Studium oboru Chemie konzervování – restaurování pro studenty z Iráku
12.02.2007 / 15:23 | Aktualizováno: 07.02.2011 / 17:51
Masarykova univerzita, Brno, 2006
Studium oboru Chemie konzervování - restaurování pro studenty z
Iráku
Výše poskytnuté dotace: 88 000,- Kč
Péče o
kulturní dědictví, ke kterému patří jednak stavební památky a
jednak sbírkové předměty, deponované v muzeích, archivech a jiných
kulturních institucích, patří k základním činnostem každého národa.
Potřeba této péče vyvstává především tam, kde tato péče byla z
nějakého důvodů a po jistou dobu zanedbávána a kde hrozí nebezpečí,
že dojde k nenávratnému zničení předmětů významné historické,
umělecké či jiné hodnoty. Aby tato péče mohla předmětům kulturního
dědictví věnována, je zapotřebí mít k dispozici odborníky, kteří
tuto odbornou péči zajistí, především kvalifikované konzervátory,
restaurátory, chemiky vzdělané v oboru konzervování-restaurování i
jiné odborníky. Je snad nade vší pochybnost, že Irák, země na
památky a předměty kulturního dědictví velmi bohatá, má těchto
odborníků nedostatek. Proto nabídla Přírodovědecká fakulta
Masarykovy univerzity této zemi pomoc ve smyslu výchovy specialistů
v oboru Chemie konzervování-restaurování.
Cílem studia oboru Chemie konzervování-restaurování na PřF
MU je vychovat odborníky, kteří budou, při dodržování profesní
etiky, schopni stanovit diagnózu poškození materiálů těchto
předmětů, dokáží navrhovat vhodné postupy a materiály pro jejich
konzervování-restaurování, za pomoci kvalifikovaných odborníků
dokáží spolupracovat při konzervačním nebo restaurátorském zásahu a
umí vést odpovídající dokumentaci. Studium se věnuje chemickému
přístupu při ošetřování předmětů kulturního dědictví zhotovených ze
všech základních materiálů - kovy, kámen, sklo, keramika, papír,
textil, kůže, dřevo. Seznamuje studenty jednak s chemickými
látkami, přípravky a metodikami, které se při aplikaci v oblasti
péče o kulturní dědictví používají, jednak se základními
analytickými a diagnostickými metodami, které je zapotřebí znát,
aby mohl být kvalifikovaný konzervátorsko-restaurátorský zásah
proveden.
Samotný projekt vzdělávání iráckých studentů v oblasti
chemie konzervování-restaurování je koncipován do tří částí, a to
na jazykový kurs češtiny (1 rok), na bakalářské studium (3 roky), a
na navazující magisterské studium (2 roky), přičemž v roce 2006
byla řešena první část.
V rámci projektu, který byl řešen na PřF MU za dotační
pomoci MZV ČR, byl v září 2006 přijat ke studiu jeden irácký
student bagdádské univerzity, který od září roku 2006 absolvoval
první semestr jazykového kurzu. A dá se říci, že velmi úspěšně,
neboť hodnocení vyučujících byla velmi pozitivní.
Financování pobytu a studia iráckého studenta bylo umožněno
díky dotaci MZV ČR ve výší 88 tis. Kč a příspěvku Přírodovědecké
fakulty Masarykovy univerzity v Brně ve výši přesahující částku 22
tis. Kč. Tyto finance stačily na pokrytí pobytových (letenka,
stipendium, ubytování, zdravotní pojištění) a studijních nákladů
(úhrada exkurzí, nákup studijní literatury).
Jako řešitel projektu velmi oceňuji spolupráci všech složek,
které se na řešení projektu jakkoliv podílely, jmenovitě tedy
Oddělení transformační spolupráce MZV ČR a vedení Přírodovědecké
fakulty Masarykovy univerzity.
Prof. RNDr. Jiří Příhoda, CSc.
řešitel projektu
V Brně 9.2. 2007