Vyhlášení výběrového dotačního řízení na podporu projektů transformační spolupráce pro rok 2009
19.09.2008 / 15:22 | Aktualizováno:
(Archivní článek, platnost skončena 03.10.2018.)
MZV ČR vyhlašuje výběrové dotační řízení na podporu projektů transformační spolupráce nestátních neziskových organizací a dalších oprávněných subjektů v roce 2009
MINISTERSTVO ZAHRANIČNÍCH VĚCÍ VYHLAŠUJE VÝBĚROVÉ DOTAČNÍ ŘÍZENÍ NA PODPORU PROJEKTŮ TRANSFORMAČNÍ SPOLUPRÁCE NESTÁTNÍCH NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ A DALŠÍCH OPRÁVNĚNÝCH SUBJEKTŮ V ROCE 2009
Preambule
Dotační výběrové řízení je vyhlašováno v souladu s
ustanovením § 7 odst. 1 písm. d), f), g), j) zákona č. 218/2000
Sb., usnesením vlády č. 692 ze dne 9. 6. 2008 k Hlavním oblastem
státní dotační politiky vůči nestátním neziskovým organizacím (NNO)
pro rok 2009 a usnesením vlády č. 188/2005, k financování
transformační spolupráce České republiky v roce 2005 a v dalším
období.
Ministerstvo zahraničních věcí (MZV) poskytuje dotace nestátním
neziskovým organizacím a dalším oprávněným subjektům na realizaci
projektů transformační spolupráce, jejímž cílem je: a) podpora
demokracie ve smyslu podílu občanů na správě veřejných záležitostí,
b) rozvoj občanské společnosti, c) ochrana lidských práv a
základních svobod a zvyšování povědomí v této oblasti, d)
uplatňování zásad právního státu a řádné správy veřejných
záležitostí v cílových zemích.
Cílovými zeměmi transformační spolupráce jsou: Bělorusko,
Bosna a Hercegovina, Gruzie, Irák, Kosovo, Kuba, Moldavsko, Myanmar
(Barma), Srbsko a Ukrajina.
Na dotaci není právní nárok.
I. Předmět dotace
Předmětem dotačního titulu "Transformační
spolupráce" je podpora projektů předložených NNO a dalšími
oprávněnými subjekty (viz bod II.) v těchto oblastech:
A) OCHRANA A ROZVOJ LIDSKÝCH PRÁV
Preferované zaměření projektů:
1. Podpora činnosti obránců lidských práv
2. Zvyšování povědomí o lidských právech v cílových zemích
3. Spolupráce při reformě právních systémů
Příklady vhodných aktivit:
• Všestranná podpora nespravedlivě stíhaných, jejich obhájců
a obránců lidských práv, spolupráce při rozvoji organizací
věnujících se ochraně lidských práv
• Podpora vytváření kontaktů, profesionálních vztahů a
podpora spolupráce mezi aktivisty a odborníky v oblasti práva v
rámci regionu s důrazem na oblast lidských práv a jejich
mezinárodně-právní zakotvení.
• Dokumentace a informování o porušování lidských práv,
spolupráce na projektech v oblasti vyrovnávání se s totalitní
minulostí (tzv. transitional justice)
• Vzdělávání právníků, soudců a veřejně činných osob z
cílových zemí se zaměřením na předávání zkušeností se společenskou
a ekonomickou transformací (otázky spojené s vyrovnáváním se s
minulostí, prevence korupce, svobodný přístup k informacím a
zaručení svobody médií, implementace mezinárodně-právních norem do
praxe vnitrostátního práva apod.)
