|
|||||||||||||||||||||||||
|
OECD 2008 |
||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||||||
►Významné události ve vztazích ČR a OECD ►Hlavní oblasti práce, výbory OECD ►Nové nástroje přijaté Radou OECD v roce 2008 ►Významné organizační a personální změny Přílohy: ►Struktura Sekretariátu OECD v roce 2008 ►Informační leták “OECD a Česká republika“
|
|
OECD v roce 2008 významně upevnila své postavení mezi klíčovými mezinárodními institucemi, zabývajícími se hlavními otázkami globalizace ve světovém měřítku. Pod vedením generálního tajemníka Angela Gurríi intenzivně pokračovala v naplňování priorit a mandátu organizace, uložených její Konvencí, výstupy ministerských konferencí a rozhodnutími Rady. V postavení mezivládní organizace se OECD, vedle svých standardních úkolů, prosadila do pozice odborného poradce uskupení G8 a Heiligendammského procesu, prohloubila konkrétní spolupráci s OSN a jejími složkami, se Světovou bankou, MMF, WTO, FAO, ILO, WHO, IAAE a dalšími. Čelní představitelé OECD vystupovali prakticky na všech významných světových fórech ke globálním otázkám růstu, k hospodářským reformám, inovacím, změně klimatu a rozvojové spolupráci. Generální tajemník OECD je frekventovaně konzultován čelnými představiteli členských zemí. V uplynulém roce byly zahájeny praktické kroky k rozšíření OECD. Většina kandidátských zemí předložila v první polovině roku úvodní dokumenty, jejichž posuzování zahájil sekretariát OECD i členské země ve výborech a pracovních skupinách. Pokračoval mnohostranný dialog se zeměmi „posílené spolupráce“ v rámci jejich perspektivního sbližování s organizací. Kandidátské země i partneři posílené spolupráce náleží mezi důležité ekonomiky s významnou vahou a odpovědností ve světovém hospodářství. OECD dlouhodobě sledovala a hodnotila narůstající symptomy světové finanční a ekonomické krize. Ještě před jejím plným rozvinutím zahájila organizace a její členské země přípravu strategické odpovědi v podobě analýzy základních příčin krize a sady opatření k utlumení jejích projevů. Dokument byl v podobě „Akčního plánu“ poskytnut vládám členských zemí k individuálnímu využití. V uplynulém roce byla schválena reforma financování programů OECD, jejichž výstupy jsou určeny všem členským zemím. Smyslem reformy bylo zajistit tomuto okruhu programů dlouhodobou a stabilní finanční základnu. Členské země započnou do rozpočtu OECD přispívat podle nového modelu od r. 2009. Česká republika vystupňovala v roce 2008 svou součinnost s OECD. Pod koordinací MZV a s intelektuální a finanční participací dalších resortů a institucí české administrativy, bylo uskutečněno množství společných akcí s využitím dobrovolných finančních příspěvků, podporujících modernizaci vybraných domácích politik, fungování administrativy, vzdělanost i zájmy ČR ve vztazích k nečlenským zemím OECD. ČR rovněž zahájila přípravu na zveřejnění svého nadcházejícího ekonomického přehledu. Od října roku 2007 působí ve funkci vedoucího SM OECD velvyslanec Karel Dyba. ČR a OECD v číslech:
|
|
||||||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||