Ministerstvo zahraničních věcí ČR

česky   english  

rozšířené vyhledávání

Přejít na menu

Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo Twitter

Tisková konference s ministrem Kavanem a ministryní Lindhovou

 

Přepis tiskové konference ministra zahraničních věcí ČR Jana Kavana a ministryně zahraničních věcí Švédského království Anny Lindhové dne 8.4.2002.(9.4.202)

J. Kavan: Dosavadní jednání potvrdila předpoklad, že naše bilaterální vztahy jsou prosté jakýchkoliv problémů. Potvrzení tradičně vynikajících přátelských bilaterálních vztahů mezi oběma státy, které byly navázány po pádu komunismu v Československu a rozvíjeny od vzniku nezávislé České republiky, je ilustrováno velmi častými vzájemnými návštěvami nejvyšších představitelů obou zemí. S paní ministryní jsme hovořili o obchodních vztazích, kde podle mého názoru je potenciál obou zemí daleko vyšší. V posledním roce objem obchodu sice poklesl, ale pokud by došlo k nákupu nadzvukových stíhaček Gripen, tudíž k realizaci 41 souvisejících offsetových programů, byl by to povzbudivý signál pro švédské podnikatele a pro náš vzájemný obchod. Apeloval jsem také na zvýšení informovanosti švédských podnikatelských subjektů o investičních a obchodních příležitostech v ČR. Objem švédských investicí v ČR je relativně nízký, ale zájem je orientován na oblasti energetiky, stavebnictví a vodohospodářských staveb, dále na dálniční a železniční sítě, zařízení pro zlepšení životního prostředí, terciární sektor, dřevozpracující průmysl.

Samozřejmě jsme se při jednání věnovali tématům evropské budoucnosti, čili rozšíření Evropské unie a dalším aspektům integrace. Ocenil jsem, že právě na summitu v Göteborgu bylo poprvé oznámeno datum vstupu nejpřipravenějších kandidátských zemí do Evropské unie. Musím zdůraznit, že velký podíl na tom má právě paní ministryně Anna Lindh a premiér Persson. Opět jsem poděkoval paní ministryni za švédskou podporu pro vstup České republiky do Unie, a to nejenom během švédského předsednictví, ale i po něm. Lze to ilustrovat na známém švédském rozhodnutí otevřít svůj pracovní trh pro naše občany ihned po vstupu ČR do Evropské unie. Zdůraznil jsem, že Česká republika se chce i nadále držet cestovní mapy a apeloval jsem na to, aby Unie důsledně aplikovala deklarovaný princip diferenciace individuálního posuzování kandidátů. To platí pro negociace některých velmi složitých kapitol, ať už jde o dopravu nebo zemědělství, a obecně i pro finanční otázky, které se na jednotlivé konkrétní kapitoly váží. Shodli jsme se na tom, že je stále realistické ukončit negociace do konce dánského předsednictví. Tzn., že paralela od Kodaně ke Kodani má i švédskou podporu. Jednání Evropské unie ve zbývajících negociacích nám musí umožnit oprávněně přesvědčovat naše občany během referenda o tom, že Česká republika bude stejně jako ostatní kandidátské země plnohodnotným členem a nebude s ní zacházeno jako s členskou zemí druhé kategorie. Varoval jsem před tím, že některé nepromyšlené výroky, kroky či argumenty mohou být z hlediska psychologického a politického nedobře interpretovány . Jsem rád, že i s tímto argumentem paní ministryně souhlasila.

Hovořili jsme o probíhajícím Konventu a našich pohledech na budoucnost Evropy. I tady máme velmi podobný přístup. Oba jsme zdůraznili nutnost větší role národních parlamentů v evropské architektuře. Hovořili jsme o společné evropské obranné a bezpečnostní politice a roli Evropy při řešení možných krizí na evropském kontinentu. Tzn. roli Evropské unie, mírových humanitárních záchranných misí a operacích, jichž by se neúčastnilo NATO jako celek. I zde jsme se shodli na tom, že vybudování evropské obranné a bezpečnostní politiky Unie vnímáme jako logickou součást procesu evropské integrace. Vysvětlil jsem, že pro nás je podpora tohoto úsilí velmi důležitá a chceme se na formování této politiky aktivně podílet, jakož i na diskusi a závěrech týkajících se budoucnosti Evropy.
Skončím vysvětlením, proč si přejeme vstoupit do Unie na začátku roku 2004:

1. Chceme se zúčastnit mezivládní konference jako plnohodnotný člen, který bude rozhodovat o budoucnosti Evropy .
2. Chceme se zúčastnit voleb do Evropského parlamentu.
3. Chceme se zúčastnit již od začátku diskuse o financování Unie po roce 2006.

Podle mého názoru má ČR v této otázce švédskou podporu.

