česky  english 

Advanced search
Article notification Print Decrease font size Increase font size

One World 2010: Sun Behind the Clouds

Date: 15 April 2010 8:30 PM - 10:30 PM

Venue: CZ PERM REP, Rue Caroly 15, 1050 Bruxelles

Film by Ritu Sarin, Tenzing Sonam, UK/USA/Netherlands/Austria/France/India, 79 mins. Winner of the Václav Havel Special Award at the One World Film Festival 2010 in Prague.

Last year saw the 50th anniversary of the Chinese invasion of Tibet. Throughout the last five decades, the Tibetan spiritual leader the Dalai Lama has pushed his nation to accept a non-violent middle way based on dialogue with the government of China as a means to achieving autonomy. Nevertheless, Beijing has completely ignored those efforts, while the Dalai Lama’s diplomacy around the world has so far led nowhere. Now radical Tibetans have run out of patience, leading both to bloody riots in Lhasa in March 2008 and demonstrations at the Dalia Lama’s residence in India’s Dharamsala, where protestors burned Chinese flags and demanded complete independence. This film by Tibetan filmmakers Rita Sarin and Tenzig Sonam features both the Dalai Lama himself and a number of Tibetan intellectuals. Making use of unique archive footage, it documents China’s policy of occupation and raises questions about Tibet’s future.

Slunce za mraky

V loňském roce uplynulo padesát let od čínské invaze do Tibetu. Po celou tuto dobu prosazuje světská a duchovní hlava Tibetu dalajlama pro svůj národ nenásilnou střední cestu kompromisních dialogů s čínskou vládou, které by měly vést k tibetské autonomii. Jelikož Čína tyto snahy zcela ignoruje a nikam zatím nevedou ani dalajlamovy diplomatické cesty po celém světě, radikálním Tibeťanům dochází v okupované zemi trpělivost. Důsledkem byly krvavé nepokoje ve Lhase v březnu 2008, ale také demonstrace exilových Tibeťanů před dalajlamovým sídlem v indické Dharamsale, během nichž požadovali úplnou nezávislost své země a pálili čínské vlajky. Tibetská filmařská dvojice Ritu Sarinová a Tenzing Sonam dává ve svém snímku velký prostor nejen dalajlamovi, ale také řadě tibetských intelektuálů. S využitím unikátních archivních záběrů přibližuje film podobu čínské okupační politiky a zamýšlí se nad budoucností Tibetu.