Velvyslanectví České republiky v Ottawě

česky  english 

rozšířené vyhledávání

Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Kanada - ekonomický monitor - červenec 2013


1. Aktuální ekonomický vývoj

Kanadská ekonomika zaznamenala v květnu t.r. měsíční růst ve výši 0,2 %. Jedná se o pátý měsíční růst v řadě. Tahounem růstu byly služby, především maloobchod a velkoobchod. Výkon sektoru služeb dosáhl v květnu t.r. růst 0,5 % po růstu 0,4 % v dubnu t.r. Produkce zboží v květnu t.r. poklesla o 0,3 %. Byl to především důsledek výrazného snížení produkce v těžebním sektoru. Výrobní sektor, zemědělství a lesnictví naproti tomu zaznamenaly růst produkce. Výkon stavebnictví zůstal ve srovnání s dubnem nezměněn. 

Kanadská centrální banka (Bank of Canada - BoC) zvýšila odhad růstu kanadské ekonomiky pro letošní rok z 1,5 % na 1,8 %. Důvodem je silnější než očekávaný růst HDP v 1. čtvrtletí t.r. Za hlavní rizika pro kanadskou ekonomiku BoC považuje krizi v eurozóně, nižší hospodářský růst v Číně a na dalších rozvíjejících se trzích, vysokou úroveň dluhu kanadských domácností a nerovnováhu v některých segmentech na trhu bydlení. 

Mezinárodní měnový fond (IMF) zvýšil mírně odhad ekonomického růstu Kanady v roce 2013 na 1,7 %.  Důvodem lepšího výhledu je překvapivě silný růst kanadské ekonomiky v 1. čtvrtletí 2013, kdy roční tempo růstu dosáhlo 2,5 %. Ekonomický růst Kanady by měl táhnout export díky oživení v USA. Domácí poptávka bude naopak tlumena vysokým zadlužením kanadských domácností a slabým růstem bytové výstavby.  

Kanadská vláda hospodařila v prvních dvou měsících letošního fiskálního roku (duben, květen) s deficitem 2,7 mld. CAD. Ve stejném období loňského roku byl zaznamenán deficit 1,8 mld. CAD. Ve fiskálním roce 2011-12 byl oficiálně vykázán deficit 26,2 mld. CAD. Oficiální čísla za loňský fiskální rok budou oznámena na podzim t.r. 

Míra nezaměstnanosti zůstala v červnu t.r. na 7,1 % jako v květnu. Ekonomika nevytvořila v červnu t.r. žádná nová pracovní místa. Jedná se o velké zhoršení pracovního trhu ve srovnání s květnem, kdy bylo vytvořeno 95 tis. nových pracovních míst. Za prvních 6 měsíců roku 2013 bylo vytvořeno průměrně 14 tis. pracovních míst měsíčně, což je vlažné tempo. V Kanadě je bez práce 1,35 mil. lidí. Nejnižší míra nezaměstnanosti je tradičně v prérijních provinciích (Saskatchewan, Alberta, Manitoba). Nejvyšší míru nezaměstnanosti vykazují atlantické provincie (New Brunswick, Princ Edward Island, Newfoundland & Labrador). Vážným problémem  je nezaměstnanost u mladých lidí a lidí s nízkou kvalifikací, kde míra nezaměstnanosti dosahuje 13,8%.  

Roční míra inflace dosáhla v červnu t.r. 1,2 % a ve srovnání s květnem t.r. se zvýšila. Hlavním důvodem růstu inflace byly ceny pohonných hmot, které se zvýšily o 4,6 %, zatímco v květnu poklesly o 1,5 %. Růst cen zaznamenalo v červnu t.r. také bydlení (+1,2 %) kvůli růstu cen nájmů a zemního plynu. Náklady na splácení hypoték (úroky) se přitom snížily. Růst cen vykázaly potraviny, především zelenina (+5,1 %) a maso (+2,2 %).

Deficit obchodní bilance dosáhl v květnu t.r. 303 mil. CAD a výrazně poklesl ve srovnání s dubnem (951 mil. CAD). Jedná se o 17. měsíc v řadě, kdy zahraniční obchod vykázal deficit. Za prvních pět měsíců t.r. dosáhl deficit obchodní bilance 2,972 mld. CAD a byl nižší než ve stejném období loni. Květnový export se proti dubnu snížil o 1,6 % hlavně kvůli propadu vývozu surovin (-15 %), automobilů a autodílů (-3,8 %). Po čtyřech měsících růstu došlo k poklesu importu o 3,2 %kvůli nižšímu dovozu energetických produktů (-18,4 %) a surovin. Export tvoří méně než 1/3 kanadského HDP.


