česky  english  français 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Srovnávací analýza z oblasti vzdělávání - výstupy ČR

(Archivní článek, platnost skončena 25.11.2016 / 17:22.)

Česká republika zaujímá první místo mezi zeměmi OECD v podílu dospělých (ve věku 25–64 let), kteří dosáhli alespoň vyššího sekundárního vzdělání: 92 % oproti průměru OECD 75 %.

Na základě dat z roku 2012 dosahovala v České republice míra vstupu do programů vyššího sekundárního vzdělávání v populaci 15–19letých 90 % oproti průměru OECD, který činil 84 %.

Odborné vzdělávání hraje v českém vzdělávacím systému zásadní roli. Více než 50 % 15–19letých lidí se vzdělává v programech předprofesní přípravy nebo v odborně zaměřených vzdělávacích programech vyššího sekundárního vzdělávání, zatímco v zemích OECD činí tento podíl v průměru pouze 25 %. Ve většině zemí probíhá odborné vyšší sekundární vzdělávání pouze ve škole.

Oproti tomu v České republice se vzdělává 22 % všech žáků vyššího sekundárního vzdělávání v programech kombinujících vzdělávání ve škole se vzděláváním na pracovišti. Přístup k vyšším stupňům vzdělávání se rozšiřuje, nikoliv však pro všechny srovnatelným tempem.

V poslední dekádě se míra dosažení terciárního vzdělání v České republice zvýšila. Ačkoliv je tato úroveň v porovnání s ostatními zeměmi OECD stále nízká, Česká republika se již přibližuje průměru. V roce 2012 dosáhlo terciárního vzdělání pouze 19 % dospělé populace, zatímco průměr OECD činil 32 %.

Nicméně mezi lety 2000 a 2012 vzrostl podíl Čechů, kteří dosáhli terciárního vzdělání, o 8 procentních bodů. Velké pokroky byly zaznamenány zejména u mladší generace: podíl mladých ve věku 25–34, kteří dosáhli terciárního vzdělání, vzrostl o 17 procentních bodů a v roce 2012 dosáhl 28 %. Podíl populace ve věku 55–64 let, kteří dosáhli terciárního vzdělání, vzrostl ve stejném období pouze o 4 procentní body, a to z 9 na 13 %.

Mladí Češi vykazují v rámci tohoto ukazatele rychlejší růst než průměr v rámci zemí OECD, který ve stejném období činil nárůst 14 procentních bodů, nicméně míra dosažení terciárního stupně vzdělání stále zaostává za průměrem OECD.

 

Shrnutí stavu vzdělávání v ČR.