Home ◄

Obsah ◄

SM ČR při OECD ◄

 

Priority práce

 

 

 

 

 

►OECD 2008

►Ekonomická situace

►Priority práce

►►Rozšíření a posílená spolupráce OECD

►►Reforma financování OECD

►Vnější vztahy OECD

►Hlavní události

►Významné události ve vztazích ČR a OECD

►Hlavní oblasti práce, výbory OECD

►Nové nástroje přijaté Radou OECD v roce 2008

►Další mezinárodní organizace

►Významné organizační a personální změny

►Čeští občané v OECD

►Činnost SM v roce 2008

►Rozpočet OECD a podíl ČR

►Hlavní události v roce 2009

 

 

Přílohy:

 

►Zkratky používané v OECD

►Užitečné webové odkazy

►Struktura Sekretariátu OECD v roce 2008

►Stálá mise ČR při OECD

►Informační leták “OECD a Česká republika“

 

 

 

 

 

 

 

OECD v průběhu uplynulého roku přizpůsobila zaměření a intenzitu své činnosti nástupu finanční a ekonomické krize. V  krátké době zpracovaný „Akční plán“ pro reakci na krizový vývoj se za široké diskuse členských zemí a dalších mezinárodních institucí rychle vyvinul v dokument „Strategická reakce OECD na globální krizi“, obsahující sadu námětů k eliminaci dopadů krize vládám členských zemí.

 

V linii dřívějších mandátů a kontinuity svého Programu práce a rozpočtu pokračovala OECD v práci na projektech „Inovační strategie OECD“, „Politická ekonomie reforem“, „Měření pokroku společnosti“ nebo zkoumání aspektů kvality výuky a vzdělávacích schopností. Významná pozornost OECD je dlouhodobě upřena rovněž k ekonomii klimatických změn a energetické bezpečnosti, k odborné spolupráci s G8 při podpoře Heiligendammského procesu a k součinnosti s WTO při prosazování mnohostranného obchodního systému a udržení volného trhu. OECD se angažovala ve zpracování politiky zemí, přijímajících zdroje ze státních investičních fondů. Spolupráce s ILO je zaměřena na zkoumání příčin a projevů migrace. Klíčové rozvojové zasedání v Akkře bylo zaměřeno na efektivnost rozvojové pomoci. K prioritám náležela rovněž agenda vnějších vztahů a zde zejména rozšíření a posílená spolupráce OECD (viz podrobněji v kapitole 3.1).

 

V oblasti vnitřního chodu schválila Rada OECD nový systém auditu a vnitřní kontroly organizace, byly zaváděny další prvky rozsáhlé reformy řízení lidských zdrojů organizace a členské státy pokračovaly v systematickém, hloubkovém hodnocení opodstatněnosti, efektivnosti a účinnosti práce substantivních výborů a jejich substruktur.

Rozšíření a posílená spolupráce OECD

Strategická rozhodnutí z r. 2007 otevřela cestu praktickému naplňování roadmaps pro kandidáty na členství v OECD (Estonsko, Chile, Izrael, Ruská federace a Slovinsko). Vyjma Ruské federace předložily všechny kandidátské země vstupní dokumenty v první polovině 2008 a umožnily tak zahájení prověrek jejich připravenosti. Slyšení zástupců vyjednávacích týmů těchto zemí budou kombinována s ověřovacími misemi v zájmu dokonalého přehledu o postavení země vůči acquis OECD. Rada OECD je o vývoji přístupového procesu pravidelně informována, znám je rovněž harmonogram dalších slyšení ve výborech a pracovních skupinách OECD.

 

Projekt posílené spolupráce OECD (Enhanced Engagement), zaměřený na těsnější a systematickou součinnost OECD s Brazílii, Čínou, Indií, Indonésií, JAR a rovněž s regionem Jihovýchodní Asie, pokročil navázáním hlubších, konkrétních vazeb jak na úrovni vládních činitelů, tak v linii zapojení odborníků oslovených zemí do činnosti OECD. Další postup tohoto projektu bude záviset na schopnosti obou partnerských stran obhájit pohnutky k prohlubování spolupráce a zřejmě i na dalším vývoji a projevech globální krize.

 

Vedle uvedených konkrétních nabídek možnosti členství nebo těsnější spolupráce bude OECD individuálně sledovat a hodnotit i další země, které v minulosti vyjádřily oficiální zájem o členství.

 

Jednání o vstupu nových členů a o obsahové náplni programů posílené spolupráce jsou nadále ve své úvodní fázi. Vzhledem k rozsahu OECD acquis, k nepříznivým světovým hospodářským podmínkám i k omezeným kapacitním možnostem administrativy organizace lze uvažovat o přijetí nových zemí za členy OECD a o efektivním spuštění programů posílené spolupráce teprve ve střednědobém časovém horizontu. 

 

ČR v diskusi o rozšíření organizace podporuje nepolitická, nediskriminační kritéria výběru potenciálních kandidátů vstupu a vytvoření rovnocenných podmínek pro vedení vstupních rozhovorů. ČR bude nadále vystupovat proti eventuální politizaci rozhovorů o rozšíření a posílené spolupráci.

 

 

Začátek stránky ◄

Reforma financováni OECD

Jednání o reformě finančního modelu pro oblast Part I organizace započala na požadavek velkých zemí – přispěvatelů (zejména USA, Japonsko, Kanada) v r. 2006. MCM 2008 nakonec schválila nový model, který rozděluje konstrukci statutárních příspěvků na složku, kryjící podíl členské země na nákladech chodu organizace a na složku, vyjadřující ekonomickou sílu členské země. Výslednicí je moderace úrovně příspěvků největších zemí a zvýšení příspěvků malých a středních přispěvatelů. K zábraně skokového zvýšení plateb u druhé skupiny zemí byla vyjednána meziroční omezení nárůstu příspěvku. Postupný náběh plného uplatnění reformy, která vstupuje v platnost od r. 2009, je rozložen do období 10 let

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stálá mise ČR při OECD

www.mzv.cz/oecd.paris

(2009)

 

Začátek stránky ◄

Obsah ◄

Home ◄