2. Mezinárodní ekonomické vztahy / obchodní politika

Japonsko: Ve dnech 8.7.-12.7. se uskutečnilo v Tokiu 3. kolo jednání mezi Kanadou a Japonskem o Dohodě o ekonomickém partnerství (EPA). Hlavním zájmem Japonska je zrušit kanadské clo na dovoz japonských aut ve výši 6,1 %. Auta a autodíly jsou hlavní exportní komoditou Japonska. V roce 2012 bylo do Kanady dovezeno 188 tisíc japonských aut. Japonské automobilky Toyota a Honda mají montážní závody v provincii Ontario (Cambridge, Woodstock, Alliston) a v loňském roce zde vyrobily 930 tisíc osobních aut, přičemž velká většina aut (Toyota 83%, Honda 74%) je exportována (především do USA). Kanada naopak usiluje o rozšíření exportu finančních služeb do Japonska, které představují 11 % z celkového kanadského exportu do Japonska (10,4 mld. CAD v roce 2012). Kanada rovněž požaduje odstranit netarifní překážky dovozu a získat lepší přístup k japonským vládním zakázkám. Japonsko je 4. největší exportní trh pro Kanadu. Hlavní exportní komodity do Japonska jsou uhlí, řepka olejná (canola), maso a dřevo. Japonsko je největším asijským investorem v Kanadě. Hodnota japonských investic v Kanadě v roce 2012 dosáhla 17,5 mld. CAD.        

TransPacific Partnership (TPP): Ve dnech 15.7.-25.7. se uskutečnilo v Malajsii 18. kolo jednání zemí TPP, které zahrnuje 12 zemí včetně Kanady. Dne 23.7.2013 se stalo Japonsko 13. členskou zemí TPP. Země TPP se snaží dojednat zónu volného obchodu. Kanada se stala členem TPP dne 8. října 2012. Příští 19. kolo jednání TPP se uskuteční na konci srpna v Bruneji. Země TPP představují trh 792 mil. Lidí se společným HDP ve výši 27,5 bil. USD, což je více než 38 % světové ekonomiky.   

Rakousko: V červenci t.r. vstoupil v platnost druhý dodatek k Dohodě o zamezení dvojímu zdanění a zabránění daňovým únikům mezi Kanadou a Rakouskem. Dohoda byla podepsána v roce 1976 ve Vídni a změněna prvním dodatkem v roce 1999. Druhý dodatek zajišťuje lepší výměnu informací mezi daňovými úřady obou zemí v oblasti identifikace osob vyšetřovaných kvůli daňovým deliktům..


3. Podnikatelské prostředí, významné firemní akvizice

Kanadská firma Loblaw, největší potravinový řetězec v Kanadě, oznámila (15.7.) dohodu o převzetí firmy Shoppers Drug Mart za 12,4 mld. CAD. Shoppers Drug Mart je největší síť prodejen se smíšeným zbožím (lékárna, potraviny, drogerie) v Kanadě. Akvizice přidá 1.295 obchodů do skupiny Loblaw a zajistí její dominantní přítomnost v městských centrech. Oba řetězce budou nadále působit pod svým jménem. Skupina Loblaw zahrnuje prodejny značek Loblaws, No Frills, Fortino’s, valu-mart, Atlantic Superstore, T&T Supermarket a další. Loblaws a Shoppers Drug Mart vykázaly v roce 2012 společné tržby ve výši 41,8 mld. CAD. Akvizice je největší mezi kanadskými firmami od roku 2009, kdy energetický gigant Suncor koupil Petro-Canada. Akvizice Shoppers Drug Mart urychluje konsolidaci v maloobchodním prodeji potravin v Kanadě, kde se zvyšuje konkurence díky expanzi amerických řetězců Wal-Mart a Target.