• Zajištění stáže či poskytování studijních stipendií v
oborech přínosných pro společenskou transformaci jako doplnění
některé z výše uvedených aktivit
B) PODPORA DEMOKRACIE A OBČANSKÉ SPOLEČNOSTI, ROZVOJ DEMOKRATICKÝCH INSTITUCÍ, STÁTNÍ SPRÁVY A SAMOSPRÁVY
Preferované zaměření projektů:
1. Podpora činnosti nevládních organizací a občanských
iniciativ
2. Posilování tzv. občanské participace (zapojování občanů do
rozhodování o veřejných záležitostech) na místní úrovni
3. Posilování výkonu státní správy a samosprávy
4. Podpora vzniku a práce nezávislých médií
Příklady vhodných aktivit:
• Spolupráce s pracovníky občanských organizací a občanskými
aktivisty a podpora jejich činnosti - předávání zkušeností např. v
oblasti fundraisingu, lobbyingu, přípravy projektů, zapojování do
evropských sítí, podpora jejich vědecké činnosti apod.
• Školení místních politiků, volených představitelů a
pracovníků státní správy a samosprávy; podpora spolupráce státní
správy, místní a regionální samosprávy, subjektů občanské
společnosti a dalších relevantních subjektů se zaměřením na
předávání zkušeností se společenskou a ekonomickou transformací a
integrací do euroatlantických struktur, zapojování veřejnosti do
rozhodovacích procesů a zvyšování transparentnosti těchto procesů
• Podpora nezávislých médií, školení jejich pracovníků,
předávání českých zkušeností, podpora investigativní žurnalistiky a
informování o tématech souvisejících se společenskou a ekonomickou
transformací, Evropskou unií, NATO atd.
• Zajištění stáže či poskytování studijních stipendií v
oborech přínosných pro společenskou transformaci jako doplnění
některé z výše uvedených aktivit
Předmětem dotace není poskytování spolufinancování projektů podpořených z fondů orgánů Evropské unie, OSN či jiných významných dárců. O spolufinancování těchto projektů je možné žádat v průběhu celého roku (až do vyčerpání rozpočtu programu) a pro jeho získání není třeba předkládat samostatný projekt v tomto výběrovém řízení.
Ministerstvo zahraničních věcí v rámci tohoto dotačního titulu
přijímá návrhy projektů:
• krátkodobých v rozsahu 9 - 12 měsíců, s ukončením realizace
v roce 2009
• dlouhodobých v délce 18, 24, 30 či 36 měsíců s
předpokládaným zahájením v lednu roku 2009.
II. Oprávněné subjekty - příjemci dotace
O dotace na projekty transformační spolupráce se mohou
ucházet:
• občanská sdružení (dle zákona č. 83/1990 Sb. o sdružování
občanů),
• obecně prospěšné společnosti (dle zákona č. 248/1995 Sb. o
obecně prospěšných společnostech),
• nadace a nadační fondy (dle zákona č. 277/1998 Sb. o
nadacích a nadačních fondech),
• církevní právnické osoby (dle zákona č. 3/2002 Sb. o
svobodě víry a postavení církví a náboženských společností),
• územní samosprávné celky (dle ust. § 7 odst. 1 zákona č.
218/2000 Sb.)
• vysoké školy (dle zákona č. 111/1998 ve znění pozdějších
předpisů) a
• zájmová sdružení právnických osob (dle občanského zákoníku,
zákona č. 40/1964 ).
III. Podmínky účasti ve výběrovém řízení
1. Dodržení předepsaného způsobu předložení návrhu projektu.
2. Soulad návrhu projektu s vyhlašovaným předmětem dotace.
3. Vyplnění závazných formulářů žádosti, rozpočtu projektu a
ostatních formulářů vyžadovaných poskytovatelem.
IV. Použití dotace
1. Celková výše prostředků, které jsou alokovány v rámci
tohoto dotačního titulu činí 25 000 000,-Kč. Výše prostředků, které
mohou být požadovány na jednotlivé projekty není omezena, MZV však
při posuzování návrhů projektů bude zohledňovat účelnost využití
požadovaných prostředků, teritoriálního i sektorového rozvrstvení
projektů, jakož i pestrost jejich realizátorů.
2. MZV požaduje spolufinancování ze strany příjemce dotace ve
výši min. 10%. Podíl prostředků z jiných zdrojů na financování
projektu je hodnocen dle níže uvedených kritérií (viz bod X. -
Kritéria pro hodnocení návrhů projektů).
