Na kolejích by měla zavládnout větší konkurence
20.06.2011 / 11:00
Členské státy EU mění pravidla pro evropské železnice. Liberalizace má pomoci občanům i firmám.
Aby se železnice stala skutečnou alternativou k jiným způsobům dopravy, je třeba ji ještě více otevřít konkurenci. Jen tak bude dostatečně atraktivní pro každodenní obchodní rozhodování firem z hlediska nákladů a jako ekologičtější doprava přijatelnější z celospolečenského hlediska. Shodli se na tom ministři dopravy členských zemí EU na setkání v Lucemburku ve čtvrtek 16. června 2011.
Ministři proto schválili revizi tzv. 1. železničního balíku z roku 2001. Změny přinesou více pravomoci národním regulátorům, přehlednější pravidla financování a hlavně uvolnění trhu doprovodných železničních služeb. Právě překážky v přístupu ke službám (např. k železničním opravnám nebo službám pro cestující v nádražních budovách) stojí podle Evropské komise za malou ochotou nových železničních firem pustit se do souboje s dominantními dopravci.
Na nadcházejícím polském předsednictví v Radě EU bude stvrdit dohodu s Evropským parlamentem, kde lze předpokládat tlak poslanců na další liberalizaci konzervativního evropského železničního sektoru.
Další informace:
- Návrh EK (20. září 2010, pdf)
Foto: Rada EU - Fotolia