česky  english 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Soud posílil práva zákazníků v dálkovém prodeji

Kdy: 15.04.2010, Kde: Lucemburk

Podle rozsudku Evropského soudního dvora musejí prodejci vracet zákazníkům, kteří odstoupí od smluv uzavřených na dálku, i poplatek za dopravu.

Firmy provozující dálkový prodej si nemohou ponechat poplatek za dopravu v případě, že jejich zákazník od smlouvy odstoupí a zboží vrátí. Rozhodl tak ve čtvrtek 15. dubna 2010 Evropský soudní dvůr.

Soudní dvůr totiž odpověděl na otázku německého spolkového soudu ohledně výkladu Směrnice o ochraně spotřebitele v případě smluv uzavřených na dálku (97/7/ES). Německý soud posuzuje žalobu německého sdružení spotřebitelů Verbraucherzentrale Nordrhein-Westfalen na společnost Handelsgesellschaft Heinrich Heine. Ta ve svých obchodních podmínkách stanoví, že spotřebitel platí za dopravu paušální částku 4,95 eur, a tuto částku si  ponechá, i pokud její zákazníci uplatní své právo odstoupit od smlouvy.

Evropský soudní dvůr nyní upřesnil, že podle směrnice nemůže dodavatel požadovat náklady na původní dopravu zboží po spotřebiteli, který uplatní své právo odstoupit od smlouvy. Může pouze žádat, aby spotřebitel nesl skutečně vynaložené náklady přímo spojené s vrácením zboží.

Ustanovení směrnice týkající se právních následků odstoupení od smlouvy totiž mají podle soudu jasně za cíl neodrazovat spotřebitele od uplatnění jeho práva odstoupit od smlouvy. Tak by tomu bylo v případě, kdyby musel nést náklady na dopravu. Kromě toho by taková situace mohla zpochybnit vyvážené rozdělení rizik mezi účastníky smluv uzavřených na dálku, jelikož by spotřebitel musel nést veškeré náklady spojené s dopravou zboží.

Další informace :

Foto: EK