|
|||
|
Hlavní oblasti práce, výbory OECD |
||
|
|
||
|
|
|
|
►Významné události ve vztazích ČR a OECD ►Hlavní oblasti práce, výbory OECD ►►Otázky finanční, fiskální a
činnost podniků ►►Zaměstnanost, práce a
sociální věci, migrace, zdravotnictví ►►Informační a komunikační technologie ►►Řízení veřejné správy,
regulatorní reforma ►►Teritoriální a místní
rozvoj, cestovní ruch ►►Mezinárodní energetická
agentura ►►Jaderná energetická
agentura ►Nové nástroje přijaté Radou OECD v roce 2008 ►Významné organizační a personální změny Přílohy: ►Struktura Sekretariátu OECD v roce 2008 ►Informační leták “OECD a Česká republika“
|
|
Hospodářská politikaV reakci na krizi vydala OECD v závěru roku v gesci generálního tajemníka A. Gurríi „Strategickou odpověď OECD na finanční a hospodářskou krizi: příspěvek ke světovému úsilí“. OECD v něm vymezuje své místo a roli mezinárodní organizace zaměřené na střednědobý horizont a strategické průřezové problémy. Na tomto základě vidí svůj příspěvek k úsilí svých členů zvládnout krizi a její následky ve dvou hlavních sférách: zaprvé, v obnově dlouhodobého udržitelného růstu a za druhé, v průřezových strukturálních otázkách spojených s financemi, soutěží a řízením s konkrétním zaměřením na oblasti jako je transparentnost, řízení podniků, hospodářská soutěž, daně, penze a finanční vzdělávání. V těchto oblastech je OECD mezi mezinárodními organizacemi jednoznačným lídrem a může tedy v globálním měřítku nejvíce přispět k vývoji myšlení, přístupů, politik. Pravidelná pololetní Ekonomická prognóza OECD (OECD Economic Outlook), analyzující předpokládaný vývoj světové ekonomiky v nadcházejících dvou letech globálně i ve vztahu ke každé členské zemi je vydávána vždy v červnu a prosinci. V souvislosti s prudkými změnami ve směru a rychlosti vývoje v příštím roce, bude doplněna ještě mimořádným aktualizovaným vydáním v březnu. Hodnocení plnění vybraných priorit strukturálních reforem a srovnání jednotlivých zemí z hlediska těchto výzev jsou obsahem vlajkové publikace OECD v oblasti ekonomické politiky - Going for Growth 2008. Publikace dále obsahuje pět tématických studií k vybraným strukturálním otázkám týkajících se pracovního trhu, vzdělávání, geografické polohy a mezinárodního obchodu službami. Výbor pro hospodářskou politiku (EPC)Práce Výboru pro hospodářskou politiku (EPC) a jeho pracovních skupin se soustřeďuje jednak na aktuální stav světové ekonomiky a výhled jejího vývoje a možných rizik na nejbližší období, jednak na střednědobé strukturální otázky spojené s hospodářským růstem. V prvním pololetí roku 2008 byla nosným tématem činnosti Výboru diskuse k průřezovému materiálu „Ekonomika klimatických změn“. Tato tématika byla v souladu se zaměřením OECD jako ekonomická analýza nákladů nečinnosti, možností a nákladů působení ekonomických nástrojů a přednostně nástrojů minimálně narušujících tržní prostředí. Výbor dospěl k závěru, že nebude-li v konečném důsledku přijato nejméně nákladné řešení, nebude žádné řešení. Klíčové je proto zapojení ministerstev financí členských zemí, protože pro ministerstva životního prostředí není hledání nejméně nákladných variant prioritou. V druhém pololetí se pozornost cele soustředila na přeměnu finanční krize v globální hospodářskou krizi: opatření vlád ke stabilizaci finančních trhů, šíření finanční krize a její dopady na reálnou ekonomiku, na hospodářské vyhlídky. Nosným tématem práce Výboru se tak staly příčiny a důsledky současné krize, cesty k obnovení hospodářského růstu a jejich náklady a přínosy. Výbor pro hospodářské přehledy (EDRC) V roce 2008 Výbor pro hospodářské přehledy (EDRC)
projednal celkem dvacet dva přehledů připravených sekretariátem OECD.
Nejdůležitější z nich byl pro nás Hospodářský přehled České republiky,
který byl na programu jednání výboru 19. března 2008. Jednání vedl
za českou stranu náměstek místopředsedy vlády M. Mora. Na přípravě
přehledu spolupracovala v rámci Sekretariátu OECD stážistka
z Ministerstva financí Z. Šmídová. EDRC během roku 2008 vedle přehledů
členských států projednal i ekonomické přehledy Indonésie a Jižní Afriky.
Česká republika (představovaná zástupci MF a Stálé mise) byla v dubnu
2008 spolu s Řeckem examinátorem v rozpravě o Hospodářském
přehledu Finska. V říjnu 2008 byl projednán Hospodářský přehled
Eurozóny. Tématem zvláštních zasedání EDRC byl dílčí výstup probíhajícího
projektu OECD „Politická ekonomie strukturálních reforem“. V roce 2008
si EDRC zvolil po devíti letech nového předsedu: prof. N. Thygessena
z Dánska nahradil Kanaďan W. White, který byl mj. v roce 2008
jedním ze zvláštních poradců německé vlády pro řešení hospodářské krize. Pro
rok 2009 bude v rámci EDRC z hlediska České republiky klíčový
Hospodářský přehled Evropské unie, který bude projednáván 28. května
2009, tedy za českého předsednictví EU, a nový Hospodářský přehled České
republiky, jehož projednání je plánováno na 28. října. Na jeho přípravě
se opět zúčastní stážisté Ministerstva financí (D. Prušvic a Z. Hrdlička). Ekonomický odbor, www.oecd.org/eco Ministerstvo financí ČR, www.mfcr.cz
Otázky finanční, fiskální a činnost podnikůVýbor pro fiskální záležitosti (CFA)Výbor se sešel na svých pravidelných půlročních jednáních v lednu a v červnu. V září navíc proběhlo Globální fórum k daňovým smlouvám – Výroční konference k 50 letům existence Vzorové dohody OECD o zamezení dvojímu zdanění. V roce 2008 byla završena hloubková analýza dopadů daňových politik a vztahu struktury daní a hospodářského růstu: výstupem víceletého společného projektu s Výborem pro hospodářskou politiku je zásadní studie „Zdaňování a hospodářský růst“. Pokračují práce na horizontálním projektu týkajícího se vztahů mezi daněmi, energetickou úsporností/technologickými inovacemi a životním prostředím. Ředitel Odboru daňové politiky MF ČR M. Jareš byl i v roce 2008 členem byra Pracovní skupiny č. 2 – pro analýzu daňové politiky a daňovou statistiku. V červenci bylo přijato Doporučení Rady k rozdělování zisku mezi stálé provozovny. V souvislosti s finanční krizí se do popředí pozornosti dostala problematika škodlivých daňových praktik a daňových rájů. V roce 2009 se předpokládá soustředěné koordinované úsilí, směřující k podstatnému doplnění sítě dohod o výměně daňových informací s tzv. daňovými ráji s tím, že CFA zváží možnosti mnohostranného přístupu ke sjednávání těchto dvoustranných dohod. Výbor pro investice (INV)Výbor se trvale profiluje
v oblasti podpory mezinárodních investic ve třetích zemích prostřednictvím
vzorových dokumentů, deklarací, rámcových smluv i metodických nástrojů
zpracovávaných OECD a otevřených k podpisu třetím zemím. V červenci
2008 se 41. signatářskou zemí „Deklarace OECD o mezinárodních
investicích a nadnárodních společnostech“ stalo Peru. V souvislosti
s turbulencemi na mezinárodních finančních trzích a propuknuvší
světovou hospodářskou krizí se nicméně těžiště práce Výboru posunulo od
rozšiřování prostoru příznivého pro přijímání a využívání zahraničních
investic více k udržení statu quo:
