Ministerstvo zahraničních věcí ČR

   česky      english     

rozšířené vyhledávání

Přejít na menu

Zleva: Georg Geveke, Karl-Uwe Bütof, Robert Otepka, Dr. Gerhard Eschenbaum, Wulf-Christian Ehrich, Roman Tichý, Richard Schneider, Dr. Matthias Dürr
Foto: (@MZV)
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Česko-německé fórum elektromobility

 

(Archivní článek, platnost skončena 28.10.2015.)

V pondělí, dne 20. října, se v prostorách německé Hospodářské komory v Düsseldorfu konalo Česko-německé fórum elektromobility. Akci pořádal Konzulát ČR v Düsseldorfu ve spolupráci s německou Hospodářskou komorou (IHK) Düsseldorf a Dortmund, agenturou CzechInvest a kompetenčním centrem ElektromobilitätNRW. Fóra se účastnilo zhruba 60 zástupců německých podniků různých velikostí a oborů jakož i představitelé místních univerzit a veřejné správy. Elektromobilita s sebou přináší velký inovační potenciál pro automobilový průmysl a pro tradiční automobilové země jako SRN a ČR představuje výzvu i příležitost. Cílem fóra proto bylo poskytnout aktuální přehled aktivit v oblasti elektromobility v ČR a SRN.

Konzul ČR v Düsseldorfu Robert Otepka na úvod zdůraznil, že vzájemná provázanost českého a německého automobilového průmyslu, jakož i působení německých energetických firem (E.On, RWE, EnBW) v ČR, je vynikajícím předpokladem pro spolupráci českých a německých firem v oblasti elektromobility. Za agenturu CzechInvest vystoupil Richard Schneider, který charakterizoval hlavní trendy v oblasti elektromobility v ČR. Česko se v současnosti specializuje na výrobu elektrobusů a to prostřednictvím firem SOR Libchavy a Škoda Electric. ČR má i výrobce dobíjecích zařízení, společnost Micos. Roman Tichý, obchodní zástupce pro Německo u české firmy SOR Libchavy vyrábějící mj. elektrobusy, hovořil o praktických zkušenostech s elektrobusy běžném provozu. SOR Libchavy mj. prodala již dva elektrobusy i do SRN a celkem 14 elektrobusů již jezdí v běžném provozu v různých zemích Evropy. Svou přednáškou k hlubšímu porozumění perspektiv elektromobility v ČR přispěl i ředitel pro korporátní komunikaci společnosti E.ON Česká republika Magnus Brandau, který v krátkosti představil i firemní projekty věnované především šíření obecného povědomí o elektromobilitě v ČR jako například půjčovny e-kol, provozování e-skůtrů nebo projekty pro popularizaci elektromobility (např. na letišti Brno v kontextu snižování emisí apod.).

Místopředseda IHK Düsseldorf G. Eschenbaum ocenil dobrou spolupráci mezi českými a německými firmami, jakož i dynamický rozvoj zahraničního obchodu mezi oběma státy. Koordinátor pro elektromobilitu z ministerstva hospodářství Karl-Uwe Bütof s ohledem na ambiciózní cíl spolkové vlády Německa docílit toho, aby v roce 2020 jezdilo po německých silnicích milion elektromobilů, sdělil, že ambicí Severního Porýní-Vestfálska je, aby čtvrtina, tedy 250 000 elektromobilů, jezdilo právě v této spolkové zemi. V této souvislosti Severní Porýní-Vestfálsko novelizuje svůj Masterplan, jehož cílem je navrhnout sérii opatření pro rozvoj a podporu elektromobility. Masterplan by měl být představen veřejnosti na konci listopadu. Mezi přednášející dále patřil Dr. Matthias Dürr (ElekroMobilitätNRW), který představil aktivity v rámci elektromobility v Severním Porýní-Vestfálsku a hovořil o spolupráci jednotlivých clustrů a univerzit. O spolupráci českých a německých firem a možnostech, které český trh nabízí pro německé investory v rámci elektromobility, hovořil místopředseda Česko-německé hospodářské komory G. Geveke.

I když přinejmenším v ČR bude v oblasti alternativních paliv hrát CNG či LPG v nejbližší budoucnosti důležitější roli než elektřina, má elektromobilita potenciál sehrát důležitou roli. O tom mj. svědčí např. masivní prodej e-kol, kdy například v SRN již bylo prodáno 1,5 milionu elektrických kol. Podobně zajímavé je i například zvyšující se podíl e-motorek a e-skůtrů (cca 1500) v ČR.

Shoda mezi účastníky panovala především nad tím, že je třeba zvýšit obecné povědomí o elektromobilitě a jejích přínosech, jakož i lépe koordinovat společný postup členských zemí EU, jejich výzkumných institucí a firem v oblasti elektromobility. Vytyčený cíl Německa 1 milionu elektromobilů s podobnými cíli například ve Francii (2 miliony vozů) či Číně (5 milionů vozů) nabízí strategické perspektivy jak pro německé, tak i pro české firmy. Do budoucna bude ale zapotřebí, vytvořit pro elektromobily příznivější prostředí, např. zvýhodnit provoz elektromobilů pro podnikatele (možnost zrychleného odpisu) i uživatele (budování infrastruktury nabíjení, možnost používat pruhy pro autobusy a taxi).

Mediální ohlas: Rheinische Post, 20.10.2014

přílohy

SOR Libchavy 4 MB pdf (Acrobat dokument) 27.10.2014

Skoda_Electric 2 MB pdf (Acrobat dokument) 27.10.2014

E.ON 3 MB pdf (Acrobat dokument) 27.10.2014

CzechInvest 1 MB pdf (Acrobat dokument) 27.10.2014

DTIHK 3 MB pdf (Acrobat dokument) 27.10.2014

ElektromobilitaetNRW 2 MB pdf (Acrobat dokument) 27.10.2014

galerie

Elektromobilita

.