|
|||
|
Vnější vztahy OECD |
||
|
|
||
|
|
|
|
►►s mezinárodními
organizacemi ►Významné události ve vztazích ČR a OECD ►Hlavní oblasti práce, výbory OECD ►Nové nástroje přijaté Radou OECD v roce 2008 ►Významné organizační a personální změny Přílohy: ►Struktura Sekretariátu OECD v roce 2008 ►Informační leták “OECD a Česká republika“
|
|
V souladu se svým mandátem OECD udržuje a rozvíjí mnohočetné
vazby s přibližně sedmdesáti nečlenskými zeměmi, regiony/oblastmi a s dalšími
mezinárodními institucemi. Nečlenské země se podle svého zájmu zapojují
do činnosti struktur OECD, jsou partnery specificky zaměřených programů
spolupráce, konferencí, pracovních mítinků, apod. Tyto relace jsou
usměrňovány Radou nebo Výborem pro vnější vztahy (ERC) s cílem
prohlubovat globální vliv standardů a kodexů OECD. Spolupráce s nečlenskými zeměmiV uplynulém roce se Rada i ERC intenzívně zabývaly problematikou
rozšíření a programy posílené spolupráce OECD (viz kapitola 3.1). V této souvislosti
ERC provedl inventuru zapojení nečlenských zemí do oficiálních zasedání
OECD, prověřil výši a strukturu poplatků nečlenů a systém obnovování tohoto
členství. ERC rovněž vyhodnotil účinnost existujících programů s Afrikou
(NEPAD, Africa Partnership Forum), zeměmi MENA a programu SIGMA. Rada
OECD schválila rozvinutí programu EURASIA, zaměřeného na rozvoj podnikání a
investičního prostředí v zemích Střední Asie, Jižního Kavkazu, Ukrajiny
a Běloruska. Regionální a sub-regionální iniciativy OECD dále pokrývají
oblasti Jihovýchodní Evropy (spolupráce s Paktem Stability),
Jihovýchodní Asie a Latinské Ameriky. Stávající architektura vnějších vztahů je dále podporována
soustavou Globálních fór a zapojením nečlenů do struktur OECD. OECD v současnosti
zajišťuje činnost deseti Globálních
fór. Jsou zaměřena na prioritní odborná témata členských zemí, která
jsou diskutována za široké účasti nečlenských zemí. V současnosti
pokrývají Globální fóra následující individuální problematiky: zemědělství,
konkurence, rozvoj, vzdělání, governance,
mezinárodní investování, znalostní ekonomiku, udržitelný rozvoj, daně
a obchod. OECD – spolupráce s nečleny, www.oecd.org/ccnm Regionální a „country“ programy : www.oecd.org/regional Spolupráce s mezinárodními organizacemi a institucemiPlnění poslání a cílů OECD (udržitelný růst, rozvoj, podpora volného obchodu a investování, kvalita řízení ekonomiky, atp.) vyžaduje těsnou spolupráci s partnerskými mezinárodními organizacemi a institucemi (MO) s podobnou misí. Direktoráty OECD využívají ke koordinaci a optimalizaci vztahů s ostatními MO centrální databázi, poskytující standardizované informace o uzavřených partnerských dohodách aaktuálních společných aktivitách. Vhodnost a prospěšnost angažmá OECD v konkrétní oblasti spolupráce je přitom testována sadou kritérií v zájmu dosažení vytčeného cíle s optimem nákladů při potlačení nezdravého soupeření. V uplynulém roce OECD registrovala zapojení téměř stovky MO (oproti 73 v r. 2007) jako pozorovatelů ve svých strukturách. Největší zapojení vykazuje tradičně Světová banka (44 výbory), následuje MMF (39), WTO (18), FAO (17) a Rada Evropy (16). Sekretariát OECD zpracoval v r. 2008 podrobný přehled vztahů s dalšími MO. Záměrem bylo zefektivnit tuto spolupráci, vyloučit duplicity a soustředit součinnost s partnerskými MO na skutečné schopnosti poskytnout přidanou hodnotu. OECD na podkladě tohoto hodnocení zamýšlí upravit existující smlouvy o spolupráci, eventuálně pokrýt tuto spolupráci smluvně tam, kde toto pokrytí chybí. Aspekty spolupráce OECD s MO, její relevanci, efektivitu a legitimitu, spolu s příklady dobré praxe a s celkovým přehledem