klíčovým úkolem Výboru se stalo zabránit možnému vzniku protekcionismu a
udržet svobodu pohybu investic. V rámci projektu „Svoboda investic, národní bezpečnost a strategická odvětví“ a v návaznosti na aktivity Mezinárodního měnového fondu připravil Výbor komplexní vodítko pro postup zemí, které přijímají prostředky ze státních majetkových fondů (sovereign wealth funds). K existujícím obecným principům pro přijímání zahraničních investic, jejichž platnost byla potvrzena, přibyly v roce 2008 „Směrnice OECD pro politiku přijímajících zemí ve vztahu k národní bezpečnosti“ a „Deklarace OECD k státním majetkovým fondům a politikám přijímajících zemí“. Pracovní skupina pro potírání korupce zahraničních veřejných činitelů při hodnocení toho, jak Česká republika plní doporučení vyplývající z druhé fáze examinace, konstatovala na svém jednání 10. prosince 2008, že Česká republika nezapracovala do zákona jeden ze základních požadavků Konvence pro potírání korupce zahraničních veřejných činitelů, tedy nezajistila odpovědnost svých právnických osob za podplácení zahraničního veřejného činitele. Výbor pro finanční trhy (CMF)Nosným tématem činnosti výboru jsou strukturální problémy regulace a stability finančních trhů a specificky finanční vzdělávání. Jako součást projektu finančního vzdělávání byl na stránkách www.oecd.org počátkem roku spuštěn Mezinárodní portál pro finanční vzdělávání (International Gateway for Financial Education). Na svém dubnovém zasedání rozhodl Výbor zřídit společně s Výborem pro pojišťovnictví a soukromé penze Globální finanční fórum jako rámec pro aktivity obou výborů zaměřené na nečlenské země. Předmětem listopadové rozpravy Výboru a Kulatého stolu se zástupci soukromé sféry bylo především akutní stádium současné finanční krize: hodnocení dosavadních kroků vlád, předpokladů o dalším vývoji a různých návrhů na další postup. Výbor má nicméně dlouhodobé strategické zaměření – členové varovali před unáhlenými závěry a nechtěnými vedlejšími důsledky reforem systému, které by byly přijímány příliš rychle bez dostatečného porozumění příčinám krize. Diskuse o příčinách, souvislostech a možných dopadech současné finanční krize pokračuje v pravidelné pololetní publikaci „Financial Market Trends“. Výbor pro pojišťovnictví a soukromé penze (IPPC)Výbor se sešel na svých pravidelných půlročních jednáních v červnu a v prosinci. Pokračovala rozprava o přípravě na katastrofy velkého rozsahu. Výbor rovněž věnuje značnou pozornost otázkám finančního vzdělávání a spolupracoval s CMF i v dalších oblastech, zejména při přípravě Rámce a obecného vodítka pro účinnou a efektivní regulaci na finančních trzích. Činnosti výboru nicméně dominovala diskuse o vlivu neklidu a posléze krize na finančních trzích jak na trhy s pojištěním a zajištěním, tak na soukromé penze. Krize může alespoň dočasně přinést těžké důsledky pro některé účastníky určitých typů penzijních plánů v některých zemích. Výbor se nicméně soustřeďuje na hodnocení z dlouhodobého hlediska a této souvislosti na strukturální problémy spojené s riziky v různých penzijních systémech. Vývoj v oblasti soukromých penzí v roce 2008 se zvláštním zaměřením na dopad současné finanční krize je předmětem výroční publikace „OECD Private Pension Outlook“, která vychází v lednu 2009. Řídící skupina pro správu podnikůŘídící skupina se i v roce 2008 soustředila na konkrétní aplikaci Principů OECD pro správu a řízení podniků (OECD Principles on Corporate Governance). Z tohoto pohledu se zabývala rolí aktivistických hedgingových fondů, postupy při převzetí společností, rozlišením spolupráce mezi akcionáři a jejich jednání ve shodě, řízením státních investičních fondů, rolí burz při řízení podniků. Aktuálním tématem se staly systémové chyby při správě a řízení podniků, konkrétně velkých finančních institucí, a jejich podíl na vzniku současné krize. Toto téma, pro jehož rozpracování má OECD a konkrétně tato Řídící skupina unikátní předpoklady a zkušenosti, bude nosným tématem činnosti Řídící skupiny i v příštím roce. V rámci Řídící skupiny pro správu podniků se ČR tradičně účastní činnosti Pracovní skupiny pro privatizaci a správu aktiv vlastněných státem, jejímž těžištěm činnosti bylo i v tomto roce hledání cest ke zlepšení výkonu státních podniků a jejich příprava na privatizaci. Direktorát pro finance a podnikání, www.oecd.org/daf Ministerstvo financí ČR, www.mfcr.cz
Hospodářská soutěžStěžejním dokumentem
Výboru byla v roce 2008 z našeho pohledu Hloubkový přehled České
republiky, detailně hodnotící soutěžní právo a praxi v České
republice. Přehled zpracovaný OECD na základě žádosti Úřadu pro ochranu
hospodářské soutěže a financovaný jeho dobrovolných příspěvkem projednal
Výbor na svém červnovém zasedání za účasti předsedy ÚOHS M. Peciny. Výbor mimo to v průběhu roku 2008 projednal nebo
vzal na vědomí standardní výroční zprávy všech členských zemí včetně
České republiky a devíti dalších zemí. Česká republika byla tradičně aktivní
i na tzv. kulatých stolech pořádaných výborem; své podklady
připravila mj. pro otázky tržních
studií, vlivu dohod o konečné
prodejní ceně, regulatorní úpravy nakládání s nemovitostmi na
hospodářskou soutěž, k otázkám kartelové jurisdikce, mimosoudního řešení
kartelových řízení a k antitrustovým otázkám zahrnujícím
menšinového akcionáře a personální propojení řídících orgánů podniků. Mezi dalšími tématy diskuse na třech
pravidelných zasedáních Výboru je třeba zmínit otázky regulatorních reforem, hospodářské soutěže ve stavebnictví,
veřejných soutěží a v neposlední řadě dominantního postavení
nakupujícího. OECD a hospodářská soutěž, www.oecd.org/competition Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, www.compet.cz Statistika5. zasedání Výboru pro
statistiku proběhlo mj. za účasti
předsedy ČSÚ J. Fischera v červnu. V programu patřilo přední místo revizi systému národních účtů,
problému monitorování důvěry v oficiální statistiku a dále statistickým
otázkám spojeným s „Inovační strategií OECD“. Nosným tématem práce
Výboru zůstává globální projekt „Měření pokroku společností“. Pod záštitou Výboru pracuje OECD dále na nástrojích usnadňujících práci
se svou statistickou databází. Na statistickém portálu OECD www.oecd.org/statportal
byl mj. spuštěn OECD eXplorer, což je nový
nástroj pro analýzu regionální databáze OECD. „OECD Factbook“ byl doplněn dynamickým nástrojem „Gapminder“. OECD a statistika, www.oecd.org/statistics Český statistický úřad, www.czso.cz
