česky  english 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Nakupování vstupenek na síti je bezpečnější

(Archivní článek, platnost skončena 17.10.2017 / 11:30.)

Kdy: 29.09.2011, Kde: Brusel

Chcete lístky na fotbalový zápas či na koncert? Již se nemusíte bát koupit si je na internetu.

Téměř devět z deseti firem, které prodávají vstupenky na kulturní a sportovní akce na internetu, dodržují všechna stanovená pravidla. Zjistily to úřady 29 evropských zemí, které se zapojily do plošné kontroly těchto prodejců. Situace se tak dramaticky zlepšila, ještě loni totiž požadavkům vyhovělo jen 40 % prodejců.

Nákupy vstupenek na sportovní či kulturní akce na internetu jsou velice oblíbené, tvoří více než třetinu ze všech obchodních transakcí na síti. Proto se na ně zaměřily dozorové orgány ve všech 27 členských zemích Evropské unie a v Norsku a na Islandu. Loni provedly organizované šetření internetových prodejců takových vstupenek (tzv. sweep).

Kontroly a šetření proběhly v prvním červnovém týdnu roku 2010 a dozorové orgány během nich zjistily, že pouze 40 % prodejců splňovalo všechny náležitosti (ze 414 zkontrolovaných webových stránek jich bylo v souladu s právem 167). Nejčastějšími proviněními byly nedostatečné nebo zavádějící informace o cenách či prodejcích a nepřiměřené smluvní podmínky.

Po této kontrolní akci následovalo stádium vymáhací, během něhož byly ukládány pokuty a provinilí obchodníci byli vyzváni k nápravě nežádoucího stavu. Snaha nesla ovoce - jak bylo zjištěno nyní, v září 2011, po provedení všech uvedených kroků je v souladu s právem již 88 % původně kontrolovaných webových stránek (tedy 363).

ČR se do sweepu také zapojila. V červnu 2010 zkontrolovaly příslušné dozorové orgány 11 webových stránek nabízejících vstupenky na sportovní či kulturní akce. Již tenkrát splňovalo zákonné podmínky 8 z nich. Tři, u nichž bylo shledáno pochybení, nesprávnosti do září letošního roku napravily.

Sweepy mají v EU již tradici. V minulých letech se dozorové orgány takto organizovaně zaměřily například na kontrolu prodejů elektronického zboží, letenek či stahování digitálního obsahu. Ve všech případech vedly následné kroky k výraznému zlepšení dodržování práv na ochranu spotřebitelů na vnitřním trhu EU.

Další informace:

Foto: EK