Kanada připravuje novou globální obchodní strategii
14.11.2012 / 15:23 | Aktualizováno: 04.06.2013 / 23:10
(Archivní článek, platnost skončena 15.11.2013.)
Kanadská vláda premiéra Harpera začala v roce 2007 realizovat globální obchodní strategii (Global Commerce Strategy - GCS), jejímž cílem je zajistit nové trhy pro kanadské zboží a služby.
Zahraniční obchod je stále více základem kanadské ekonomické stability. V rámci GCS bylo identifikováno 13 prioritních trhů, kde příležitosti pro kanadské firmy a jejich zájmy mají největší růstový potenciál a největší šanci na úspěch. Mezi prioritní trhy byly zařazeny USA, Mexiko, Brazílie, Latinská Amerika a Karibik, země ASEAN, Čína, Indie, Japonsko, Korea, Austrálie a Nový Zéland, Evropa, Rusko a země Gulf Cooperation Council (tj. Saudská Arábie, SAE, Kuvajt, Katar, Bahrajn a Omán).
V květnu 2012 jmenovala kanadská vláda poradní orgán pro přípravu nové GCS složený ze zástupců významných kanadských firem, oborových asociací i akademiků (např. Cenovus Energy, CGI Group, Canadian Council of Chief Executives, Alliance Grain Traders, Canadian Manufacturers &Exporters, University of Alberta). GSC pro nadcházející roky by měla být hotová v roce 2013. Od srpna 2012 probíhají intenzivní diskuze se zástupci obchodních a investičních kruhů v 8 hlavních podnikatelských centrech Kanady (Vancouver, Calgary, Saskatoon, Toronto, Ottawa, Montreal a Halifax). Nová GSC by se měla soustředit na 5 klíčových oblastí:
- prohlubování obchodních vztahů a zlepšování přístupu na prioritní trhy
- posílení sítě obchodních přidělenců v rostoucích ekonomikách (hl. Čína, Indie, Brazílie)
- lepší přístup ke kapitálu
- propojení malých a středních firem s technologickými inovacemi
- zajištění potřebných lidských zdrojů
Podle kanadského ministra mezinárodního obchodu E. Fasta zůstanou USA vždy největším a nejdůležitějším obchodním partnerem. Kanadská vláda se však musí snažit o expanzi exportních trhů ve stále více globalizované ekonomice.
V průběhu platnosti současné GCS kanadská vláda uzavřela dohody o volném obchodu s 9 zeměmi (tj. Honduras, Kolumbie, Panama, Peru, Jordánsko a země ESVO zahrnující Island, Lichtenštejnsko, Norsko, Švýcarsko), začala prohlubovat obchodní a investiční vztahy s klíčovými trhy (Brazílie, Čína, EU, Indie a Japonsko) a uzavřela dohody o ochraně a podpoře investic (FIPA) s 11 zeměmi (tj. ČR, Lotyšsko, Rumunsko, Slovensko, Peru, Bahrajn, Jordánsko, Čína, Indie, Madagaskar, Mali).
sledujte nás na