Životní prostředíVýbor pro politiku životního prostředí (EPOC)Hlavní událostí roku 2008 bylo zasedání Výboru pro politiku životního prostředí (EPOC) na ministerské úrovni (28. – 29. dubna 2008), jež bylo věnováno tématu „Životní prostředí a globální konkurenceschopnost“ (podrobněji viz kapitola 5.5). Ministerskému zasedání předcházelo zveřejnění „Výhledu životního prostředí do roku 2030“ (Oslo, 5. března 2008), formulujícího nejzávažnější aktuální i dlouhodobé výzvy v oblasti životního prostředí. Průřezově pojatá analytická studie se podle očekávání stala jedním z důležitých východisek pro přípravu pracovních programů OECD a jednotlivých výborů nejen v oblasti životního prostředí. První zasedání EPOC (28. – 29. února 2008) bylo věnováno především dokončení podkladových dokumentů pro jednání ministrů, včetně dopracování návrhu Resoluce k implementaci Strategických přístupů k mezinárodnímu managementu chemických látek a přípravků - SAICM a návrhu doporučení Rady k produktivitě zdrojů. Druhé jednání výboru (11. – 12. června 2008) se soustředilo na integraci závěrů ministerského zasedání do pracovního programu EPOC na období let 2009 – 2010. Jednoznačnou podporu získalo pokračování programu hodnocení politik životního prostředí (environmental performance reviews, EPR), monitoringu a výhledů. Obtížněji byl hledán konsensus pro další zaměření aktivit týkajících se změny klimatu a řízení přírodních zdrojů – hlavní pozornost bude soustředěna na cost-benefit analýzu politik v oblasti změny klimatu a na posouzení jejich sektorového, resp. regionálního dopadu, na podporu tzv. ekologických inovací (včetně vazby na připravovanou Inovační strategii OECD) a na další rozvoj ekonomických nástrojů napomáhajících oddělení hospodářského růstu od negativních dopadů na životní prostředí (decoupling). Integrací závěrů ministerského zasedání EPOC do pracovního programu se zabývaly také Společná pracovní skupina pro zemědělství a životní prostředí (JWPAE), Společná pracovní skupina pro obchod a životní prostředí (JWPTE) a společné zasedání daňových a environmentálních expertů (JMTEE). K hlavním výstupům jejich činnosti v roce 2008 náleží koncept zprávy „Udržitelný management vodních zdrojů v zemědělství“ (JWPAE), koncept zprávy „Obchod s technologiemi ke zmírnění změny klimatu“ (JWPTE), případové analýzy překážek bránících v obchodu s recyklovatelnými materiály a odpady (JWPTE), resp. dopadů ekonomických nástrojů environmentálních politik na inovace (JMTEE). Přes dosažená zlepšení je potřebné dále zvýšit efektivnost spolupráce jednotlivých pracovních orgánů, zejména v problematice nanotechnologií, které zastávají významné místo v kontextu environmentách aktivit i v činnostech spadajících do působnosti Výboru pro vědecko-technickou politiku. Stále vyššího významu nabývá spolupráce s nečlenskými zeměmi OECD, která se kromě zvýšené pozorovatelské účasti nečlenů na jednáních promítá i do pracovního programu EPOC a jeho pracovních skupin; mimo jiné byla zahájena jednání o integraci hodnocení stavu a politik zemí vstupujících do OECD a zařazených do programu rozšířené spolupráce s nečleny do programu třetího cyklu (ČR podpořila dobrovolným příspěvkem přípravu EPR Jihoafrické republiky). Činnost „Task Force pro implementaci Programu pro životní prostředí“ (EAP TF) se orientovala hlavně na realizaci řady projektů v oblasti vodního hospodářství zemí střední a východní Evropy - ČR poskytla dobrovolný příspěvek pro podporu implementace vodohospodářské strategie Moldavska. OECD a životní prostředí, www.oecd.org/environment Ministerstvo životního prostředí ČR, www.env.cz
Udržitelný rozvojV souvislosti s vypršením mandátu Výročního zasedání expertů OECD pro udržitelný rozvoj (AMSDE) k 31. prosince 2008 byla na základě rozhodnutí Rady OECD ustavena Reflexní skupina, jejímž cílem bylo zpracovat návrh dalšího zajištění problematiky udržitelného rozvoje v OECD. Složitá jednání vyústila v přijetí revidovaného mandátu AMSDE, časově omezeného do 31. prosince 2010, kdy bude způsob zajištění prací OECD v oblasti udržitelného rozvoje opětovně posouzen. Za priority činnosti v nadcházejícím období označilo zasedání AMSDE (20. – 21. října 2008) další prohloubení integrace aspektů udržitelného rozvoje do činnosti pracovních orgánů a sekretariátu OECD, pokračování přehledů implementace principů udržitelného rozvoje na národní úrovni, podporu monitoringu vývoje k udržitelnému rozvoji a výměnu zkušeností ze zajištění národního institucionálního rámce pro udržitelný rozvoj. Činnost AMSDE by měla napomoci zlepšení komunikace mezi jednotlivými direktoráty a mezi pracovními orgány OECD při řešení rozsáhlých horizontálních programů s vazbou na udržitelný rozvoj (ekonomika změny klimatu, udržitelná výroba a spotřeba apod.). Novou oblastí aktivit AMSDE by měla být intenzivnější výměna zkušeností se zeměmi přistupujícími do OECD a státy začleněnými do programu posílené spolupráce OECD s nečleny. Tradičně velkou pozornost vzbudilo Globální fórum OECD k udržitelnému rozvoji (1. – 2. prosince 2008), tentokrát věnované úlohám vládních politik, soukromého sektoru a občanské společnosti při financování vodního hospodářství a stanovení cen vody. Výsledky fóra budou v kontextu Horizontálního projektu OECD „Voda“ uplatněny na Pátém světovém vodním fóru (Turecko, Istanbul, 16. – 22. března 2009). K dalším úspěšným počinům Horizontálního programu OECD k udržitelnému rozvoji patřil workshop o vzdělávání pro udržitelný rozvoj, jehož výsledky OECD uplatní na Světové konferenci UNESCO ke vzdělávání pro udržitelný rozvoj (SRN, Bonn, 31. března – 2. dubna 2009) a vydání několika publikací týkajících se udržitelného rozvoje; k nejzajímavějším náleží titul „Sustainable Development – Linking Economy, Society, Environment“. OECD a udržitelný rozvoj, www.oecd.org/sustainabledevelopment Rada Vlády pro udržitelný rozvoj, www.vlada.cz Ministerstvo životního prostředí ČR, www.env.cz
Zemědělství a rybářstvíZemědělský výbor (COAG)V roce 2008 absolvoval Zemědělský výbor (COAG) hloubkové hodnocení relevance, účinnosti a efektivnosti své činnosti. Přijatá doporučení (vyšší respekt k různorodosti národních zemědělských politik, vyváženější přístup k horizontálním aktivitám, větší důraz na publikaci a popularizaci výsledků, zlepšení spolupráce s podřízenými pracovními orgány a posílení role COAG ve společných pracovních) byla integrována do revidovaného mandátu COAG, prodlouženého do konce roku 2013. V souladu s doporučením hodnotitelů byla upravena také struktura pracovních orgánů v působnosti COAG: dvě dosud samostatné komoditní skupiny byly sloučeny do Skupiny pro komoditní trhy. COAG věnoval zvýšenou pozornost bioenergetice, potravinové krizi a dopadům změny klimatu na zemědělství (dne 18. listopadu 2008 k tomuto tématu proběhlo politické fórum, uspořádané ve spolupráci s OECD-ENV), jakož i dopracování významných přehledových publikací („Zemědělský výhled OECD-FAO na období 2008 – 2017“, „Zemědělství a životní prostředí v zemích OECD od roku 1990“). Globální fórum OECD k zemědělství (20. – 21. listopadu 2008) bylo zaměřeno na zemědělské politiky v zemích s rychle se rozvíjející ekonomikou, jež musejí reagovat na řadu zásadních strukturálních změn. OECD a zemědělství a rybářství, www.oecd.org/agriculture Ministerstvo zemědělství ČR, www.mze.cz Rybářský výbor (COFI)Stejně jako COAG
i Rybářský výbor (COFI)
v roce 2008 úspěšně absolvoval hloubkové hodnocení, jehož závěry byly
zapracovány do aktualizovaného mandátu, platného do 31. prosince 2013.
