Ministerstvo zahraničních věcí ČR

česky   english  

rozšířené vyhledávání

Přejít na menu

Ministři dopravy
Foto: (@MZV)
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo Twitter

Ministr Pavel Dobeš přijal ministry dopravy V4 a eurokomisaře Siima Kallase

 

(Archivní článek, platnost skončena 23.03.2013.)

Ministr dopravy Pavel Dobeš se dnes setkal se zástupci zemí Visegrádské skupiny, místopředsedou Evropské komise a komisařem pro dopravu Siimem Kallasem a zástupci vybraných kohezních států Bulharska, Estonska, Litvy, Lotyšska, Rumunska, Slovinska.

Důvodem jednání byly návrhy Evropské komise na vytvoření Nástroje na propojení Evropy (CEF) a revize politiky TEN-T.

Ministr Pavel Dobeš zdůraznil, že problematika CEFu se dotýká i nových členských států, kterým je v CEFu alokována specifická částka 10 miliard EUR na dopravní projekty, a která bude převedena z kohezního fondu. Z pohledu České republiky a účastníků konference je právě tato otázka nejcitlivější. Tento návrh má silnou podporu Evropské komise.

„Jsem opravdu rád, že komisař Sim Kallas a přítomní ministři se dnes dohodli, že předtím než dojde ke schválení této rozpočtové položky v rámci víceletého finančního období, projedná Rada EU právní a strategicko technické otázky nařízení tak, aby optimálně přihlédla ke specifikům zejména nových členských zemí,“uvedl na úvod tiskové konference ministr Pavel Dobeš.

Místopředseda EK Siim Kallas ocenil konstruktivní jednání: „Zjišťovali jsme vzájemné postoje a diskutovali jsme nad možnými řešeními a kompromisem, aby žádná ze zemí ve výsledku finančně netratila. CEF je pro nás prioritou,“ uvedl Siim Kallas.

Podle ministra Pavla Dobeše přislíbil jeho polský protějšek Slawomir Nowak, že právě CEF bude hlavním tématem během polského předsednictví V4 v oblasti dopravy.

Vzhledem k tomu, že se tento čtvrtek koná Rada ministrů dopravy EU v Bruselu, využil komisař a přítomní ministři i čas pro diskuzi ohledně problematiky TEN-T. Ta bude právě jedním z hlavních témat nadcházející čtvrteční schůzky.

Obecným cílem návrhu nařízení o hlavních zásadách EU pro rozvoj TEN-T EK je vytvořit a rozvinout komplexní TEN-T. „Zásadní je, že se nad tímto návrhem dnes našel finální kompromis, který by měli ministři schválit právě na čtvrteční Radě ministrů dopravy EU v Bruselu,“ uvedl ministr Dobeš.

Ministr dopravy v této souvislosti oceňil vstřícný postoj EK, zejména pak zařazení do hlavní sítě 9. nákladního železničního koridoru (Praha - Česká Třebová - Hranice n.M. – Púchov – Žilina -Košice-Čierna nad Tisou) a silničního spojení mezi R49/R6 mezi Českou republikou a Slovenskem (Hulín – Púchov), které jsou z hlediska vztahů ČR-SR velmi důležité.

Během dalších bilaterálních jednání bude ještě ministr dopravy Pavel Dobeš diskutovat o zařazení následujících projektů: železniční a silniční spojení mezi Prahou a Lincem do Core network, úsek vysokorychlostní tratě Ústí nad Labem – Drážďany do Comprehensive network. Též se bude jednat o modernizaci železničního spojení mezi Břeclaví a Vídní či zařazení spojení R35 a R43 do sítě Core network místo současného spojení po D1 mezi Prahou a Brnem.

Organizace setkání vyplynula z prosincového schůzky setkání ministra dopravy Pavla Dobeše a místopředsedy EK a komisaře pro dopravu Siima Kallase v Bruselu. Tehdy se dohodlo, že ČR spolu s místopředsedou EK Kallasem jako předsednická země V4 uspořádá setkání ministrů dopravy V4 rozšířené o další kohezní státy.

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR

 




.