zapojení MO do struktur OECD zpracoval v roce 2008 Výbor pro vnější vztahy. Spolupráce se Světovou bankou a Mezinárodním měnovým fondem směřuje k mnohostrannému sdílení znalostí a údajů o partnerských zemích a regionech, k synergii v řešení tématických zadání a ve zpřesňování spolupráce a uplatňovaných politik vůči nečlenským zemím. SB je mezi ostatními MO nejpřirozenějším partnerem OECD vzhledem k angažmá obou institucí v obdobných oblastech. Partnerská smlouva mezi OECD a SB byla aktualizována a zajišťuje možnost plynulé spolupráce. Spolupráce OECD a MMF má spíše ad hoc charakter. V roce 2008 spolupráce nevybočovala z tradičních témat, soustředila se především na problematiku Sovereign Wealth Funds, regulaci finančních trhů a mezinárodní daňové otázky. OECD spolupracuje podle potřeby s množstvím dalších MO, zapojených do tvorby a realizace rozvojové politiky, jako UNCTAD, UNESCO, UNDP, WTO, ILO a WHO. Okrajové a příležitostné vztahy udržuje OECD s Radou Evropy, APEC, ASEAN a IBSA. Silným impulsem pro těsnější sepětí činnosti OECD a G8 se staly závěry summitu
tohoto vrcholného politického klubu v Heiligendammu.
OECD byla
požádána o rozvinutí odborné, analyticko-poradenské spolupráce
ve čtyřech klíčových oblastech, významných v období nástupu
rozvíjejících se ekonomik a technologického pokroku: podpora a ochrana
inovací, posílení svobody investování prostřednictvím otevřeného investičního
prostředí, vč. odpovědného podnikatelského chování, posilování spolupráce a
koordinace v oblasti rozvoje se zvláštním zaměřením na Afriku a sdílení
znalostí pro zlepšování energetické efektivnosti a podpora technologické
spolupráce s cílem snížení emisí CO2 (s IEA jako klíčovou institucí
v této oblasti). Odborně-technická podpora činnosti G8 je ze strany
OECD prozatím předvídána do roku 2009, kdy G8 projedná shrnující zprávu
k výše uvedeným oblastem spolupráce. Další projevy vnější spolupráce OECD jsou podrobněji popsány v ostatních částech této zprávy. Vztahy OECD s veřejností. Tuto oblast pokrývá Výbor OECD pro vztahy s veřejností a komunikaci (CPAC), resp. Direktorát pro vztahy s veřejností a komunikaci (PAC). Jejich hlavním cílem a posláním je zlepšování obrazu OECD a propagace její činnosti vůči odborné i laické veřejnosti a zejména vůči médiím. Velké publicity se dostalo novým publikacím a pokračovala také nová řada určená nejširší veřejnosti – OECD Insights. Její druhou publikací je kniha „Sustainable Development: Linking economy, society, environment“, a k dispozici je také její české shrnutí. Pravděpodobně nejefektivnějším způsobem propagace OECD v jednotlivých zemích jsou oficiální návštěvy generálního tajemníka A. Gurríi, který navštívil ve dnech 24. – 25. dubna 2008 také ČR. CPAC a následně Rada OECD,
schválily dokument „Komunikační orientace“, který by měl přispět k
přehodnocení a přepracování aktuální „Komunikační strategie“ OECD. Do tohoto
strategického procesu budou zapojeny prostřednictvím SM také členské státy
OECD. Přestože se neustále zvyšuje počet publikací OECD rozšiřovaných
elektronicky prostřednictvím on-line knihovny SourceOECD,
nejmasovějším komunikačním kanálem zůstávají webové stránky OECD, které v roce 2008
navštívilo cca Tradičním nástrojem komunikace je každoroční konference Fórum OECD (viz kapitola 5.3), které se poprvé konalo v prostorách nového Konferenčního centra, což výrazně přispělo jak k jeho průběhu, tak k propojení Fóra s MCM. OECD – základní informace, www.oecd.org/about OECD – zprávy a statistiky se vztahem k ČR, www.oecd.org/czech
OECD – základní informace, www.oecd.org/about |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||