3. Dotace se poskytuje jen na úhradu nezbytných nákladů
projektu, jmenovitě těch, které jsou uvedeny jako uznatelné v
Příloze č. VII tohoto vyhlášení.
4. V případě předložení víceletého projektu musí být projekt
zpracován tak, že každá etapa bude ukončena vždy ke konci
kalendářního roku. Na každý rok realizace projektu bude vystaveno
nové Rozhodnutí MZV o poskytnutí dotace (dále jen "Rozhodnutí").
Jestliže bude u víceletého projektu, na základě roční zprávy kladně
vyhodnocena jeho realizace, je MZV připraveno poskytnout z účelově
vázaných prostředků na transformační spolupráci finanční prostředky
na realizaci daného projektu v roce následujícím. To vše za
předpokladu, že schválený státní rozpočet na daný rok MZV
poskytnutí příslušných prostředků umožní.
5. Příjemce dotace může poskytovat prostředky z dotace ze
státního rozpočtu jiným fyzickým nebo právnickým osobám, pouze
pokud se jedná o úhradu výrobků, materiálu, výkonů, služeb a mezd
(včetně odvodů zaměstnavatele) spojených s realizací schváleného
projektu, na který byly prostředky poskytnuty. Dotaci nelze použít
k financování podnikatelských aktivit.
6. Do najatého nemovitého majetku ve vlastnictví jiných
právnických osob (např. obcí), může příjemce dotace vkládat
prostředky poskytnuté ze státního rozpočtu jen na nejnutnější
opravy a údržbu, a to pouze v případech, kdy se jedná o dlouhodobý
nájem (na deset let nebo více) a najaté prostory jsou určeny pro
plnění hlavního poslání příjemce dotace a povinnost nájemce hradit
výdaje na opravy a údržbu je mu stanovena ve smlouvě o nájmu nebo
podnájmu nebytových prostor.
7. Na poskytnutí dotace není právní nárok a důvody zamítnutí
žádosti o dotaci se jednotlivým uchazečům sdělují formou dopisu
zaslaného poskytovatelem. Zamítnutí je konečné a nelze proti němu
podat stížnost ani odvolání. Dotace bude přiznána rozhodnutím
poskytovatele.
8. Realizace celého projektu, včetně využití dotace, musí být
u realizátora evidována tak, aby bylo vždy možné dohledat příslušné
účetní případy.
V. Finanční podpora
Finanční podpora bude poskytována z prostředků
státního rozpočtu formou účelově vázané dotace na základě
Rozhodnutí MZV ČR o poskytnutí neinvestiční dotace ze státního
rozpočtu ČR na rok 2009 a lze ji použít jen na účel uvedený v
Rozhodnutí. Přitom je potřebné dodržet výši a skladbu výdajů
týkajících se poskytnuté dotace tak, jak byly v Rozhodnutí
schváleny. Případné změny výdajů v Rozhodnutí v průběhu
rozpočtového roku může MZV ČR provést na základě písemné žádosti
příjemce dotace vydáním nového Rozhodnutí. (Toto Rozhodnutí není
rozhodnutím ve správním řízení.) V Rozhodnutí o poskytnutí dotace
ze státního rozpočtu stanoví MZV ČR písemně podmínky, které je
příjemce dotace při používání finančních prostředků povinen
dodržet. Rozhodnutí zohlední ustanovení uvedená v Příloze č. 2
Usnesení vlády č. 114 ze dne 7. února 2001 o Zásadách vlády pro
poskytování dotací ze státního rozpočtu České republiky nestátním
neziskovým organizacím ústředními orgány státní správy" a bude
obsahovat tyto náležitosti:
a) název, adresu sídla a identifikační číslo příjemce dotace,
b) název a adresu poskytovatele,
c) jasně a srozumitelně formulovaný účel, na který je dotace
poskytována,
d) výši poskytnutých finančních prostředků (součástí
Rozhodnutí je celkový plánovaný nákladový rozpočet projektu),
e) způsob úhrady poskytnuté dotace příjemci, splátkový
kalendář,
f) závazný ukazatel finanční spoluúčasti realizátora,
g) datum účinnosti uznatelných nákladů,
h) datum ukončení realizace projektu ,
i) odkaz na obsah pravidel pro stanovení uznatelných nákladů,
j) stanovení platnosti a účinnosti Rozhodnutí,
k) den vydání Rozhodnutí.
