Velvyslanectví České republiky v  Minsku

па-беларуску  по-русски  česky 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Projekt Anatomie s českými fotografiemi Zdeňka Lhotáka

Velvyslanectví České republiky v Minsku ve spolupráci s Českým centrem v Kyjevě poskytlo projektu fotografie Zdeňka Lhotáka z výstav „Spartakiáda“ a „Autoportrét“.

Jako minulý rok tak i letos se Velvyslanectví České republiky v Minsku zúčastnilo projektu výstavy „Anatomie“ běloruské fotografky Diny Danilevič. Jedná se o projekt, v jehož rámci je uspořádána výstava na téma lidského těla. Letos se projektu účastnily fotografie (akty) nejen běloruských umělců (a českého umělce), ale také polských fotografů a grafiků. Velvyslanectví České republiky v Minsku ve spolupráci s ČC v Kyjevě poskytlo projektu fotografie Zdeňka Lhotáka z výstav „Spartakiáda“ a „Autoportrét“. V loňském roce to byl výběr z kolekce Roberta Vana.

Na slavnostním otevření výstavy dne 2. 4. 2014 ve vitebském Art-centru Marka Šagala a Centru současného umění vystoupili ředitelé obou center, umělci účastnící se svými díly výstavy a zástupce Polského kulturního institutu. Za Velvyslanectví České republiky v Minsku se zúčastnila Dagmar Didenko Novohradská.

Děkujeme Zdeňku Lhotákovi, Českým centrům i Dině Danilevič za možnost participace na tomto zajímavém projektu.

Projekt Anatomie bude pokračovat i v červnu 2014 v Minsku.

Zdeněk Lhoták /1949/, absolvoval FAMU obor umělecká fotografie /1985/, od roku 1979 pracuje jako volný fotograf, žije v Praze.
V roce 1986 získal za seriál "Spartakiada" 2. cenu v soutěži
World Press Photo v kategorii sport-seriál.
Je členem státní zkušební komise na FUUD Univerzity J.E.Purkyně v Ústí n. Labem, správní rady Asociace profesionálních fotografů ČR a Spolku výtvarných umělců Mánes. V roce 2003 obržel prestižní cetrifikát kvality QEP od Federace evropských profesionálních fotografů v oboru fotografie jídla.
Jeho zájem o volnou fotografii je rozdělen do dvou témat:
V oblasti dokumentární fotografie se zaměřuje na sociologické problémy okolo vrcholového sportu (cyklus "Sparta" a "Spartakiáda") a problematiku unikátní tibetské kultury devastované čínskou okupací. Zúčastnil se dvou fotografických dílen z prostředí kladenských dolů a Poldi. Jeho dokumentární soubor Amerika vznikl během pobytu v Houstonu a v New Yorku v rámci účasti na Fotofestu 1990.
Lhotákův subjektivní dokument z poslední asijské cesty se liší od klasické fotoreportáže. Hodnota barevných snímků z Nepálu „UNITED COLORS OF NEPAL“ je více v rovině pocitové než popisné. Divoce barevné kompozice expresivních detailů hinduistických a budhistických chrámů působí svou čistou symbolikou jako odraz exotické kultury.
Ve výtvarné fotografii se Zdeněk Lhoták zaměřuje na lidské tělo. Ve svém neuzavřeném cyklu “Autoportrétů” se od roku 1989 ve stále jednodušší formě zabývá detaily vlastního těla, které se posunuly z černobílé do barevné škály. V rámci tohoto cyklu v poslední době instaluje do reálných interiérů fotografie figur v životní velikosti nalepené na plechu. Ve spolupráci s výtvarníkem Jiřím Sozanským vznikl v roce 2002 soubor počítačově upravených montáží
"Znamení moci - pocta Janu Zahradníčkovi".