Velvyslanectví České republiky v Oslu

česky  english 

rozšířené vyhledávání

Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Českým značkám Škoda Auto a Zetor se v Norsku daří

(Archivní článek, platnost skončena 17.11.2013.)

Vozy Škoda představují prozatím v roce 2012 osmou nejprodávanější značku na trhu s osobními automobily v Norsku. Traktory Zetor se ve svém oboru drží na devátém místě.

V krátkém časovém sledu po sobě se ve výstavním areálu v Oslo-Lillestrømu konaly dva významné veletrhy Oslo Auto Show ve dnech 26.-28. října 2012 a především Agroteknikk 2012 ve dnech 15.-18. listopadu 2012. Obou veletrhů se žádná z českých firem nezúčastnila, nicméně Česká republika, resp. produkty z České republiky na veletrhu byly zastoupeny, a to v případě Oslo Auto Show osobní vozy automobilky Škoda skrze svého výhradního distributora v Norsku Møller Bil AS a v případě veletrhu Agroteknikk 2012 traktory Zetor prostřednictvím výhradního distributora dánské firmy HC Petersen Norge AS.

Auto Show v Oslo představuje největší veletrh svého druhu v Norsku, který se v Lillestrømu koná každoročně a těší se značnému zájmu laické i odborné veřejnosti. Škodovka si i přes mírný pokles prodeje v roce 2012 drží za období I-X./2012 8. místo v žebříčku nejprodávanějších značek v Norsku se 4,9% podílem na trhu (přičemž na sedmý Nissan ztrácí pouhou desetinu procenta). Mírný pokles v roce 2012 je způsoben bezprecedentním nárůstem v letech 2010 a 2011, kdy se Škodě v Norsku mimořádně dařilo a po jistou dobu představovala šestý nejprodávanější vůz v zemi.

V roce 2009 se v Norsku vozů Škoda prodalo 4.206 (4,3% podíl na trhu), v roce 2010 to bylo již 6.755 (5,3% podíl na trhu) a v roce 2011 dokonce 7.620 vozů (5,5% podíl na trhu). Rok 2011 představoval historicky nejúspěšnější rok prodeje koncernu Škoda Auto v Norsku. Za období leden – říjen 2012 se prodalo 5.738 vozů, což představuje výše zmíněný 4,9% podíl na trhu a aktuální 8. místo v popularitě prodávaných značek. Nejprodávanější automobilovou značkou v Norsku je v roce 2012 jako již po mnoho let Volkswagen následován Toyotou, Fordem a Volvem. Tyto 4 značky kontrolují cca 45-50% trhu.

Co se samotných vozů Škoda týče, z letošních 5.738 dosud prodaných vozů nejúspěšnějším modelem je jednoznačně Octavia (2400 kusů, 41,8%), následována Superbem (1142 kusů, 19,9%), Yetim (996 kusů, 17,4%), Fabií (855 kusů, 14,9%), Roomsterem (187 kusů, 3,3%) a novinkou modelem Citigo (158 kusů, 2,8%). Model Škoda Octavia je historicky nejprodávanějším vozem Škoda Auto v Norsku a tradičně tvoří hlavní položku prodeje automobilky. Druhým nejprodávanějším modelem je tradičně Superb a překvapivě Yeti.

* * * * *

Veletrh Agroteknikk patří k jedněm z největších veletrhů se zemědělskými stroji v celé Skandinávii. Koná se jednou za tři roky a je organizován Norskou asociací dovozců traktorů a zemědělské techniky. V Norsku je evidováno 47.900 zemědělských farem, což představuje nemalý trh.

Traktory Zetor představují za období leden – říjen 2012 se 76 prodanými kusy (2,6% podíl na trhu) 9. nejprodávanější typ na norském trhu. Celoročně se bude patrně jednat o jeden ze slabších roků, nicméně vyhlídky díky levnému modelu Proxima 70 nejsou špatné a společnost věří, že naváže na lepší roky. Povzbuzením jsou nejen údaje za měsíc říjen, ve kterém se podařilo prodat 16 strojů, čímž se Zetor umístil na šestém místě, ale i ohlas na veletrhu. Společnost plánuje v roce 2013 prodat cca 140 traktorů. Téměř 70% trhu ovládá tzv. velká čtyřka – John Deere, Massey-Ferguson, New Holland a Valtra.

Zetor přitom patří k tradičním značkám na norském trhu. První traktory Zetor se do Norska začaly dovážet již v 60. letech a ve velkém prostřednictvím PZO Motokov od roku 1980, kdy se staly díky své ceně a zároveň obstojné kvalitě okamžitým hitem, když se jen v roce 1980 prodalo 523 kusů. V 80. letech Zetor lámal v Norsku rekordy. V době největší slávy v letech 1984-87 se ročně prodalo 1300-1550 strojů a Zetor s více než 18% podílem na trhu byl dvojkou na místním trhu. V průběhu 90. let však nastal strmý pokles v souvislosti s úpadkem výhradního dovozce PZO Motokov, který se počátkem 90. let dostal do obrovských ztrát ve snaze prodávat i nákladní auta Tatra a postupně uzavřel všech šest svých filiálek v Norsku. Ještě v roce 1990 se prodalo 502 traktorů brněnské značky, přičemž o deset let později v roce 2000 to bylo pouhých 20 kusů. Tristní stav vyvrcholil úpadkem Zetoru, který v podstatě zastavil výrobu, kterou se podařilo obnovit až po roce 2001 s příchodem nového vlastníka. Od roku 2003, kdy se výhradním dovozcem značky Zetor do Norska stala společnost HC Petersen Norge AS se značka Zetor postupně vrací na norský trh, nicméně alespoň částečné znovunabytí ztracených pozic je nesmírně obtížné. Okolo roku 2007 se Zetor stabilně držel okolo řádově 4% podílu na trhu, nicméně od roku 2009 jeho pozice opět klesá, a to navzdory stále se zvyšujícímu počtu prodaných strojů (2009 – 109 traktorů – 4,14% podíl na trhu, 2010 – 131 – 4,05%, 2011 – 144 – 3,76%). Jakkoliv si typy Proxima a Forterra našly cestu na norský trh, jedná se již o traktory, jejichž ceny jsou na stejné úrovni jako konkurence a největší prodejní lákadlo Zetoru (nízká cena a srovnatelná kvalita) odpadlo.

HC Petersen Norge věří jednak v úspěch typu Maxterra, se kterým by Zetor měl přijít v roce 2014 a především však v úspěch levného modelu Proxima 70. Společnost si rovněž hodně slibuje od nových komponent Zetoru jakými jsou například zimní radlice apod., čímž se Zetoru otevře nový segment trhu – údržba silničních komunikací. V Norsku se Zetor prozatím orientuje na standardní úpravu pro zemědělské využití, vysokozdvižnou úpravu a nejnověji na speciální úpravu pro využití v lesnictví.

expozice zetor

expozice zetor 2

Expozice traktorů Zetor na stánku HC Petersen Norge v rámci veletrhu Agroteknikk v Lillestromu (foto: Jan Buben)