Poskytovatel může v Rozhodnutí o poskytnutí dotace stanovit
další podmínky, podmínky méně závažné nebo naopak uvést, která
nesplnění stanovených podmínek jsou méně závažná.
Finanční prostředky budou uvolňovány v souladu s regulací
čerpání výdajů státního rozpočtu ČR na rok 2009 ve smluvní výši
stanovené Rozhodnutím. Poskytnutí dotace je vázáno na přidělení
prostředků ze státního rozpočtu vyhlašovateli výběrového řízení
(MZV ČR).
Dotace je poskytována na základě předložené žádosti a
projektového dokumentu strukturovaného podle Vzorové osnovy
obsahujícího titulní stranu upravenou do požadované grafické
podoby, titulní list, (
Příloha č. I) vyplněný identifikační formulář
projektu (
Příloha č. II), vypracovaný popis projektu dle
Příloha č. III, vyplněnou tabulku výstupů a
aktivit (
Příloha č. IV), časový harmonogram aktivit (
Příloha č. V) a rozpočet vypracovaný dle
vzorové struktury v
Příloze č. VI.
VI. Kontrola využití dotace
MZV ČR je oprávněno průběžně i dodatečně kontrolovat řešení
projektu i průběh čerpání dotací. Tím nejsou dotčena kontrolní
oprávnění finančních orgánů a orgánů kontroly České republiky.
Příjemce dotace umožní na požádání ústředního státního orgánu
provedení kontroly a ověření správnosti použití prostředků dotace v
účetnictví. Finanční kontrola, řízení o odnětí dotace a ukládání
sankcí za porušení rozpočtové kázně se provádí v souladu s
příslušnými ustanoveními zákona č. 218/2000 Sb. v platném znění. V
případě, že kontrolní orgán nebo ústřední orgán zjistí kontrolou
neoprávněné použití prostředků nebo zadržení prostředků, zajistí
jejich vrácení do státního rozpočtu prostřednictvím příslušného
finančního úřadu.
VII. Finanční zúčtování dotace se státním rozpočtem
Příjemce dotace je povinen předložit MZV ČR do
15.2.2010 písemné vyúčtování přidělené dotace, závěrečnou zprávu o
projektu (včetně elektronické verze), případně další závazné
výstupy specifikované v Rozhodnutí, vyplývající z ustanovení
Přílohy č. 3 vyhl. Č. 551/2004Sb., kterou se stanoví zásady a
termíny finančního vypořádání vztahů se státním rozpočtem, státními
finančními aktivy nebo Národním fondem. Nevyčerpané finanční
prostředky z dotace současně poukáže podle dispozic poskytovatele
na jeho účet.
Pokud příjemce dotace nepředloží ve stanoveném termínu
vyúčtování poskytnuté dotace a neodvede-li nevyčerpané prostředky z
dotace do státního rozpočtu, vztahují se na něj sankce podle
příslušných právní předpisů V případě, že požádá o dotaci na
nastupující rozpočtový rok, nebude mu dotace příslušným ústředním
orgánem poskytnuta. Výjimku z tohoto pravidla může určit příslušný
ministr za předpokladu, že již bylo provedeno finanční zúčtování se
státním rozpočtem.
VIII. Způsob podání
Výběrové řízení bude vyhlášeno dne 19. září 2008.
Přihlašované projekty zasílejte doporučeně (nebo doručte osobně) na adresu:
Ministerstvo zahraničních věcí ČR
Odbor lidských práv a transformační politiky
Loretánské nám. 5
118 00 Praha 1
Příjem přihlášek končí dne 31. října 2008 ve 16.00 hod. Přihlášky zasílané doporučeně (poštou) musí být odeslány v dostatečném předstihu. Žádosti zaslané jakýmkoli jiným způsobem (faxem nebo e-mailem), doručené na jiné adresy nebo obdržené po termínu uzávěrky nebudou přijaty.
Žádost se podává v obálce označené:
a) Nápisem Projekty transformační spolupráce pro rok 2009,
b) plným jménem (názvem) žadatele a adresou,
c) textem "NEOTEVÍRAT".
Náležitosti žádosti:
Projekt se předkládá (včetně povinných příloh I-VI uvedených
v bodě 2. níže) v jednom vyhotovení (jeden originál) a v
elektronické podobě na CD-ROMu (disketa nebude akceptována, CD ROM
bude obsahovat následující soubory: vyplněnou textovou Žádost o
státní dotaci, elektronickou verzi projektového dokumentu uloženou
ve Wordu (Příloha č. I - V), elektronickou verzi rozpočtu projektu
uloženou v Excelu (Příloha č.VI), soupis relevantních dosud
realizovaných projektů a seznam souběžných žádostí o dotace).
Návrh projektu tiskněte oboustranně, nesešívejte jej ani
nesvazujte, jednotlivé listy pouze spojte kancelářskou sponkou.
Návrh projektu musí obsahovat textovou
Žádost o státní dotaci v předepsané podobě,
vyplněný identifikační formulář projektu uvedený v Příloze II,
vypracovaný vyplněnou tabulku výstupů Přílohy IV, časový
harmonogram aktivit projektu podle Přílohy V a rozpočet podle
vzorové struktury v Příloze VI (přílohu VII nepřikládejte).
Součástí žádosti o dotaci je žadatelem zpracovaný návrh
projektu v českém jazyce, strukturovaný podle Popisu projektu (viz
Příloha č. III) a vyhovující Předmětu dotace dle odstavce I tohoto
vyhlášení (vzorovou osnovu nepřikládejte).
K uvedeným částem projektového dokumentu žadatel přiloží
soupis projektů, které již v minulosti realizoval za přispění
finančních prostředků ze státního rozpočtu ČR, z prostředků EU či
jiných významných zahraničních dárců. U každého projektu uvede jeho
název a objem jeho rozpočtu, v případně projektů financovaným ze
státní rozpočtu ČR rovněž čísla smlouvy nebo rozhodnutí o
poskytnutí dotace.
Pro kontrolu, zda byly splněny všechny požadované
náležitosti, můžete využít
Vzorovou osnovu (tzv. checklist), která je
součástí tohoto vyhlášení.
Obálková komise posuzující formální způsobilost předložené
žádosti může v případě méně závažných formálních nedostatků umožnit
žadateli jejich dodatečné odstranění ve stanovené době.
IX. Posouzení přihlášeného projektu
Došlé žádosti o dotaci budou zpracovány pověřeným
administrátorem (Odbor lidských práv a transformační politiky MZV),
zejména s ohledem na formální správnost a posouzení žádosti dle
kritérií vyhlášených v podmínkách dotačního titulu.
1. Pokud předložená žádost o dotaci bude obsahovat formální
nedostatky, bude vyřazena z dalšího řízení. Za formální nedostatky
se pro účely těchto pravidel považuje například:
a) absence či neúplnost předepsaných formulářů, příloh,
CD-ROMu
b) absence či neúplnost předepsaných údajů, jejich nesprávná
a chybná uvedení (např. nesprávné nebo nepravdivé identifikační
údaje žadatele, apod.);
c) chyby ve výpočtech a propočtech;
d) nedodržení předepsané minimální výše spolufinancování.