Hodnotitelé konstatovali dlouhodobou vysokou relevanci hlavních priorit
činnosti (redukce dopadů rybářství na životní prostředí a udržitelný
management řízení zdrojů), doporučili však posílit horizontální spolupráci
s jinými výbory OECD (hlavně s EPOC) i s dalšími partnery a zejména
nahradit současný tříletý plánovací cyklus COFI dvouletým modelem běžně
uplatňovaným v OECD. V souladu s prioritními tématy
pokračovala práce v oblasti reformy rybářských politik, alokace kvót
v mezinárodním rybolovu, studiu dopadu globalizace na rybářství a statistické
analýze (příprava „Přehledu rybářství 2009“). OECD a zemědělství a rybářství, www.oecd.org/agriculture Ministerstvo zemědělství ČR, www.mze.cz
VzděláváníVýbor pro politiku vzdělávání (EDPC)Rok 2008 potvrdil správnost organizačních změn, přijatých v předchozích letech: Výbor pro politiku vzdělávání (EDPC) a jeho hlavní pracovní orgány (řídicí skupiny programů PISA, IMHE, PEB a CERI, resp. INES) posílily vzájemnou kooperaci i účast na řešení horizontálních programů OECD. S ohledem na rozpočtové problémy zůstává nedořešena pouze otázka kontinuity náročných aktivit programu INES v oblasti statistiky a indikátorů. Zlepšení doznala také spolupráce s nečlenskými zeměmi (např. hodnocení vzdělávací reformy v JAR, systému terciárního vzdělávání v Chile a vyššího vzdělávání v Egyptě) a se stěžejními partnery mimo OECD (UNESCO, EK). Těžištěm práce byla podpora reforem a efektivní implementace národních politik v oblasti vzdělávání (zasedání EDPC na vysoké úrovni ve dnech 2. – 3. září 2008 v Soulu, tématické přehledy jednotlivých zemí aj.), sledující hlavně zvýšení kvality a relevance vzdělávání, zlepšení přístupu ke vzdělávání a posílení ekonomické efektivnosti v oblasti školství. V lednu 2008 byl zahájen ambiciózní dlouhodobý program PIAAC, jehož cílem je propojit celoživotní vzdělávání, zlepšování dovedností a znalostí (kompetencí) dospělých s potřebami trhu práce. Tradičně velká pozornost byla věnována přípravě publikací (např. „Education at a Glance 2008 – OECD Indicators, Trends in Shaping Education“ aj.), ovšem s rostoucím důrazem na uplatnění publikovaných doporučení v praxi. V souvislosti s vývojem globální ekonomické krize a v návaznosti na aktivity Výboru pro finanční trhy, a také na seminář „OECD/US Treasury International Conference on Financial Education“ (Washington D.C., USA, 7. – 8. května 2008) iniciovala SM konzultace MŠMT, MF a ČNB k integraci finančního vzdělávání do výukových programů základních a středních škol v ČR. OECD a vzdělávání, www.oecd.org/education Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, www.msmt.cz Ústav pro informace ve vzdělávání, www.uiv.cz
Zaměstnanost, práce a sociální věci, migrace, zdravotnictvíVýbor
pro zaměstnanost, práci a sociální věci (ELSA)
Hlavními tématy činnosti Výboru pro zaměstnanost, práci a sociální věci (ELSAC) a jeho pracovních orgánů byly sociální aspekty globalizace. Značnou odezvu vyvolalo zveřejnění publikací „Growing Unequal? Income Distribution and Poverty in OECD Countries“, analyzující vývoj chudoby a příjmových nerovností ve všech členských zemích OECD ve vztahu ke globalizaci, „A Profile of Immigrant Populations in the 21st Century“, věnované charakteristice migračních proudů a možnostem integrace imigrantů do ekonomických systémů, „International Migration Outlook – SOPEMI 2008“ a „OECD Employment Outlook 2008“. K úspěšným akcím náležel také workshop k budoucnosti mezinárodní migrace (1. – 2. prosince 2008) a zejména společná konference OECD a ILO o sociální odpovědnosti podniků (23. – 24. června 2008), zaměřená na výměnu zkušeností z uplatňování „Návodů OECD pro nadnárodní podniky“, resp. „Trojstranné deklarace ILO o principech týkajících se nadnárodních podniků a sociální politiky“; na této akci participovali mj. generální tajemník ILO J. M. Salazar-Xirinachs a komisař EU V. Špidla; za ČR se účastnil státní tajemník a náměstek ministra práce a sociálních věcí P. Šimerka. V oblasti sociální politiky se práce soustředily na politickou ekonomii penzijních reforem (ČR na zasedání Pracovní skupiny pro sociální politiku představila své zkušenosti z přípravy a implementace penzijní reformy), analýzu potenciálních dopadů finanční krize na penzijní systémy a rozvoj opatření napomáhajících rodinné politice (zejména podpora harmonizace pracovních a rodičovských povinností). OECD a migrace, www.oecd.org/migration OECD a zaměstnanost, www.oecd.org/employment Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, www.mpsv.cz OECD/ILO Conference on Corporate Social Responsibility, www.oecd.org/daf/investment/guidelines Zdravotní výbor (HC)Zdravotní výbor OECD (HC) a jeho pracovní orgány pokračovaly ve vysoce ceněné práci v oblasti zdravotní statistiky (mj. byla vydána publikace „OECD Health Data 2008“), na podrobných přehledech zdravotních systémů a na rozvoji indikátorů kvality zdravotní péče, na analýze efektivnosti a finanční udržitelnosti zdravotních systémů i na podpoře uplatnění moderních informačních a komunikačních technologií ve zdravotnictví. Pozornost byla věnována také závažným ekonomickým i sociálně-politickým aspektům zdravotnictví (ekonomika prevence, cenová politika ve farmacii, efektivní zdravotní péče o stárnoucí populaci, mezinárodní migrace pracovníků ve zdravotnictví). Ve dnech 20. – 21. října 2008 proběhl v Ženevě dialog „Migration and Other Health Workforce Issues in a Global Economy“, organizovaný společně OECD a WHO; dne 27. října 2008 se v Paříži konalo sympózium na vysoké úrovni k farmaceutickým cenovým politikám, navazující na vydání publikace OECD „Pharmaceutical Pricing Policies in a Global Market“. Pro ČR je důležitým přínosem další prohloubení spolupráce mezi resortem MZd a OECD, projevující se mimo jiné participací expertů OECD na strategicky významné činnosti resortu (viz též kapitolu č. 6). OECD a zdraví, www.oecd.org/health Ministerstvo zdravotnictví ČR, www.mzcr.cz
DopravaVýbor pro námořní dopravu (MTC)Výbor pro námořní dopravu (MTC), který již od roku 2005 nezískal pro svou činnost finanční zdroje, nevyvíjel ani v roce 2008 žádnou aktivitu. Jeho mandát vypršel k datu 31. prosince 2008.
Informační a komunikační technologieHlavní událostí bylo zasedání ICCP na ministerské
úrovni, které se konalo ve dnech 17. – 18. června 2008
v Soulu (Jižní Korea). Delegaci ČR vedla náměstkyně ministra zahraničních
věcí H. Bambasová. Tématem zasedání byla „Budoucnost internetové ekonomiky“ ("The Future of the Internet
Economy"). Diskuse vycházela ze tří „C“ – Convergence, Creativity
a Confidence neboli jak
maximalizovat přínosy konvergence, jak podpořit kreativitu jako prostředek
inovací a růstu a jak zvýšit důvěru v internet jako solidní technologii
a infrastrukturu. Ministři zúčastněných zemí přijali na závěr deklaraci „Seoul Declaration for the Future of the
Internet Economy“. Akce se zúčastnilo cca 2 500 účastníků. Pravidelná publikace „Information
Technology Outlook 2008“ („Perspektivy informačních technologií“) je
zpracovávána každé dva roky, naposledy tedy v roce 2006 (viz stručný
„Přehled v českém jazyce“ na stránkách www.oecd.org/czech).
V lichých letech je pak vydáván neméně důležitý „OECD Communications Outlook“. Největším a rychle rostoucím
exportérem ICT zboží je Čína (360 miliard dolarů v roce 2007 a průměrný
růst 30 % od roku 1996), jejíž vývoz již převažuje společné exportní objemy
ICT USA a Japonska. Přestože absolutní výše ICT exportu i celkového ICT
obchodu ostatních OECD zemí za těmito objemy značně zaostávají, OECD
upozorňuje na rostoucí význam Mexika a středoevropských zemí
(průměrný růst ICT exportu ČR ve výši 31 procent). Dle OECD je ČR na
čele ve výši podílu obratu zahraničních poboček ve výrobě počítačů a v ICT
službách. Obrat zahraničních poboček ve výrobě počítačů dosahuje v ČR více
než 90 procent, v ICT službách je to 45 procent. OECD a
věda a technologie, www.oecd.org/sti Ministerstvo
vnitra ČR, www.mvcr.cz Ministerstvo
průmyslu a obchodu ČR, www.mpo.cz
Věda a technologieVýbor pro vědeckotechnickou politiku (CSTP)
Hlavním tématem Výboru bylo pokračování v přípravách „Inovační
strategie OECD“, jak o tom rozhodla MCM 2007. Vzniklo tak
několik materiálů, které definují základní rozsah a obsah této strategie a
přístup k její tvorbě tak, aby mohla být úspěšně prezentována ve finální
podobě během MCM 2010. Byla vydána též pravidelná publikace (vždy v sudých
letech) "Věda, technika a průmysl v OECD 2008“ („OECD Science, Technology and Industry
Outlook 2008“), která upozorňuje, že po letech silného ekonomického růstu
a také růstu investic do výzkumu a vývoje ve výši 2,5 – 4,6% (1996 –
2006) hrozí jeho další zpomalení, resp. snížení v závislosti na průběhu
současné finanční a ekonomické krize. Dále se zvyšuje podíl non-OECD zemí
(zejména BRICS), který stoupl z 11,7% v roce 1996 na 18,4%
v roce 2005. ČR, i přes dosažený pokrok a nadprůměrný rozvoj
v této oblasti ve srovnání s dalšími východoevropskými zeměmi OECD,
stále zaostává jak za špičkou, tak za průměrem OECD, jak
v celkových i veřejných výdajích na výzkum a vývoj, tak
v počtu patentů a vědeckých článků (na počet obyvatel). V rámci výboru byl také diskutován návrh
„syntetické“ zprávy z národních přehledů inovačních politik,
z které by měla vyplynout některá obecnější doporučení, včetně případné
reformy vlastního procesu těchto review.
