SZ ČR PŘI EVROPSKÉ UNII

česky  english 

rozšířené vyhledávání

Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Stálé zastoupení hostilo debatu o budoucnosti evropské dopravy

Kdy: 03.05.2011, Kde: Brusel

Experti se shodli na nutnosti úplné modální integrace sítí a odstranění překážek.

Evropská komise zveřejnila v březnu 2011 Bílou knihu k dopravě, která obsahuje návrhy na modernizaci a dekarbonizaci evropského dopravního sektoru s cílem vytvořit konkurenceschopný a udržitelný dopravní systém a skutečný Jednotný dopravní prostor bez vnitřních bariér. Právě těmto návrhům se věnoval seminář, který v úterý 3. května 2011 společně uspořádaly CEBRE – Česká podnikatelská reprezentace při EU, Stálé zastoupení ČR při EU a Skupina AWT.

Více než 35 zástupců evropských institucí, členských států a podnikatelů se během debaty shodlo na potřebě lepší spolupráce EU s členskými státy v oblasti udržitelnosti a potřebě větší konkrétnosti opatření v Bílé knize.

Bílá kniha z roku 1992 otevřela dopravní trh, Bílá kniha z roku 2001 se věnovala vyvážení různých druhů dopravních prostředků s cílem vyrovnat se s omezením kapacit, zatímco cílem Bílé knihy „Plán Jednotného evropského dopravního prostoru – vytvoření konkurenceschopného dopravního systému účinně využívajícího zdroje“ z roku 2011 je zasadit sektor dopravy do širšího kontextu strategie Evropa 2020.

Lucie Šestáková, pověřená zátupkyně stálé představitelky ČR při EU, přivítala účastníky a vyzvala je k poskytnutí vstupů a komentářů k Bílé knize. „Česká republika Bílou knih vítá, obzvláště oceňuje rozlišení mezi různými druhy dopravy a podporu infrastrukturní dopravy napříč Evropskou unií,“ uvedl Jan Němec, dopravní atašé ze Stálého zastoupení ČR při EU. „Hovoříme-li však o udržitelnosti a ekologizaci dopravy, musíme zajistit, že to nebude na úkor její konkurenceschopnosti,“ dodal Němec.

Ekonomický analytik z Evropské komise Gergely Sulyok zdůraznil, že doprava je páteří Jednotného trhu a obchodu vůbec. Bílá kniha 2011 obsahuje 40 iniciativ rozdělených do čtyř kategorií – vnitřní trh, inovace, infrastruktura a mezinárodní dimenze. „Emise skleníkových plynů vyprodukovaných osobní dopravou odpovídají zhruba 60% emisí vyprodukovaných celým sektorem dopravy v EU a čtvrtina z celkových emisí dopravy pochází z městské dopravy,“ uvedl Sulyok. Téměř 96% dopravy je závislých na ropě, jejíž cena v budoucnosti poroste. Z tohoto důvodu je nutné změnit dopravní systém. Doprava bude muset být méně náročná na energetické zdroje, používat „čistší“ druhy energie a efektivně využívat multimodální, integrovanou a „inteligentní“ síť.

Poslankyně Olga Sehnalová, členka Výboru pro dopravu a cestovní ruch Evropského parlamentu, uvedla, že diskuze v Evropském parlamentu na toto téma se teprve rozbíhají. „Je potřeba veřejné a politické podpory, která povzbudí všechny aktéry, aby se podíleli na vytvoření Jednotného evropského dopravního prostoru,“ zdůraznila europoslankyně Sehnalová.

„BUSINESSEUROPE podporuje cíle Bílé knihy k dosažení udržitelé dopravy,“ sdělila Anna Constable, poradkyně pro vnitřní trh BUSINESSEUROPE. V této souvislosti je potřeba vzájemně propojených iniciativ týkajících se infrastruktury, dopravních prostředků, informačních a komunikačních technologií, síťových služeb a provozních a administrativních postupů. Důraz by měl být kladen na vytvoření podmínek pro efektivní multimodalitu a dokončení jednotného dopravního prostoru, nikoliv na nucené upřednostňování některých druhů dopravy.

Mark Billiet, vedoucí oddělení pro nákladní dopravu a záležitosti EU Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU), uvedl, že Bílá kniha postrádá konkrétní opatření. „Cíle předešlé Bílé knihy z roku 2001 zatím nebyly plně dosaženy, proto se musíme ujistit, že tentokrát uspějeme,“ řekl Billiet. „Potřebujeme dopravní systém se všemi druhy dopravy, který bude založen na efektivním využívání zdrojů. Nucený modální přesun nemůže fungovat,“ dodal Billiet. Je důležité snižovat environmentální dopad komerční silniční dopravy, a to již od zdroje. Ambice Bílé knihy jdou dobrým směrem, nicméně jsou vzdálené realitě. Členské státy si nadále ponechávají svá ochranná opatření.

„Při uvádění lokomotiv na trh (a to pouze ve čtyřech zemích) jsme se setkali se zatěžující byrokracií. Potřebujeme zjednodušit přístup na vnitřní trh v dopravě, snižování administrativní zátěže a posílení spolupráce napříč EU,“ dodal Petr Jonák, ředitel korporátní komunikace Skupiny AWT. Rovněž zdůraznil dopad nové environmentální legislativy na konkurenceschopnost dopravy.

Další informace: