Ministerstvo zahraničních věcí ČR

   česky      english     

rozšířené vyhledávání

Přejít na menu

Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Podpora školství

 

(Archivní článek, platnost skončena 02.02.2020.)

Vzdělávání a podpora školství patří mezi priority českého PRT v provincii Lógar. Český tým se zaměřuje mimo jiné na rekonstrukce a dostavby stávajících škol, a také jejich materiální dovybavení. Již letos na podzim zasedne do lavic v opravených školách více než 11 000 dětí, které neměly možnost žádného vzdělání nebo se učily ve stanech pod širým nebem.

Prvním školním projektem, který Češi v provincii realizovali, byla stavba střední dívčí školy v okrese Čarch. Stavbu zahájili v provincii američtí vojáci a čeští stavební inženýři dohlíželi na kvalitu prací. Po dokončení bude škola předána místnímu ministerstvu školství. Již v létě ji začne navštěvovat více než 500 dívek, pro které bylo vyšší vzdělání zatím téměř nedostupné. Na základě průzkumu v provincii a diskusí se zástupci ministerstva školství v Lógaru vytipovali civilní odborníci dalších sedm základních a středních škol, na které se zaměří. Již letos na podzim zasedne do lavic v opravených školách více než 11 000 dětí, které neměly možnost žádného vzdělání nebo se učily ve stanech pod širým nebem.

Situace v Lógaru

Situaci v oblasti kvality školství v provincii Lógar je sice možno hodnotit jako průměrnou či nadprůměrnou v porovnání s ostatními provinciemi v Afghánistánu. To je způsobeno především blízkostí hlavního města a relativní bezpečnostní stabilitě posledních let. Přesto jsou i v centrálních distriktech Lógaru školy, kde se žáci učí pod širým nebem či ve stanech, nemají dostatek učebnic a žádné možnosti sportovního vyžití.

Dalším závažným problémem Lógaru je nedostatek středních a vyšších škol. V provincii, kde se 85% obyvatel zabývá zemědělstvím není například střední zemědělská škola. Dalším významným problémem je kvalita a složení učitelského sboru. Nedostatek ženských učitelek vede k tomu, že někteří rodiče odmítají posílat své dcery do škol, kde je učí muži. Taliban je jak známo proti vzdělání dívek. Tragicky skončil incident, při kterém projíždějící dva muži na motorce zahájili palbu na dívčí školu v Lógaru a zabili dvě právě vycházející dívky. Dívky tvoří pouhou čtvrtinu celkového počtu žáků. Tato situace tedy ještě dále prohlubuje problém nízké vzdělanosti žen. Samotná úroveň učitelů je poměrně nízká. Velká část z nich nevychodila ani 12 tříd a získala jen krátkodobé tréninky zaměřené na techniku výuky.

Vzdělávací systém v Afghánistánu

Základní školy většinou vyučují na 1.-8. stupni. Vyšší školy obvykle 9-12 stupeň. Některé školy jsou smíšené, takže do některých chlapeckých škol chodí výjimečně i dívky, které mají většinou vlastní třídy. Podle údajů UNICEF a ministerstva školství umí v Afghánistánu číst a psát přibližně 30-40% mužů a asi jen 10-20% žen. Dívky také tvoří pouhou čtvrtinu celkového počtu žáků.

.