V uplynulém roce byly zpracována hodnocení inovační politiky Číny,
Řecka, Norska, Mexika, Koreje, Maďarska a Turecka. OECD a
věda a technologie, www.oecd.org/sti Ministerstvo
školství, mládeže a tělovýchovy ČR, www.msmt.cz Řízení veřejné správy, regulatorní reformaVýbor pro veřejnou správu (PGC)
Hlavním horizontálním projektem zaštiťovaným PGC je
projekt „Making Reform Happen“,
který by měl posílit reformní kapacity vlád zemí OECD. V listopadu 2008
zástupce generálního tajemníka OECD A. de Geus představil návrh základního
rámce a plán projektu. Mezi hlavní a nejčastější reformy v rámci
OECD, které jsou realizovány nebo plánovány patří např. reformy sociálního a
penzijního systému, vzdělávání, fiskálních a daňových politik nebo
zdravotnického systému. Vybraným tématem PGC pro rok 2008 byla role vlády
v budování a řízení regionálních a místních kapacit. V rámci expertních
skupin bylo hlavním tématem posilování transparentnosti a zodpovědnosti a
zejména nástrojů a nejlepších praktik pro zlepšování integrity a zajištění etického přechodu do „post-zaměstnaneckého“
období. Dalšími tématy bylo řízení lidských zdrojů napříč různými úrovněmi
veřejné správy, poslední zkušenosti se snižováním a realokací nákladů a
problematika stárnutí populací členských států OECD a fungování souvisejících
služeb. Z oblasti peer
review pak pokračovalo vyhodnocování přehledu irské veřejné správy a
v podobném nebo větším rozsahu byly zahájeny přehledy Řecka a Finska.
Důležité bylo také vydání publikace „The
State of the Public Service“, která shrnuje práci direktorátu GOV na toto téma za posledních
deset let. Pokračuje také přípravu klíčové publikace „Government at a Glance“, která by měla být dokončena v roce 2009. Zasedání představitelů z Center vlády (CoG)
Pravidelné zasedání představitelů z Center vlády (CoG) se v září 2008
uskutečnilo v Mexico City. Za ČR se jej účastnil zástupce Ministerstva
financí O. Dědek, koordinátor příprav zavedení eura v ČR. Zasedání CoG
si zachovává svůj neformální charakter a zároveň vysokou úroveň účasti.
Hlavním bodem letošního jednání byl projekt „Making Reform Happen“ a to, jak zajistit reformám podporu zainteresovaných
stran a veřejnosti. Skupina pro regulatorní politiku (GRP)
Regulatorní reforma je průřezovým projektem, který v OECD
zastřešuje Skupina pro regulatorní politiku (GRP). V roce 2008 bylo dokončeno
hodnocení regulatorní reformy v Číně, na kterém se ČR podílela finančně
i personálně. Čína projevila zájem o další spolupráci v oblastech
regulace veřejných služeb a vytváření nezávislých regulátorů. Velká část
diskuse byla také věnována problematice regulace založené na rizicích,
s přihlédnutím k využití nástrojů řízení rizik ve finančním sektoru
v období finanční krize. V příštím roce budou pokračovat práce na hodnocení
regulatorní reformy v Itálii a bude provedeno hodnocení Austrálie. Zároveň
pokračují práce na společném projektu OECD a Mexika zaměřeného na
zvýšení konkurenceschopnosti Mexika, mj. prostřednictvím reformy
regulace. Pracovní skupina pro řízení a reformu regulace (WP RMR)
V roce 2008 odstoupil z funkce
člena byra D. Trnka. V rámci jednání pracovní skupiny byly projednávány
otázky komunikace a vnímání kvality regulace veřejností. D. Trnka prezentoval
průzkum, který byl v této oblasti proveden v ČR a odhalil nespokojenost
občanů s kvalitou regulatorního prostředí. Dále probíhají aktivity v
rámci spolupráce s nečleny, především zeměmi MENA a APEC, skupina se
také podílí na programech spolupráce s Jižní Afrikou, Indonésií,
Brazílií, Indií a Čínou. Diskutovány byly otázky regulace na různých úrovních
veřejné správy, ale také regulace uvnitř veřejné správy a odstraňování
nadbytečné zátěže plynoucí z této regulace. Oběma tématům budou věnovány
zprávy publikované v průběhu roku 2009. Prakticky všechny země již dodaly
data pro indikátory kvality regulace, v následujícím období budou tato data
analyzována a také validována za pomoci delegátů (ČR bude validovat Polsko,
ČR bude validována Řeckem). Probíhá projekt hodnocení reforem regulace
v zemích EU15, měl by být dokončen na jaře 2005. Delegáti potvrdili
zájem pokračovat v pracích na problematice administrativního zjednodušování a
odstraňování byrokratické zátěže, nástin projektu bude předložen v roce 2009. OECD a
veřejná správa, www.oecd.org/governance Úřad
vlády ČR, www.vlada.cz Spotřebitelská politikaVýbor pro spotřebitelskou politiku (CCP)Výbor se v roce 2008 zaměřil na přípravu dokumentů pro ministerské zasedání ICCP,
které se konalo v červnu 2008 v Koreji. CCP se zaměřil především na
ochranu spotřebitelů v oblasti komunikačních služeb, na obchodování
prostřednictvím mobilních telefonů a přeshraniční spolupráci proti
kybernetickým hrozbám (cyber threats),
včetně takových jako internetové odcizení identity (online identity theft); CCP zde věnuje zvláštní pozornost
požadavkům na ochranu nezletilých, kteří vstupují do obchodních vztahů
prostřednictvím moderních komunikačních technologií. Výbor pokračoval
v přípravě souboru nástrojů spotřebitelské politiky (policy toolkit) a zahájil práci na
zpracování indikátorů v oblasti spotřebitelské politiky, první zpráva zde
bude vydána v roce 2010. Dále se vývoj věnoval elektronickému
obchodu, spotřebitelskému vzdělávání, problematice udržitelné spotřeby a
studiu zkušeností z různých zemí (v roce 2008 to byly Chile,
Austrálie a Velká Británie). V říjnu 2008 CCP uspořádal kulatý stůl na
téma „Consumer Produkt Safety“
zaměřený na nepotravinové zboží a na zvýšení mezinárodní výměny
informací v této oblasti. OECD a
spotřebitelská politika,
www.oecd.org/sti/consumer-policy Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, www.mpo.cz
ObchodObchodní výbor (TC)Při přípravě své střednědobé strategie Obchodní výbor dospěl k tomu, že jeho hlavním příspěvkem k dalšímu rozvoji svobodného trhu bude koncentrace na otázky, které přesahují horizont jednání DDA. Sem bude směřovat hlavní práci v oblasti studií a analýz. Současně s tím je jasná potřeba aktivně vystupovat na obhajobu mnohostranného liberálního obchodu a ukazovat na výhody, které s sebou nese pro růst v drtivé většině zapojených zemí. Hlavní oblasti definované střednědobou strategií jsou nyní označeny jako „liberalizace obchodu“, „obchod službami“, „obchodní a domácí politiky“ a „dohoda o obchodních úvěrech“. V roce 2008 se Obchodní výbor a jeho orgány věnovaly v oblasti služeb vývoji indexu restriktivity (services trade restrictiveness index (STRI), studiu služeb obsluhujících podnikání, dopadu liberalizace služeb na obchod s nezemědělským zbožím, kvantifikaci obchodních překážek. Do horizontálních prací OECD na téma inovace přispěl případovými studiemi a vztazích obchodu a inovací. V rámce studia nečlenských zemí („Projekt BRIICS“) pracoval na přehledech obchodní politiky Ruska, Indonésie, Indie, Jižní Afriky a Číny. Dalšími tématy byly vztahy investic, obchodu konkurence, souvislosti mezi obchodem a environmentálními tématy aj. Obchodní výbor uspořádal v roce 2008 řadu fór a seminářů věnovaných obchodní politice (např. Global Forum on Trade - Globalisation and Emerging Economies v červnu v Paříži, OECD Regional Forum on Trade Facilitation,v červnu v Kapském Městě, OECD Workshop on Regional Trade Agreements and the Environment, v říjnu v Santiago de Chile, OECD Policy Dialogue on Aid for Trade v listopadu v Paříži). Obchodní výbor se také výrazně věnoval své budoucí komunikační strategii, která by měla jasněji a důrazněji ukazovat výsledky práce výboru navenek. V roce 2008 proběhla evaluace obchodního výboru. Z ní vyplynulo šest doporučení pro další činnost výboru: upravit mandát, aby přesněji odrážel orientaci činnosti výboru; lepší vyváženost mezi tématy vztahujícími se k jednání ve WTO a ostatními tématy; posílit komunikaci navenek; výbor musí navázat těsnější vztahy se svou pracovní skupinou a posílit svou účast v pracovní skupině pro zemědělství a obchod; vypracovat strategii konsultací s ostatními zainteresovanými subjekty (stakeholders); změnit způsob provádění globálních fór tak, aby se jich účastnilo větší množství nečlenů. Na konci roku 2008 převzal místo ředitele Direktorátu pro zemědělství a obchod K. Ash. OECD a obchod, www.oecd.org/trade Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, www.mpo.cz Vývozní úvěryProblematika exportních úvěrů se projednává v