Ministerstvo zahraničních věcí ČR

   česky      english     

rozšířené vyhledávání

Přejít na menu

Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Čeští armádní řidiči se učí v Německu řídit americké vozy Hummer

 

(Archivní článek, platnost skončena 06.06.2020.)

Grafenwöhr (Německo) 21. května (zvláštní zpravodajka ČTK Lada Pešková) - Na čtyři desítky zkušených českých armádních řidičů se v jedné z nejrozsáhlejších vojenských základen USA v Evropě, v bavorském Grafenwöru, učí základní ovládání amerických vojenských terénních vozů Hummer. Většina řidičů je ze sedmé mechanizované brigády a v létě odjedou do Afghánistánu do provincie Lógar jako členové druhého provinčního rekonstrukčního týmu mezinárodních sil ISAF.

Grafenwöhr (Německo) 21. května (zvláštní zpravodajka ČTK Lada Pešková) - Na čtyři desítky zkušených českých armádních řidičů se v jedné z nejrozsáhlejších vojenských základen USA v Evropě, v bavorském Grafenwöru, učí základní ovládání amerických vojenských terénních vozů Hummer. Většina řidičů je ze sedmé mechanizované brigády a v létě odjedou do Afghánistánu do provincie Lógar jako členové druhého provinčního rekonstrukčního týmu mezinárodních sil ISAF. Právě s Američany budou Češi na společné základně, americká armáda jim zároveň půjčí asi několik desítek Hummerů.

Čeští řidiči jsou v Bavorsku od neděle do čtvrtka. Velkou část času věnovali teoretické přípravě, základní údržbě a přípravě vozu před výjezdem, absolvovali také jízdy a ve speciálním trenažéru nácvik možného převržení mnohatunového kolosu.

"Opancéřovaný Hummer váží podle typu mezi šesti až sedmi tunami, další tunu může vést jako náklad - to je jeden z hlavních rozdílů mezi tímto autem a tím, na co jsme zvyklí my," řekl dnes ČTK v Bavorsku velitel řidičů Václav Kučera. Přiznal, že s autem, které by mělo zvládnout i výbuch až šesti kilogramů TNT pod přední nebo čtyř kilogramů pod zadní nápravou, se bude cítit bezpečněji. "Je to velmi jednoduché vozidlo, každý si na něj zvykne snadno a lehce," dodal.

Přestože si čeští vojáci vozy vesměs pochvalovali, byli zklamaní z toho, že jim američtí instruktoři nedovolili jet do náročnějšího terénu a ne vždy jim dokázali odpovědět na podrobné technické dotazy. Ve vojenském prostoru jezdili většinou po asfaltových nebo štěrkových cestách. "Budeme se to muset v opravdovém terénu naučit až v Lógaru," konstatoval řidič Michal Hovorka. Řízení vozu, který podle mnohých patří mezi americké armádní legendy, je podle něj snadné. Automatická převodovka a nenáročné ovládání nečinily českým řidičům navyklým jezdit s terénními vozy UAZ nebo s nákladními auty větší problémy. "Byli jsme ale hlavně zvědaví, co to umí a jak se chová v terénu, ale budeme si bohužel muset počkat," posteskl si další z řidičů Antonín Doležal.

"Aby člověk tohle auto skutečně výborně zvládl, potřebuje na to pár měsíců, musí si hlavně zvyknout na tu váhu, na to, kde má těžiště, a jak s tím jezdit, aby se nepřevrhl," tvrdí Daryl Harris z americké armády. Čeští řidiči však podle něj zvládají jízdu výborně. Přesto je při instruktáži i při nácviku na trenažéru varovali mimo jiné před převržením vozidla a také před rychlou jízdou, ke které snadné ovládání může svádět. "Nejvíce vážných nebo smrtelných úrazů z tohoto vozu bývá právě při převržení, které často zaviní rychlá jízda a neznalost terénu," upozornil další z amerických instruktorů.

Hummer má čtyři místa k sezení, další muž je v jakési vyvýšené věži - střílně v otevřené střeše pancéřovaného vozu. "Ten střelec, je zároveň našima očima a ušima, z předního okénka máme jen omezený výhled," popsal Doležal. Jako řidič spoléhá mimo jiné na to, že voják zvaný top-cover bude v případě nutnosti střílet, ale také že mu pomůže popsat terén nebo mu řekne, jestli se například na křižovatce neblíží ze stran jiná vozidla. "Je tam docela zima, většinu času tu buď stojíme a držíme se madel, nebo si můžeme sednout na takovou závěsnou houpací sedačku," řekl další český voják.

Na misi v Lógaru se druhý český kontingent připravuje od loňského listopadu. Mnozí už kromě cvičení doma absolvovali také přípravu s americkými instruktory na základně v německém Hohenfelsu. "Jsme vojáci a musíme počítat se vším, obavy má asi každý, ale musíme být připraveni na všechny možné situace, které mohou nastat," reagovali vesměs vojáci při zmínce o českých vojácích, kteří v Afghánistánu přišli o život nebo byli zraněni. Zároveň přiznávají, že tyto smutné události je snad ještě víc přinutili věnovat se přípravě na misi s maximálním nasazením. "Po těch smutných událostech se příprava snad ještě zintenzivnila a jestli se dřív plnila na 120 procent, tak teď se plní na 150 procent," dodal Kučera.

Vojenská základna Grafenwöhr patří mezi největší americké základny v Evropě. Na konci 50. let sem narukoval také zpěvák Elvis Presley. Vojáků, jejich rodin a civilních zaměstnanců tu nyní v armádním městě žije na 46.000. I odsud vojáci odjíždějí na mise, například do Iráku. I posádka z Grafenwöhru má své padlé. "Viděli jste ty barevné stuhy u některých ubikací?" ptal se zpravodajky ČTK jeden z amerických vojáků. "Ty jsou za naše kluky, kteří v Asii padli a byli z toho domu," dodal.

lap hej




Zdroj: ČTK
Titul: Zpravodajství ČTK
Autor: LAP

.