english  česky 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Čeští sochaři zkrášlili palestinské město Rawábí

(Archivní článek, platnost skončena 30.06.2017.)

Na přelomu května a června 2014 pracovali čtyři čeští sochaři po dobu tří týdnů na čtyřech sochách, které nyní zdobí veřejný prostor palestinského města Rawábí.

Na zelené louce (či v místních podmínkách spíše křovinatém pahorku) budované palestinské město Rawábí vznikající několik kilometrů na sever od metropole Ramalláhu se může pyšnit kolekcí čtyřech uměleckých děl, která vznikla přímo na místě v rámci čtyřtýdenního působení českých sochařů. Čeští výtvarníci Zuzana Kačerová, Pavel Šimíček, Pavel Dokočil a Micl Michal Novotný strávili spolu s dalšími osmi umělci sedmi zemí světa (Rumunsko, Rusko, Jižní Korea, Ukrajina, Bulharsko a Jihoafrická republika) čtyři týdny prací v Palestině v rámci společného projektu iniciovaného Styčným úřadem ČR v Ramalláhu a Českým centrem v Tel Avivu. Projekt ve formě sochařského sympózia měl za cíl vytvořit umělecké objekty, které budou umístěny na různých veřejných místech města Rawábí.

Slavnostní zakončení sochařského sympozia proběhlo v úterý 10. června 2014 v show-roomu projektu Rawábí. Za účasti investora Bashára Masrího, VSÚ Ramalláh Radka Rubeše, ředitele Českého centra Lukáše Přibyla, samotných umělců a několika palestinských médií byly představeny výsledky práce všech 12 sochařů. S výjimkou dvou umělců, kteří upřednostnili práci s kovem, zvolili všichni ostatní sochaři jako materiál pro svá díla na místě stavby vytěžený kámen, který z velké části slouží rovněž jako stavební materiál. Umělci pracovali bez zadání na základě vlastní volby tématu i umělecké techniky. Výsledkem jejich práce jsou proto převážně abstraktně zaměřené sochy využívající každá své unikátní umělecké prostředky sdělení. Čeští umělci zvolili pro své výtvory geometrické linie obracející se k odkazu místního architektonického dědictví (Zuzana Kačerová), kubistickou (Pavel Doskočil) a organickou formu (Pavel Šimíček) i hravou podobu sněhuláka (Michal Novotný). Ačkoliv si samotní umělci ani iniciátoři projektu nebyli zdaleka jistí reakcí palestinských partnerů na finální výsledek, bylo přijetí uměleckých objektů více než příznivé. Přestože figurativní a především pak moderní abstraktivní formy umění nemají v Palestině hluboké tradice, proběhlo sympózium ke spokojenosti všech zúčastněných.

Byť se pracovní podmínky a technické vybavení mohly místy lišit od zavedených sochařských sympózií v Evropě nebo jiných zemích se sochařskou tradicí, vyjadřovala čtveřice českých umělců po celou dobu spokojenost s přístupem a vstřícností palestinských hostitelů. Ti si naproti tomu pochvalovali přátelské vystupování Čechů, jejich nenáročnost a flexibilitu.

Sochy byly prozatím umístěny na vyvýšené lokalitě města Rawábí v blízkosti show-roomu sloužícímu zájemcům o bydlení v tomto nově budovaném městě. Poté, co bude dokončena první fáze projektu včetně výstavby komunikací, parků a dalších veřejných prostranství, získají sochy trvalé umístění. Spojení umění v podobě, která nemá v palestinských podmínkách příliš velkou tradici a urbanistického projektu, který je rovněž svým způsobem experimentem, vytváří z pohledu SÚ Ramalláh velmi zajímavou symbiózu a prostor pro případnou další spolupráci s českými umělci.

Autorem fotografií je Pavlína Schultz