rámci OECD v Pracovní skupině pro vývozní úvěry a vývozní garance (Working Party on Export Credits and Guarantees – ECG). Kromě toho OECD poskytuje sekretariátní servis Ujednání o oficiálně podporovaných vývozních úvěrech („Ujednání“, „Dohoda“, „Konsensus OECD“, „Arrangement“). Výraznými tématy roku 2008 bylo udržitelné úvěrování (sustainable lending), oživení prací na revizi sektorové dohody o úvěrech pro výstavbu jaderných elektráren a na konci roku vzájemné dopady finanční krize a podmínek poskytování podporovaných vývozních úvěrů. Do činnosti obou orgánů zabývajících se vývozními úvěry se i roce 2008 výrazně zapojila EGAP, jejíž zástupci v první polovině roku 2009 předsedají pracovní skupině pro exportní úvěry v EU. Podskupina Participantů Konsensu OECD pro hodnocení rizik zemí na konci ledna 2008 rozhodla, že zařadí Českou republiku do kategorie „0“. Zařazení do této kategorie znamená, že ČR patří do skupiny nejdůvěryhodnějších zemí z hlediska schopnosti splácet zahraniční úvěry. Participanti Konsensu OECD se již nadále nebudou zabývat hodnocením této její schopnosti, jak to pravidelně činí pro země z ostatních kategorií. Formálně je klasifikace určena výhradně pro výpočet minimálních sazeb pro transakce, které upravuje Konsensus OECD. Fakticky se jedná o jeden z referenčních ukazatelů užívaných v oblasti suverénních úvěrových ratingů. Dne 17. prosince 2008 byla publikována aktuální verze „Ujednání o oficiálně podporovaných vývozních úvěrech“, která platí od 1. ledna 2009. OECD a obchod, www.oecd.org/trade Ministerstvo financí ČR, www.mfcr.cz Česká exportní banka, www.ceb.cz Exportní garanční a pojišťovací společnost, www.egap.cz Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, www.mpo.cz
Teritoriální a místní rozvoj, cestovní ruchVýbor pro politiku územního rozvoje (TDPC)Poté, co na začátku roku výbor řešil organizačně technické otázky (program práce a rozpočet, obnovení mandátu, komunikační strategie atd.), mohl se nadále věnovat své hlavní náplni. Tou byly v roce 2008 problematika inovací na úrovni regionů (studie o Severní Anglii, Mexiku, Piedmontu) a součinnost různých úrovní státní správy. Výbor připravil teritoriální přehled Polska a metropolitní studii Kodaně. Spolu s EU výbor uspořádal v září 2008 v portugalském Portu společný seminář věnovaný efektivitě regionálních politik a jejich implementaci. Hlavními tématy zde byla konkurenceschopnost regionů, sociální soudržnost, součinnost různých úrovní státní správy, politická ekonomie reforem na úrovni regionu, podpora inovací prostředky regionální politiky a reformování regionálních institucí. Společné semináře EU-OECD budou pokračovat i v budoucnu. Na svém posledním zasedání v prosinci 2008 se výbor věnoval především finanční krizi a jejím možným dopadům na regionální politiku a přípravě zasedání TDPC na ministerské úrovni, které se uskuteční v Paříži na konci března 2009. Výbor zastřešuje tři specializované pracovní skupiny, zaměřené na teritoriální politiky ve městech, ve venkovských oblastech a na využívání indikátorů v politice územního rozvoje. Direktorát pro veřejnou správu a územní rozvoje, www.oecd.org/gov Ministerstvo pro místní rozvoj ČR www.mmr.cz Místní rozvoj – program LEEDProgram pro rozvoj místní ekonomiky a zaměstnanosti (LEED) se věnoval otázkám součinnosti místní správy a malých a středních podniků (v rámci projektu „Employment, skills and local governance“) a problematice social inclusion. Spolu se Statistickým direktorátem zahájil práci na vývoji indikátorů místního rozvoje. V rámci studia nástrojů místní správy připravil studii o místních rozvojových agenturách (na příkladu Barcelony) a také evaluaci místní politiky rozvoje ve Walesu. V rámci horizontálních aktivit v OECD se zabýval ekonomií klimatické změny z hlediska místního rozvoje. V roce 2008 LEED vydal publikace „More Than Just Jobs: Workforce Development in a Skills-Based ekonomy“, „Entrepreneurship and Higher Education“, „Local Development Benefits from Staging Global Events“ a „Making Local Strategies Work: Building the Evidence Base“. Centrum pro podnikání, malé a střední podniky a pro místní rozvoj www.oecd.org/cfe Ministerstvo pro místní rozvoj ČR www.mmr.cz Cestovní ruchVýbor pro cestovní ruch se v roce 2009 zabýval vztahem kultury a cestovního ruchu, kde připravil případové studie z Řecka, Mexika a Turecka. Výsledkem této práce je studie “Increasing the Attractiveness of Places through Cultural Resources”, která bude vydána na počátku roku 2009. Dále pokračoval v práci v oblasti bezpečnosti cestovního ruchu, soustředil se na ekonomické dopady bezpečnostních opatření na cestovní ruch. Při studiu best practices v oblasti dlouhodobé strategie rozvoje cestovního ruchu se zabýval zkušenostmi Španělska a Francie. Výbor také pokračoval ve statistické práci (TSA). Ve dnech 9.-10. října 2008 se konalo v italské Riva del Garda zasedání výboru na vysoké úrovni, kterého se kromě zemí OECD zúčastnilo i dvanáct nečlenských zemí. Zasedání dospělo k závěru, že je nutné vytvářet všestranné vládní strategie v zájmu zvyšování konkurenceschopnosti odvětví cestovního ruchu. Úspěšný a udržitelný vývoj tohoto odvětví je možný jen za těsné spolupráce s průmyslem a orgány regionální a místní správy. V listopadu 2008 se konalo 9. Mezinárodní fórum o statistice cestovního ruchu. Centrum pro podnikání, malé a střední podniky a pro místní rozvoj www.oecd.org/cfe Ministerstvo pro místní rozvoj ČR www.mmr.cz
PrůmyslVýbor pro průmysl, inovace a podnikání (CIIE)Výbor pro průmysl, inovace a podnikání (CIIE) v roce 2008 pokračoval ve zpracovávání svých stěžejních témat, kterými jsou inovace, globální hodnotové řetězce a duševní aktiva a vytváření hodnot. V oblasti inovací se věnoval inovacím v oblasti programového vybavení, netechnologickým inovacím, eko-inovacím a problematice udržitelné výroby. Spolu se sesterským Výborem pro vědeckotechnickou politiku je CIIE jedním z hlavních garantů horizontálního projektu „OECD Innovation Strategy“. Strategie bude dokončena pro ministerské zasedání Rady v roce 2010. V rámci dlouhodobého projektu „Ekonomické dopady pirátství a padělatelství“ (který podpořila dobrovolným příspěvkem i ČR) výbor zpracoval návrh doporučení Rady OECD o pirátství a padělatelství. Direktorát pro vědu, technologii a průmysl, www.oecd.org/sti Projekt „Ekonomické dopady pirátství...“, www.oecd.org/sti/counterfeiting Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, www.mpo.cz Stavba lodí (WP6)Hlavním posláním Pracovní skupiny Rady OECD pro stavbu lodí (WP6) je snaha o nastavení normálních konkurenčních podmínek ve světovém loďařství. Skupina se zabývá sledováním vývoje v odvětví. V roce 2008 pokračovaly práce na Sektorové dohodě o exportních úvěrech pro stavbu lodí, kterou skupina připravuje pro Participanty Úmluvy o poskytování vývozních úvěrů (Konsensus OECD) a analýza státní podpory v odvětví. V rámci studia zkušeností různých zemí byly zpracovány případové studie Číny a Vietnamu. Skupina také zahájila diskusi o možném obnovení jednání o nové mezinárodní dohodě v oblasti stavby lodí. Výbor pro ocel (SC)Výbor pro ocel (SC) pokračoval ve své tradiční činnosti – sledoval
vývoj na světovém trhu oceli a vliv změn poptávky na klíčových trzích
a ve druhé polovině roku na svém zasedání v Kuala Lumpur se
věnoval dopadům ekonomické krize na odvětví, a to problémům jak na straně
nabídky tak i poptávky. U příležitosti tohoto zasedání byl uspořádán i seminář
věnovaný různým aspektům trhu, zejména otázkám vyváženosti nabídky surovin a
vlivu mořské dopravy na odvětví. Výbor také provedl studii o státní podpoře
v odvětví, zahájil analýzu zaměstnanosti v ocelářství a zabýval se
odvětvovým přehledem Chile. Direktorát pro vědu, technologii a průmysl, www.oecd.org/sti Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, www.mpo.cz Pracovní skupina pro malé a střední podniky (WPSME)Pracovní skupina pro malé a střední podniky (WPSME) se i v roce 2008 zabývala pěti hlavními projekty: rychle rostoucími MSP a jejich vztahem k inovacím a duševnímu majetku; statistikou MSP, hodnocením vzdělávání vedoucích pracovníků MSP; financováním MSP; a činností MPS v podmínkách globalizace, včetně odstraňování překážek pro pronikání MSP na mezinárodní trhy. Spolu se Střediskem OECD pro daňovou politiku zahájila přípravu zprávy o zdanění MSP.
