česky  english 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Nákupům přes hranice stále brání řada překážek

Kdy: 29.03.2010, Kde: Brusel

Jen osm procent obyvatel EU nakupuje po internetu zboží v zahraničí.

Občané Evropské unie stále ještě plně nevyužívají všech výhod vnitřního trhu. Růst přeshraničního obchodu v EU je omezený, a to i navzdory rychlému rozvoji elektronického nakupování, který spotřebitelům teoreticky rozšiřuje trh a tím i nabídku zboží a služeb za příznivější ceny.

Vyplývá to z  hodnotící zprávy o spotřebitelských trzích, tzv. Consumer Markets Scoreboard, kterou Evropská komise zveřejnila 29. března 2010. Podle zprávy uskutečnilo v roce 2009 nákup po internetu v jiné členské zemi jen osm procent spotřebitelů. Sdělení EK z konce loňského roku přitom prokázalo, že přeshraniční nákupy mohou znamenat opravdové úspory a větší nabídku pro spotřebitele.

Příčin je celá řada, regulačními překážkami počínaje a jazykovými konče. Především kvůli překážkám regulačním povahy odmítají mnozí obchodníci doručovat zboží nebo poskytovat služby v jiných členských zemích. Komise ve zmíněném sdělení uvádí, že více než 60% přeshraničních objednávek se nakonec neuskuteční. EK je proto odhodlána činit kroky směřující k odstranění těchto překážek, například sjednocováním a zjednodušováním pravidel pro maloobchodníky či podporou přeshraničního řešení sporů.

Hodnotící zpráva se také zaměřila na zkoumání dostupnosti zboží a služeb pro spotřebitele. Zjistila, že se dostupnost v jednotlivých členských státech značně liší, a že v šesti zemích nedosahuje ani poloviny evropského průměru. Dále zpráva potvrdila, že hospodářská krize měla nepříznivé dopady na spotřebitelské prostředí, které se ve většině zemí zhoršilo. Spotřebitelské prostředí je definováno řadou faktorů, jako je kvalita pravidel upravujících vztahy mezi spotřebiteli a obchodníky, účinnost řešení sporů, důvěra spotřebitelů v orgány na ochranu spotřebitelů, v maloobchodníky a spotřebitelské organizace.

Hodnotící zpráva Evropské komise byla již třetí svého druhu. Od letošního roku dochází k novince, protože Consumer Markets Scoreboard bude publikován dvakrát ročně. Jarní část, která byla právě zveřejněna, se zaměřuje na zkoumání vývoje integrace maloobchodního vnitřního trhu a monitorování spotřebitelského prostředí v jednotlivých zemích. Podzimní vydání se zaměří na hodnocení fungování 50 specifických odvětví trhu s cílem určit ty, které ve vztahu ke spotřebitelům špatně fungují.

Další informace:

Foto: Evropská komise