4. Energetika, přírodní zdroje

Kanada zvyšuje diplomatický tlak na USA kvůli ropovodu Keystone XL. Kanadský velvyslanec v USA Gary Doer (GD) zaslal ministrovi zahraničí USA Johnu Kerrymu dopis požadující jeho souhlas s výstavbou ropovodu Keystone XL s nákladem 5,3 mld. CAD, který má vést z oblasti ropných písků v Albertě do rafinérií v Texasu na pobřeží Mexického zálivu. Podle GD bude těžba a zpracování ropných písků v Kanadě v každém případě pokračovat a nové předpisy o ochraně životního prostředí budou přijaty. Investor ropovodu firma TransCanada v dopise Ministerstvu zahraničí USA (divize politiky životního prostředí) uvedla, že odmítnutí ropovodu Keystone XL by nemělo žádný dopad na množství těžké ropy zpracovávané rafineriemi v Mexickém zálivu. Absence kanadských dodávek ropy by byla nahrazena ropou z Venezuely, která obsahuje podobné množství uhlíku. Podle výkonného ředitele TransCanada (Russ Girling) jsou ropné písky důležitým energetickým zdrojem pro Kanadu, USA i svět a budou rozvíjeny bez ohledu na schválení ropovodu Keystone XL. Americký prezident Obama by měl učinit rozhodnutí o ropovodu Keystone XL do konce letošního roku.     

TransCanada Corp. získala podporu provinčních premiérů a významých producentů ropy pro projekt Energy East pipeline. TransCanada plánuje přepravovat až 850 tis. barelů ropy denně ropovodem v délce 4.400 km přes šest provincií z oblasti ropných písků v Albertě (Hardisty) do rafinérií ve východní Kanadě (Montreal, Quebec City, Saint John). Část ropy bude také exportována z přístavů Quebec City a Saint John. Projekt má tři hlavní komponenty: přeměna části existujícího plynovodu k přepravě ropy; výstavbanových částí ropovodu v Albertě, Saskatchewanu, východním Ontariu, Quebecu a New Brunswick a jejich napojení na konvertovaný plynovod; výstavba doprovodných zařízení (tj. čerpací stanice, ropné nádrže, námořní zařízení pro naložení ropy do tankerů pro export). TransCanada  požádá do konce t.r. o schválení projektu Energy East pipeline kanadské regulační úřady. Vzhledem k nedávné katastrofě při přepravě ropy železničními vozy v Lac-Mégantic v Quebecu byly obavy o podporu projektu v provincii Quebec. Premiérka provincie Pauline Marois však zůstává k projektu otevřená. 

Národní energetická strategie Kanady by měla být dokončena do léta 2014. Na její přípravě se podílí 8 z 10 kanadských provincií. Provincie British Columbia a Quebec se přímo neúčastní přípravy, ale jsou připraveny ke spolupráci s ostatními provinciemi.  

Uhlíková daň v provincii British Columbia (the carbon tax) zavedená v roce 2008 přispěla ke snížení emisí skleníkových plynů (GHG) o 17,4 % během čtyř let mezi červencem 2008 a červencem 2012. Ve zbytku Kanady došlo přitom ke zvýšení emisí GHG o 1,5%. Ve stejném období přitom ekonomika Britské Kolumbie rostla rychleji než ve zbytku země. Uhlíková daň se aplikuje na všechny emise vznikající spalováním paliv (tj. benzín, nafta, zemní plyn, topný olej, propan, uhlí) a její výše činí 30 CAD za tunu emisí CO2, což představuje 6,67 centů za litr benzínu nebo 7,65 centů za litr nafty.    

Plynárenský průmysl v provincii British Columbia bude v nejbližších letech potřebovat až 75.000 kvalifikovaných pracovníků pro zkapalňování zemního plynu (LNG) a dalších 60.000 lidí pro výstavbu plynovodů a závodů na LNG. Provinční vláda premiérky Christy Clark počítá s příjmy sektoru ve výši 1 bil. CAD, což by mělo pomoci splácet vládní dluh 62 mld. CAD. Několik firem již předložilo kanadskému regulačnímu úřadu (Canada’s National Energy Board – NEB) žádost o licenci na export zkapalněného plynu (LNG). NEB již vydal tři exportní licence pro závody plánované v Kitimat na severozápadním pobřeží provincie BC.     


5. Výzkum, vývoj, inovace

GE Aviation otevřela robotické výzkumné a vývojové centrum ve svém závodě na výrobu komponentů pro letecké motory v Bromontu v provincii Quebec s nákladem 61,4 mil. CAD. Nové centrum (Global Robotics, Automation and Instrumentation R&D Centre) zaměstná až 60 vysoce kvalifikovaných lidí a bude vyvíjet pokročilé robotické procesy a softwarové aplikace, které budou využívány v ostatních závodech GE Aviation po celém světě. Na investici do robotického R&D centra se vedle GE Aviation podílela vláda provincie Quebec částkou 8 mil. CAD. Závod GE Aviation v Bromontu vyrábí komponenty pro letecké motory do letadel Boeing 737, Boeing 747-8, Boeing 787 a Airubs 320.