V říjnu 2008 WPSME zorganizovala zvláštní zasedání věnované statistice MSP a podnikání v podmínkách globalizace. Jeho úkolem bylo poskytnout data a definovat přístupy k provedení studie o dopadu globalizace na činnost a konkurenceschopnost MSP a podnikatelů; studie bude zpracována v letech 2009-2010. Vzhledem k důležitosti problematiky financování MSP v období ekonomické krize se skupina rozhodla, že v první polovině roku 2009 zorganizuje kulatý stůl na vysoké úrovni, který bude zaměřen na existující překážky MSP a podnikatelů v přístupu k finančním prostředkům a měl by navrhnout řešení pro krátkodobý a střednědobý horizont. Centrum pro podnikání, malé a střední podniky a pro místní rozvoj www.oecd.org/cfe Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, www.mpo.cz Mezinárodní energetická agenturaV roce 2008 došlo k dalšímu rozšíření IEA. Dne 25. září,
deset dní po uložení přístupového nástroje ke Smlouvě o Mezinárodnímu
energetickému programu (Agreement on an
International Energy Program – IEA Treaty, IEP Agreement) u Ministerstva
zahraničních věcí Belgie, se dvacátým osmým členem stalo Polsko. Členy
IEA jsou tak všechny země OECD s výjimkou Islandu a Mexika. Agentura se
naposledy rozšířila v listopadu 2007 o Slovensko. ČR je členem od roku
2001. Dne 1. října 2008 se ujal funkce zástupce výkonného ředitele IEA velvyslanec R. H. Jones,
americký diplomat s velkými zkušenostmi z oblasti Středního východu. IEA v roce 2008 vypracovala historicky první energetický přehled
Evropské Unie. Významným a citlivým tématem roku bylo hledání způsobů, jak zapojit
do činnosti agentury ty nečlenské země, které mají největší vliv na
vývoj světové energetiky. Tento proces byl zahájen už v předcházejících
letech a IEA určila za své hlavní partnery Čínu, Indii a Rusko. Agentura se takém výrazně zapojila do nejdůležitějších mezinárodních
energetických setkání roku 2008 (G8
Hokkaido-Toyakao Summit, COP14/MOP4 v Poznani, Mezinárodní
energetické fórum IEF, energetické summity v Jeddah a Londýně). Klíčovou publikací IEA je „Světový energetický přehled“ („World Energy Outlook“ – WEO). Je považován za jeden z nejvýznamnějších světových pramenů týkajících se globálních energetických otázek a výhledů do budoucna. WEO tradičně obsahuje dva typy scénářů vývoje světové energetiky do roku 2030. „Referenční scénář“ popisuje vývoj, který lze očekávat, pokud se nezmění současné tendence v energetice a pokud se nezmění současné energetické politiky. Scénáře, které byly v dřívějších vydáních označované za „alternativní“, popisují možný vývoj za předpokladu, že vlády začnou masově uplatňovat politiky vedoucí k energeticky a environmentálně šetrným technologiím, které jsou v současné době k dispozici a jsou technologicky a ekonomicky dostupné. WEO2008 nabízí dva takové scénáře vývoje po roce 2012: „550 ppm Policy Scenario“ a „450 ppm Policy Scenario“. WEO
2008 dospěl k následujícím hlavním závěrům. Trendy současného
energetického vývoje jsou neudržitelné z hlediska ekonomického,
sociálního i z hlediska životního prostředí. Ropa nadále zůstane hlavním
zdrojem energie. Její cena bude vysoká a bude se vyvíjet volatilně.
Na světovém trhu ropy probíhá zásadní strukturální změna, spočívající
v přesunu zásob do rukou státních společností (NOCs). Aby nedošlo
k nevratné změně klimatu, je třeba „bezuhlíkový“ světový energetický
systém. Konference v Kodani v roce 2009 musí nastavit nový
a důvěryhodný režim po roce 2012. Aby zvýšení teploty nepřesáhlo WEO 2008 podrobně popisuje růst závislosti zemí-spotřebitelů na zemích-producentech v kontextu energetické bezpečnosti. Kombinace růstu cen energií, růst produkce a obchodu v absolutních vyjádřeních a přesun kontroly energetických zdrojů do rukou státních společností má i další následky. Zejména jde o přesun významného podílu světového HDP ze zemí-spotřebitelů zemím producentům. Do značné míry to znamená, že podstatný díl finančních zdrojů zemí západního kulturního okruhu se bude přesouvat do zemí, které vyznávají jiné kulturní a politické hodnoty. Tato skutečnost může mít významné politické a ekonomické důsledky. ČR poskytla na činnost IEA v oblasti dlouhodobých energetických
výhledů dobrovolný příspěvek 15 tisíc EUR. V oblasti energetických technologií byla nejvýznamnější
publikací roku Energy Technology
Perspectives 2008. Výbor pro energetický výzkum a technologie (CERT) schválil na svém
zasedání 21. února 2008 přístup české energetické společnosti ČEZ
k Implementační dohodě o skleníkových plynech. Schválení je konečným
stupněm přístupového procesu, který ČEZ zahájil v roce 2007.