A. Lindh: I am very pleased to be here and I am very happy to have both these discussions with Jan Kavan today as well as continuing with the joint table together. As Jan Kavan said: we have excellent bilateral relations. We have also been, especially under our presidency in the European union, a strong advocate for the enlargement process. And enlargement continue to be the first priority for Sweden. We do think that it is very important and therefore I think it is also important to be here, because so far we have had very good bilateral relations, we have been supportive of the Czech Republic as a candidate for the European Union. But now we have also to take the next step in our relations, to look at, where we can cooperate in the European union and how can we be partners also inside the European union. Because, as the minister said, I'm looking forward to see the Czech Republic as a member in early 2004, one of the new members in the European union. The main priority, enlargement, has been on top of the agenda. I'm convinced that we will be able to stick to the time table and welcome the new members in 2004. It is very important then to have the final negotiations and agreements this autumn during the Danish presidency. I know that the present government is convinced and committed to full fill the promises to try to have the final negotiations during the Danish presidency. So from Copenhagen to Copenhagen, I hope, will be reality.

We have also been discussing the future of Europe, where we have about the same principles trying to develop a good Europe for our citizens, trying to keep at least the major balance between the different institutions: the member states, the Commission and the Parliament, not making any bigger changes of this distribution of power within Europe, but trying to make it as good as possible for the citizens in Europe. We have also have been discussing acute crises like the one in the Middle East and other regional crises, where we form a common policy in our days in the Union, but where we also try then to involve the candidates as we see them as partners of the common Foreign and Security Policy.

J. Kavan: Využívám této příležitosti k poděkování švédské ministryni a Švédsku obecně za velmi dobrou spolupráci s ČR v rámci komise OSN pro lidská práva, a to zvláště loni při složitějších diskusích o rezoluci o lidských právech na Kubě. Jsem velmi rád, že mohu při této příležitosti zdůraznit, že náš postoj vždy odpovídal dikci Evropské unie a tehdejšímu švédskému předsednictví. Dosažený kompromis nebyl vždy ve všech českých hromadných sdělovacích prostředcích oceněn. Respektuji, že média mohou mít jiný názor a jsem velmi rád, že paní ministryně nám za tento postoj po dosaženém výsledku poděkovala.

Questions about the Presidential Decrees and Iraq.

A. Lindh: Concerning the Beneš Decrees: I do not think that it has any place in the present discussion on the EU enlargement, because this is purely a bilateral issue. Sweden is not involved and therefore I am not going to comment upon it, but I see it as a bilateral issue and it will not be a part of any EU negotiations.

Concerning the question on Iraq I can give you the Swedish position. We do think it is important that the global alliance against terrorists will last and be kept. And to keep the global alliance against terrorism it is important that all decisions will be taken in the UN Security Council. If there is going to be any military attack launched on Iraq that has to be a part of due process in the UN and the UN Security Council. But it is not going to be a decision by one country meaning the US. I think that is important. Concerning the Czech Republic I can understand that it is of course a very important question for the Czech Republic since you have soldiers in Kuwait., but I leave that part of the question to your minister. I am only commenting upon the position of Sweden.
The Czech foreign policy is always very active, that is one reason why I am here.

J. Kavan: The basic premise while taking into account some of the differences, because we are NATO members and Sweden is not, Sweden is a EU member and we are not yet, although I think we are just in front of the gate. Despite all of these differences I think that the basic premises as far as I understand the Swedish foreign policy are very close to my own thinking and our own foreign policy. Generally speaking I would like remind you that in the evaluation report of the EU of the last November in Chapter 27 on common foreign and defence policy the fact that the Czech Republic has successfully harmonized our foreign policy with that of the European Union was fairly highly praised by the European Commission. I would argue that this was not without reason. We are regularly consulting and coordinating our foreign policy approaches with the EU. This is very easy for us because we do share the same philosophy, same values and the same anxieties. But I stress this is not contrary to our obligations which stem from the fact that we are also loyal NATO members. But the overall aim which we all share that is to act in such a way that stability and peace will prevail and that peaceful negotiations should take preference to military confrontations, that the Middle East issue cannot be solved by military means. Violence provokes only more violence. The spiral of violence has to be broken up by an agreement to have a cease- fire and bring the countries to the negotiating table again. In terms of Israeli and Palestinian conflict I would agree with Anna Lindh that a solution has to be found which would guarantee Israeli security needs, on the other hand bring about an establishment of an independent democratic Palestinian state and guarantee the security needs of that state. I cannot perceive any other outcome. One should use all the work which has been done so far: Oslo, Mitchell Report, Tennett Plan. This is a very similar position to that which has been taken by Sweden.

A. Lindh: It is a similar position to Sweden, it is a similar position to the EU. We had a meeting with the foreign ministers last week. We all agreed that Israel has to withdraw from the refugee camps. We have to have a peaceful solution and negotiations, the aim has to be two states living side by side, and as Jan Kavan said, with the security of both states secured.

.