokojen.
Mezivládní konference by měla potvrdit Ústavu EU do března 2004, jak bylo usneseno na summitu v Soluni. Pokud bude zaměřena na výsledek, tak bude úspěšná. Pokud se dohodneme na zásadě, že každý kdo začne diskutovat o některých bodech, je zároveň zodpovědný za dosažení nového kompromisu, tak můžeme dosáhnout úspěchu. V této věci nám ústava dává dobrý základ.
Musím samozřejmě dbát i na bezpečnostní situaci, nevidím rozpor v transatlantickém vztahu a společně s EU je tento vztah pilířem pro mír a stabilitu. USA je pro nás nejdůležitějším mimoevropským partnerem, ale tento transatlantický most musí být pevný a předpokládá to i silný evropský pilíř, který nám umožní spolupráci s transatlantickým partnerem.
V otázce bilaterálních vztahů se domnívám, že jejich základem je stále společná deklarace. Čím častěji se na ni dívám, tím jasnější je pro mě její moudrost a jasnost. Jsme úzkými partnery a dobrými přáteli, máme v dějinách tragické kapitoly a musíme si dějiny připomínat, protože Evropa je kontinentem dějin a z toho musíme odvozovat naši odpovědnost. Zároveň nesmíme zůstat zajatci dějin, jsem přátelé, kteří mohou hovořit o čemkoli a dívat se přitom druhému do očí.

Dotaz:

Pane ministře, jste proti založení "Centra vyhnání" v Berlíně. Můžete mi vysvětlit proč a dovedete si představit takové centrum tady v ČR?

Ministr zahraničních věcí SRN J. Fischer

To je otázka, o níž je obtížné diskutovat na tomto místě. Jsou dvě možnosti. Buď je to debata, kterou my Němci musíme vést nejprve mezi sebou a ta nemůže začít rokem 1944-45, stažením německých vojsk. Musíme začít mnohem dříve, musíme hovořit o tom, co jsme si sami zavinili, jak jsme zničili německé menšinové kultury ve východní Evropě (mimochodem také moje rodina pochází z této oblasti). Nebo o tom můžeme diskutovat jako o evropském projektu, tedy o éře nacionalismu, a pak musíme tuto otázku velmi citlivě a opatrně řešit s našimi evropskými partnery. Pak je to evropský přístup k debatě o nacionalismu, nikoli o národech. Evropa je kontinentem mnoha národů, které ji utvořily. A otázka, kde bude takové centrum sídlit, je až posledním bodem diskuse.

Dotaz Reuters

Mr. Fischer, I have a question on what is your opinion on plans by a group of smaller countries including the Czech Republic to introduce changes to the EU constitution draft at this stage of the IGC? It seems from your words earlier this morning that you are in favour of a big shake-up of what has been agreed at the Convention?

Ministr zahraničních věcí SRN J. Fischer

I am in favour of any improvement. There is only one condition. If you open the package you have to close it again. If the consensus is reached I think any improvement is possible. But, once again, this is a very balanced compromise especially between the bigger and smaller member states and reminding the constitutional process of the United States. You know very well the main problem was the compromise between the big and small. I understand fully the interests of smaller member states but at the moment with a large Union we will have a very strong majority of smaller member states on the level of states. We have accepted the principal of equality, e.g. Germany, France, UK, Italy, Spain and Poland, the six biggest, will follow after 2009 the same rotating principle as the smallest member states - Malta, Cyprus, Luxemburg. This means equality.
But on the other side we need also the equality of citizens, I think the Convention reached there an excellent compromise. The second issue in the discussion is the size of the Commission. It is quite clear that we cannot change the rules during the accession process, so the Convention decided to change after 2009.
We have promised Bulgaria and Romania, if it is possible, to end negotiations in 2007. This is a decision of the European Council. This means we are talking about a Union of 27 and more after 2007-2008. This is a question we all - the bigger, middle sized and smaller member states - have to answer how far we want to go with the size of the Commission. Bigger the Commission is weaker the body will be. We are in favour of a strong Commission, there are other bigger states which are not in favour of a strong Commission. I think the smaller states have really to reconsider in this special issue their interest. This is an on-going debate. We are not against informal summits although we were criticized for attending one before the Belgium elections. If there are other initiatives, that is the EU. But once again the basic principle must be: who has opened the consensus is responsible for finding a new one. We need a success. Without a success of the IGC in proper time …… Without that we are facing a very terrible situation. This is in the interest of the new and the old member states, of the bigger and the smaller member states. We will get a Union which is transparent, democratic and efficient as a Union of 25 and not as a core Europe.

Dotaz ČTK

pro ministra zahraničí SRN J. Fischera: Co se bude dít s návrhem Ústavy EU na mezivládní konferenci?
pro ministra zahraničí C. Svobodu: Co budou podle Vás " like-minded countries" dělat a jak tvrdě budou bojovat za své cíle?

Ministr zahraničních věcí SRN J. Fischer

Zažil jsem dvě mezivládní konference, v Nice a v Berlíně. Není to tedy otázka víry, ale zkušenosti. Pochybuji o tom, že mezivládní konference dosáhne lepšího kompromisu než Konvent, ale rád se o tom nechám přesvědčit, pokud by se tak stalo v daném čase a za stanovených podmínek a pravidel. Pokud bychom však nedospěli ke konečnému výsledku, nebo kdyby ten výsledek byl špatný, pak se obávám o další vývoj v budoucnosti. Vše je třeba vidět v souvislostech a v roce 2006 zahájíme finanční jednání. Prvním krokem bylo rozšíření, druhým krokem je reforma a pak může následovat finanční jednání. Předpokládejme, že představitelé jednotlivých vlád a států jsou prozíraví a dobereme se zdárného výsledku.

Ministr zahr. věcí ČR C. Svoboda

Výsledek z Konventu je označen za solidní základ pro mezivládní konferenci. Souhlasíme s tím, že není možné otvírat mnoho otázek, protože by to mohlo zablokovat dosažení dohody. Jsem však přesvědčen, že je možné dosáhnout dohody, protože se jedná o skutečnou mezivládní konferenci a ta má rozhodnout. K tomu bude sloužit i setkání "like-minded countries" v ČR, které bude na úrovni státních tajemníků a náměstků ministrů. To znamená informace a podklady pro jednotlivé ministry a politiky, zda a které otázky ještě otevřít. Ale všichni jsme samozřejmě motivováni dosáhnout konečného výsledku. Taková je společná pozice, a proto si myslíme, že to setkání přispěje k možnosti dosažení dané dohody. Pokud bychom nemohli otevřít žádnou z otázek, pak by mezivládní konference nemusela být svolávána. Ta by pouze stvrdila to, co již bylo rozhodnuto v Konventu a na to se stačí sejít pouze jednou. Jsme přesvědčeni, že bude ještě něco k diskusi, byť je jasné, že nelze otevírat příliš mnoho otázek.


.