2. Písemně zpracované vyhodnocení předloží administrátor
hodnotící komisi. Členové hodnotící komise jsou povinni před
zasedáním hodnotící komise podepsat prohlášení o nestrannosti a
mlčenlivosti. Jména členů komise budou zveřejněna ke dni vyhlášení
výsledků výběru komise.
3. Hodnotící komise vybere projekty a stanoví doporučenou
výši dotace. Hodnotící komise rovněž navrhne seznam náhradních
projektů pro případ, že některý ze žadatelů od projektu
odstoupí.
4. Výsledek výběru hodnotící komise bude zveřejněn nejpozději dne 31. 12. 2008 na webových stránkách internetového serveru poskytovatele a České rozvojové agentury.
5. S úspěšnými žadateli bude zahájeno dohadovací řízení, v němž
budou návrhy projektů a jejich rozpočty dopracovány v souladu s
doporučeními výběrové komise. Po ukončení dohadovacího řízení bude
v souladu se zákonem č. 218/2000 Sb. vydáno Rozhodnutí o poskytnutí
dotace. Během dohadovacího řízení dodají předkladatelé přijatých
návrhů projektů poskytovateli následující povinné přílohy:
a) doklady o právní subjektivitě v souladu s právní formou
žadatele,
b) doklady o volbě nebo jmenování statutárního zástupce,
současně s dokladem osvědčujícím oprávnění zástupce jednat jménem
subjektu navenek,
c) kopie dokladu o přidělení IČ a osvědčení o registraci DIČ,
pokud bylo přiděleno,
d) originál dokladu místně příslušného finančního úřadu a
okresní správy sociálního zabezpečení ne straší šesti měsíců o tom,
že žadatel nemá závazky po lhůtě splatnosti,
e) kopie smlouvy o zřízení běžného účtu u peněžního ústavu v
ČR,
f) čestné prohlášení, že žadatel nemá žádné závazky po lhůtě
splatnosti v souvislosti s platbami do systému sociálního
pojištění, vůči zdravotním pojišťovnám, Celní správě, Pozemkovému
fondu, Fondu národního majetku, Státnímu fondu životního prostředí
a Státnímu zemědělskému intervenčnímu fondu (za vypořádání přitom
nelze považovat posečkání s úhradou dlužných závazků),
g) čestné prohlášení že žadatel nemá žádné závazky po lhůtě
splatnosti vůči státnímu rozpočtu,
X. Kritéria pro hodnocení návrhů projektů
Při posuzování návrhů projektů bude kladen důraz na to, aby
maximum aktivit bylo realizováno pokud možno v cílových zemích, ve
prospěch místního obyvatelstva.
1. Relevance - odůvodněný předpoklad potřebnosti a přínosu
projektu pro rozvoj v cílové zemi, znalost místních podmínek (max.
30 bodů);
2. Kvalita zpracování projektu po formální i obsahové
stránce, jeho odborná úroveň (max. 10 bodů);
3. Proveditelnost z časového, organizačního, finančního a
technického hlediska (max. 10 bodů);
4. Účelnost vynaložení finančních prostředků stanoveným cílům
projektu, jejich udržitelnost (max. 15 bodů);
5. Kapacita - odborná úroveň organizace a řešitelského týmu -
praxe, zkušenosti, vlastní výsledky činnosti, úspěšnost při
realizaci obdobných projektů (max. 15 bodů);
6. Spolufinancování - využití jiných zdrojů financování (mimo
státní rozpočet ČR), finanční spoluúčast předkladatele projektu
(max. 20 bodů).
Maximální bodový zisk, kterého při hodnocení může projekt
dosáhnout, činí 100 bodů.
Poskytovatel dotace bude při výběru projektů přihlížet rovněž
k teritoriálnímu i sektorovému rozvrstvení projektů, jakož i k
různosti jejich realizátorů.
XI. Závěrečné ustanovení
MZV ČR nevrací nabídky projektů, které byly přijaty
do výběrového řízení. MZV ČR si vyhrazuje právo kdykoli zrušit celé
výběrové řízení, a to bez udání důvodů.
Přílohy ke stažení: