česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: (@MZV)
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Malajsie a Singapur vypisují společný tendr pro výběr partnera pro realizaci vysokorychlostní železniční tratě mezi Malajsií a Singapurem

(Archivní článek, platnost skončena 05.09.2018 / 00:15.)

Malajsijský státní podnik MyHSR Corporation Sdn Bhd a singapurský dopravní podnik Land Transport Authority vypisují dne 22. srpna 2016 společný tendr pro výběr realizačního partnera pro projekt vysokorychlostní železniční tratě mezi Malajsií a Singapurem. Tato trať o délce bezmála 350 km by měla zkrátit cestu mezi oběma městy ze současných 6,5 hodin autobusem na 90 minut a stát se tak největší integrační iniciativou mezi Malajsií a Singapurem v novodobé historii. V Jihovýchodní Asii jde o ojedinělý projekt, který by měl vytvořit až 30.000 pracovních míst.

Vítěz tendru bude mít na starost podporu projektového managementu, technické poradenství a poradenství pro veřejné zakázky vypisované v rámci projektu. Dále by partner měl vytvořit technické a bezpečnostní standardy, asistovat projektovému týmu s přípravou dokumentace k tendrům na výběr operátora tratě a operátora železniční linky.

Tendr je otevřen všem firmám, které se podílely na velkých infrastrukturních PPP projektech podobného rozsahu a složitosti, a dále firmám se zkušeností s projektovým managementem a poradenskými službami technického, právního či obchodního charakteru spojenými s jinými železničními projekty o délce alespoň 200 km.

Následné tendry pro realizační fázi by pak měly být otevřeny koncem roku 2017 či začátkem roku 2018. Samotné práce by měly být započaty na přelomu let 2018/2019 a s uvedením linky do provozu se počítá v roce 2026. Odhady nákladů na výstavbu nebyly zveřejněny, nicméně bylo uvedeno, že Malajsie a Singapur budou náklady sdílet, přestože singapurským územím vede pouze 15 km trati. Tyto však povedou pod zemí, kdežto malajsijská část kolejí bude kladena převážně na povrchu, což je levnější.

Vysokorychlostní trať (HSR) je společným strategickým projektem vlád Malajsie a Singapuru, který má za cíl usnadnit dopravu mezi Singapurem a Kuala Lumpur, zlepšit obchodní toky mezi státy a úžeji propojit obě země. Memorandum o porozumění o výstavbě HSR mezi vládami obou zemí bylo podepsáno dne 19.7.2016 a obsahuje klíčové body projektu jako technické parametry, obchodní model, celní, imigrační a karanténní problematiku, otázky bezpečnosti, regulatorní rámec a strategii projektového managementu.

Navrhovaná vysokorychlostní trať by měla mít osm zastávek, z nichž sedm se nachází v Malajsii (Kuala Lumpur, Putrajaya, Seremban, Ayer Keroh, Muar, Batu Pahat, Iskandar Puteri a Singapur). Cestovní rychlost souprav je odhadována na 320 km/h a maximální na 350 km/h. Nová vysokorychlostní linka by měla být obsluhována několika druhy linek. 1. Expres Kuala Lumpur – Singapur, 2. kyvadlová doprava Singapur – Iskandar Puteri, 3. domácí linka pokrývající všechny zastávky na trati v Malajsii, tedy Kuala Lumpur – Iskandar Puteri V rámci dohody o celních procedurách budou cestující procházet pouze jednou celní/imigrační kontrolou, a to v bodu nástupu, přičemž příslušné celní body budou vybudovány v Kuala Lumpur, Singapuru a v příhraničním Iskandar Puteri.

Tento projekt, v regionu Jihovýchodní Asie vůbec první svého druhu, představuje velkou příležitost i pro evropské, potažmo české firmy, za předpokladu, že nastavení tendrů bude dostatečně otevřené zahraničním společnostem. I v případě vybrání jiných společností zde pořád zůstávají významné příležitosti v podobě subdodávek. Evropské společnosti mohou nabídnout kvalitu odpovídající posledním technologickým i bezpečnostním standardům, avšak lze očekávat značný zájem ČLR na realizaci celého projektu, a to především v souvislosti s projektem „Nové Hedvábné stezky“. Velkým konkurentem je dále Japonsko, viz jeho dlouhá zkušenost s provozováním vysokorychlostních železnic.

Více informací lze najít na stránkách Land Transport Authority.

Mgr. Vojtěch Hromek, Velvyslanectví ČR v Kuala Lumpur