Ministerstvo zahraničních věcí ČR

česky   english  

rozšířené vyhledávání

Přejít na menu

Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo Twitter

Podpora profesionálních kapacit tuniských novinářů, 2011

 

Pražský institut pro globální politiku – Glopolis, o.p.s.

Výše finanční podpory MZV: 300 000 Kč

Období realizace: říjen a listopad 2011

Cílem projektu byla podpora demokratické transformace v Tunisku skrze podporu demokratické transformace tuniských médií. Výstupem projektu byl dvoudenní intenzivní seminář v hlavním městě Tuniska, který tuniským žurnalistům přiblížil transformaci české mediální scény po Sametové revoluci a roli českých médií v současné demokratické společnosti. Kromě prvních transformačních kroků v Československu v oblasti médií po Sametové revoluci patřily mezi hlavní témata semináře: regulace a seberegulace médií, politická a finanční nezávislost médií, role a modely veřejnoprávních médií a společenská role médií.

Seminář byl spoluorganizován tuniským partnerem l'Instance Nationale pour la Réforme de l'Information et de la Communication (INRIC) dne 3. a 4. listopadu. Za českou stranu se ho zúčastnil projektový manažer Glopolisu Šádí Shanaáh a čtyři pozvaní čeští mediální experti: Ivo Mathé (bývalý ředitel České televize), Jiří Majstr (současný ředitel ČTK), Miloš Čermák (bývalý redaktor časopisu Reflex a odborník na nová média) a Tomáš Trampota (ředitel Institutu komunikačních studií a žurnalistiky FSV UK). Dále se semináře zúčastnil velvyslanec ČR v Tunisku pan Alexander Slabý a jeho zástupkyně paní Jana Zelingerová. Za tuniskou stranu se semináře zúčastnilo více než třicet vybraných zástupců tuniských médií, syndikátu a členů expertních komisí pro reformu mediálního sektoru.

Zhruba polovina z celkových osmi hodin semináře byla věnována diskusi. Následuje výčet nejdiskutovanějších otázek: Jakým způsobem byla česká média očištěna od kolaborantů s autoritářským režimem? Kdo a jakým mandátem/legitimitou rozhodoval o prvních reformních krocích? Jednalo se o reformy přijaté legitimně zvoleným parlamentem nebo o kroky vně existující zákon dodatečně kodifikované/akceptované? Jak reagovala česká společnost na vstup zahraničního kapitálu na mediální trh – do jaké míry je to hrozba pro svobodu médií? Jakým způsobem regulovat zadávání státní reklamy? Jaký by měl být profil dobrého žurnalisty – licencovaný nebo otevřený systém? Jak vrátit médiím důvěru po revoluci? Kdo nominuje ředitele státní televize/rozhlasu? Jak má vypadat ideální forma státních médií – veřejnoprávní status? Jak zvýšit finanční a politickou nezávislost médií? Jakým způsoben nejúčinněji vzdělávat žurnalisty a mediální gramotnost veřejnosti?

.