česky  english 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Debata o skenerech na letištích nabírá obrátky

Kdy: 24.06.2010, Kde: Lucemburk

Ministři dopravy zváží, jak zvýšit bezpečnost cestujících v letecké dopravě.

Debata o zavádění sporných bezpečnostních skenerů na evropská letiště se stupňuje. Ve čtvrtek 24. června 2010 budou skenery i jedním z témat schůzky unijních ministrů dopravy v Lucemburku.

Evropská komise ministrům především představí své nové Sdělení o používání bezpečnostních skenerů na letištích v EU, které zveřejnila 15. června, a požádá členské státy o názor. Po pokusu o teroristický útok na letu z Amsterdamu do Detroitu v prosinci 2009 se totiž tyto skenery používají stále více a v současnosti jsou testovány ve čtyřech členských státech EU – ve Francii, Itálii, Nizozemsku a Velké Británii. Komise ve své zprávě tvrdí, že tento způsob kontroly může být vhodnou možností pro posílení bezpečnosti cestujících.

Užívání skenerů ovšem nespadá do působnosti unijní legislativy a jednotlivé členské státy si je upravují po svém. Komise uznává, že každý členský stát by si měl sám rozhodnout, zda bezpečnostní skenery bude na svých letištích používat či nikoli. V těch státech, které se je rozhodnou zavést, by ovšem podle unijní exekutivy mělo užívání této technologie podléhat společným normám, aby byla zaručena jednotná úroveň detekce a tím i bezpečnosti, a zároveň i stejné dodržování základních práv i zdravotních předpisů.

Místopředseda EK zodpovědný za oblast dopravy Siim Kallas o tom hovořil již v úterý 2. června 2010, když výboru Evropského parlamentu pro dopravu a turismus představoval vize pro leteckou dopravu v letech 2010-2011. V souvislosti se skenery zdůraznil čtyři hlavní oblasti, na které je třeba brát zřetel: ochranu pořízených dat, lidskou důstojnost, dopady na zdraví kontrolovaných osob a dosažení dostatečné úrovně bezpečnosti. 

Ministři rovněž vyslechnou zprávu Komise o reakci EU na nedávnou „popílkovou krizi“ způsobenou výbuchem islandské sopky. Kallas v této souvislosti před europoslanci vyzdvihl dosud nevyužité možnosti multimodální dopravy, tedy například rychlou reakci u železnic, které mohou na přiměřenou vzdálenost nahradit leteckou dopravu. Zároveň apeloval na zvýšení flexibility členských států EU při omezování využití jejich vzdušného prostoru, aniž by byla ohrožena co nejvyšší možná míra bezpečnosti leteckého provozu.

Další informace:

Foto: EK