Implementační dohody IEA (IAs) jsou
nástrojem, který umožňuje koordinaci mezinárodního výzkumu v energetice. IEA
je zastřešuje a poskytuje jim organizační podporu. Každá dohoda má
vlastní rozpočet a financování, je řízena výkonným výborem sestaveným z
jejích členů. Dohod je asi čtyřicet a věnují se nejrůznějším oblastem
spojeným s energetickým výzkumem a technologiemi. Podrobné informace
jsou k dispozici na specializovaných stánkách IEA. Implementační
dohoda IEA Greenhouse Gas R&D
Programme (GHG) byla založena v roce Výkonný
ředitel IEA N. Tanaka se v září 2008 zúčastnil v Praze konference „Asia-Pacific Security Chalanges“
uspořádané Pražským institutem pro
bezpečnostní studia. Vystoupil zde jako klíčový řečník na téma “Energy Security and Climate Change:
Asia-Pacific's Twin Challenges”. Mezinárodní energetická agentura, www.iea.org Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, www.mpo.cz Správa státních hmotných rezerv, www.sshr.cz Jaderná energetická agenturaNEA je jedinou mezivládní jadernou organizací, jejímiž účastníky
je dvacet osm rozvinutých zemí Severní Ameriky, Evropy a
Asijsko-Tichomořského regionu, a která poskytuje nepolitické fórum s poměrně
úzkým technickým zaměřením. Jejím hlavním úkolem je udržovat a rozvíjet
na základě mezinárodní spolupráce vědecké, technologické a právní
základy nezbytné pro bezpečné, ekologicky šetrné a hospodárné užívání
jaderné energie pro mírové účely. Hlavní událostí roku 2008 bylo setkání ministrů zodpovědných za jadernou energetiku u příležitosti 50. výročí založení NEA, kterého se zúčastnilo 250 odborníků na jadernou energetiku z nejrůznějších oblastí. Zasedání, které se konalo 16. října, předsedal generální tajemník OECD A. Gurría a předseda Řídícího výboru NEA R. Stratford, hlavními řečníky byli generální ředitel NEA L. Echávarri a nositel Nobelovy ceny, generální ředitel IAEA M. El-Baradei. Dále vystoupila řada ministrů členských zemí. Za ČR přednesl jeden z hlavních příspěvků náměstek ministra průmyslu a obchodu T. Hüner. Zasedání potvrdilo rostoucí zájem o jadernou energetiku i významnou úlohu, kterou NEA hraje při technické a právní podpoře vlád v oblasti jaderné energetické politiky. Při této příležitosti vydala NEA historicky první „Nuclear Energy Outlook“ (NEO). Kniha nabízí scénáře rozvoje jaderné energetiky do roku 2050, včetně analýz a doporučení. NEO analyzuje současný stav jaderné energetiky a trendy vývoje, dopad na životní prostředí, zásoby uranu včetně bezpečnosti jeho dodávek, nákladové, bezpečnostní a regulační aspekty jaderné energetiky, zpracování jaderného odpadu a ukončení činnosti elektráren, problematiku nešíření jaderných technologií, právní rámec, infrastrukturní zabezpečení odvětví, a také se zabývá účastníky (stakeholders) a perspektivami nových typů reaktorů. ČR podpořila vznik této publikace dobrovolným příspěvkem. V roce 2008 vyšly i dvě pravidelně vydávané publikace, které jsou referenčními vydáními v oblasti jaderné energetiky: „Nuclear Energy Data 2008“ (tzv. „brown book“, obsahuje o jaderné energetice, včetně plánovaných projektů a výhledů do roku 2030) a „Uranium 2007: Resources, Production and Demand“ (tzv. „red book“, který NEA vydává společně s IAEA; obsahuje údaje o světovém trhu uranu, včetně zásob, těžby a očekávané spotřeby a poptávky). Jaderná energetická agentura, www.nea.org Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, www.mpo.cz Státní úřad pro jadernou bezpečnost, www.sujb.cz Ústav jaderného výzkumu Řež, www.nri.cz
Rozvojové aktivityVýbor pro rozvojovou pomoc (DAC)
Nový předseda DAC
E. Deutscher, německý občan, dosud
výkonný ředitel ve Světové bance, se oficiálně ujal funkce předsedy DAC
dne 17. ledna 2008 na zasedání Rady OECD. Podle statistik ODA (oficiální rozvojová pomoc), které
DAC pravidelně publikuje, celosvětová ODA za rok 2007 po krátkém období růstu
opět mírně poklesla o 0,8% na částku 103,5 mld. USD, což je v přepočtu
k HND 0,28%. Tento pokles byl způsoben především poklesem vykázaného
mimořádného oddlužení (v letech 2005 – 2006, zejména v Nigérii
a Iráku). V současnosti proto zůstává důležitým tématem DAC jak
lépe a dlouhodobě plánovat ODA, ale zejména jak ODA navýšit tak, aby se
podařilo naplnit učiněné závazky. Dle simulace Sekretariátu bude pro tento
cíl třeba navýšit ODA na celkem 143 mld. USD, resp. 0,36% HND. Dalším důležitými tématy byla samozřejmě efektivnost
pomoci a její fragmentace. Důležitou aktivitou je také „Strategic Reflection
Exercise“, kde
vybraní seniorní zástupci donorů OECD diskutují doporučení z hloubkového
hodnocení DAC, které proběhlo v r. Zasedání Výboru pro
rozvojovou pomoc na vysoké úrovni (DAC
High Level Meeting - HLM) se uskutečnilo ve dnech 20. - 21. května 2008
v Paříži. Delegaci ČR vedl náměstek ministra zahraničních věcí J. Kohout.
Hlavním tématem byla příprava High
Level Forum (HLF3) v Akkře a dále diskuse „Whole-of-Government“ přístupu, potravinové krize a změny klimatu
z hlediska rozvojových politik. Náměstek J. Kohout byl jedním z hlavních řečníků během
pracovního oběda na téma měnícího se prostředí rozvojové spolupráce. Země DAC během HLM přijaly prohlášení „Statement of Progress on Integrating Climate
Change Adaptation into
Development Co-operation“, které bylo předloženo na summitu G8 v Hokkaido-Toyako
v červenci 2008. Zasedání HLM bylo organizačně i personálně značně
provázané s plenárním zasedáním Globálního rozvojového
fóra, které se konalo 20. května 2008 na téma „Posilování vlastnického
principu“. Prominentní místo v seznamu spolupracujících non-DAC zemí zaujímá osm zemí OECD,
které jsou pozorovateli DAC (včetně ČR). Konkrétním výrazem této spolupráce
je také pravidelné setkávání pozorovatelů DAC s předsedou DAC (za ČR se
jej zúčastnil 9. prosince 2008 zástupce ředitelky Za rok 2007 česká
ODA v absolutní hodnotě dosáhla Pracovní skupina pro efektivitu pomoci (WP-EFF)
Přípravy a
vyhodnocení High Level Forum (HLF)
3 v Akkře, které se konalo ve dnech 2. – 4. září 2008, byly
časově i prioritně nejdůležitějším tématem, kterým se Pracovní skupina pro
efektivitu pomoci (WP-EFF), v roce 2008 zabývala. HLF mělo „třívrstvou
architekturu“ v podobě „marketplace“,
kulatých stolů a ministerského zasedání, které na nejvyšší politické
úrovni projednalo aktuální stav implementace Pařížské deklarace o efektivitě
pomoci a po náročných vyjednáváních schválilo doporučení k dalšímu
postupu tzv. „Accra Agenda
for Action“ (AAA), která se stala novým milníkem a referenčním bodem
pro efektivitu pomoci. Delegaci ČR během HLF vedl náměstek ministra zahraničních
věcí J. Kohout, který také vystoupil v rámci kulatého stolu č. 9 k
(nové) architektuře rozvojové pomoci. Velmi aktivní vystupování ČR nejen v rámci HLF, ale
také samotné WP-EFF přispělo k tomu, že v rámci nové struktury
WP-EFF by měla být ČR již plnoprávným členem a nikoliv „pouze“ pozorovatelem.
WP-EFF se tak postupně stává platformou stále méně závislou na DAC,
v které jsou zastoupeny všechny důležité skupiny současné rozvojové
spolupráce, tedy nejen donoři DAC, ale také non-DAC, včetně multilaterálních donorů, a zejména rozvojové
země. Rozvojové centrum (DEV)Rozvojové centrum
(Development Centre – DEV)
zůstává hlavní platformou pro spolupráci, komparativní analýzy a neformální
diskusi rozvojových otázek mezi členy OECD o ostatními zeměmi. V roce
2008 pokračoval pozitivní obrat ve fungování a komunikaci DEV, ke kterému
došlo pod vedením bývalé ředitelky DEV L. Katseli a současného ředitele J.
Santisa. Důležité je navýšení počtu členů jak z OECD (TUR, GBR a POL),
tak ze zemí mimo OECD na celkový počet 34 zemí a ze zemí EE5 už zbývá, aby se
stala členem jen Čína. Byly
uskutečněny také dvě úspěšné inovace – rozšíření sítě globálních firem
EmNet z 11 členů na více než 50 (členy jsou např. Toyota, Goldman Sachs,
Allianz, Telefónica, Alstom, Mahindra, Codelco, Cemex, Petrobras nebo Dubai
International Capital) a založení nového komunikačního portálu www.wikigender.org. „Vlajkovými“
publikacemi DEV jsou „African Economic
Outlook“, „Latin American Economic Outlook“ a připravovaný „Global Development Outlook“,
které vznikají ve spolupráci s ostatními direktoráty OECD. ČR i nadále zůstává aktivním členem DEV a v roce
2008 s jejím příspěvkem vyšla aktualizovaná reedice knihy „Chinese Economic Performance in the Long
Run“. Od února do září 2008 v rámci komunikačního oddělení DEV také
pracovala česká stážistka L.
Čechová, studentka Politické a kulturní geografie na Ostravské
universitě. OECD a rozvojová pomoc, www.oecd.org/development ČR a rozvojová pomoc, www.mzv.cz/pomoc |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||