Velvyslanectví České republiky v Dillí

česky  english 

rozšířené vyhledávání

Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Kingfisher Airlines se potýkají s ekonomickými problémy

(Archivní článek, platnost skončena 30.08.2013.)

Společnost Kingfisher Airlines měla do prosince 2011 2. největší podíl na domácím trhu letecké dopravy. V současné době se však potýká s finančními problémy, které jí donutily omezit svoji leteckou flotilu a zrušit mnohé z původně provozovaných linek. Podle vedení společnosti je hlavní příčinou jejich problémů slabý kurz indické rupie a vysoké ceny paliv. Důvodů špatného hospodaření společnosti však bude zřejmě více.

Kingfisher Airlines, významná letecká společnost se sídlem v Indii, měla do prosince 2011 2. největší podíl na domácím trhu letecké dopravy a byla majitelem 5* ratingu podle hodnocení Skytrax. Podobným oceněním se může na světě pochlubit jen dalších sedm leteckých společností (Cathay Pacific,Qatar Airways, Asiana Airlines, Malaysia Airlines, Singapore Airlines a Hainan Airlines). Společnost rovněž získala titul nejlepší letecké společnosti v Indii v roce 2011.

V současné době se však společnost Kingfisher potýká s finančními problémy.V důsledku toho musela zrušit některé ze svých letů v Indii i do zahraničí, byly jí několikrát zmraženy bankovní účty a zaměstnanci neustále hrozí stávkou kvůli nevyplaceným mzdám. Z původní flotily šedesáti tří letadel jich v současné době létá pouze dvaadvacet a dočasně byla společnost Kingfisher Airlines dokonce vyloučena ze systému IATA. 

Na začátku dubna letošního roku společnost Kingfisher oznámila, že její bankovní účty byly opět aktivovány poté, co byl zaplacen dluh na daních v hodnotě 640 mil. INR. Společnost však stále dluží peníze letištím, zaměstnancům a poskytovatelům úvěrů. Podle vedení společnosti je hlavní příčinou jejích problémů slabý kurz indické rupie a vysoké ceny paliv, uvedené vstupy jsou však stejné pro všechny indické letecké přepravce. Příčinou špatného hospodaření společnosti mohou však být také nesprávně odhadnuté náklady na akvizice (Air Deccan), které ji stahují do červených čísel od samého založení v roce 2005 a pravděpodobně rovněž vysoký standard poskytovaných služeb, který však nebyl promítnut do cen letenek.  

V nedávné době společnost Kingfisher Airlines získala souhlas k zahájení dovozu leteckého benzínu, což jí může pomoci snížit výdaje za palivo. Mohlo by se jednat o faktor s významným vlivem na hospodaření společnosti, neboť náklady na palivo představují u indických dopravců téměř polovinu celkových provozních nákladů. Naděje, byť malá, že „Ledňáček“ vzlétne k obloze v plné dřívější síle a lesku, stále žije.