SZ ČR PŘI EVROPSKÉ UNII

česky  english 

rozšířené vyhledávání

Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Spotřeba a emise dodávkových aut se sníží

Kdy: 21.12.2010, Kde: Brusel

Po úspěšném snížení emisí z osobních automobilů a jejich spotřeby čeká podobný úkol i lehká užitková vozidla.

Členské státy Evropské unie a zástupci Evropského parlamentu se dohodli na novém opatření, které zajistí snížení emisí oxidu uhličitého z lehkých užitkových vozidel (dodávková vozidla) a jejich spotřeby. Dohoda musí být ještě formálně potvrzena na plenárním zasedání parlamentu a na jednání Rady EU.

Předmětem dohody je stanovení emisních limitů CO2 z lehkých užitkových vozidel pro jednotlivé výrobce ve výši 175 g CO2/km, přičemž tento požadavek bude postupně zaváděn od roku 2014. Součástí dohody je také stanovení dlouhodobého cíle redukce emisí výši 147 g CO2/km v roce 2020. Jeho dosažitelnost bude ale nejprve posouzena dopadovou analýzou.

Pro výrobce je navržena celá řada doprovodných zvýhodnění a možností, jak stanoveného cíle dosáhnout, například použitím výhodných superkreditů při zavádění vozidel s velmi nízkými emisemi (elektromobily), podporou technologického rozvoje, možností sdružování výrobců s rozdílným výrobním programem či poskytnutím výjimky pro výrobce produkující méně než 22 000 vozidel ročně.

Návrh tohoto předpisu byl Evropskou komisí zveřejněn 28. října 2009 jako příspěvek k řadě opatření, která mají zajistit splnění cíle redukce emisí skleníkových plynů v Evropské unii o 20% do roku 2020. K tomuto cíli se přihlásila Evropská rada v březnu 2007 a legislativně je zakotven v klimaticko-energetickém balíčku. Návrh na snížení emisí CO2 z lehkých užitkových vozidel navazuje na podobné rozhodnutí týkající se osobních automobilů přijaté v roce 2009 (nařízení ES č. 443/2009, které stanoví legislativní rámec pro emisní limity CO2 z osobních automobilů). Právě silniční doprava se podílí celou pětinou na celkových emisích CO2 v EU.

Další informace:

Foto: EK