Chile má podle Světové banky jednoznačně nejvýkonnější logistiku v rámci LAC
01.04.2014 / 17:28 | Aktualizováno: 01.04.2014 / 18:20
(Archivní článek, platnost skončena 01.04.2018.)
Chile je v roce 2014 nejlépe hodnocenou zemí regionu z hlediska logistické výkonnosti. Toto kritérium je velmi důležité pro české podniky, které se rozhodují pro exportní operace a kalkulují náklady.
V uplynulých měsících ZÚ Santiago de Chile vypracoval sérii analýz a zpráv, které shodně hodnotí Chile jako regionálního lídra v oblasti makroekonomické stability a podmínek pro obchod a investice. Jsme si vědomi toho, že úkolem české ekonomické diplomacie není, aby jednotliví ekonomičtí radové za každou cenu „malovali v růžových barvách“ stav ekonomiky a podmínky pro obchod, podnikání a investice v zemích své jurisdikce. Nicméně považujeme za nutné zpřístupnit pro širokou obec českých exportérů následující zprávu o stavu logistické výkonnosti v Latinské Americe a Karibiku (LAC). Aniž bychom chtěli jakkoliv podceňovat ekonomický význam dalších zemí LAC, je nutno dle údajů Světové banky (WB) konstatovat, že Chile je v roce 2014 nejlépe hodnocenou zemí oblasti z hlediska logistické výkonnosti.
Považujeme toto kritérium za velmi důležité pro české podniky, které se rozhodují pro exportní operace a kalkulují náklady a porovnávají tyto náklady v různých zemích. Přiložené tabulky podle Světové banky (WR) naznačují pořadí 50 zemí světa s nejvýkonnější (a tím rovněž nejlevnější) logistikou a rovněž srovnání nejlépe umístěné země roku 2014 (Německo) se situací v Chile a průměrem zemí LAC. Dané konkrétní údaje z respektovaného zdroje mohou mít velmi praktický význam při rozhodování a kalkulaci nákladů u českých exportérů. (Zbylých 110 hodnocených států si zájemci mohou dohledat na internetové adrese: lpi.worldbank.org
Studie Světové banky za rok 2014 se jmenuje „Connecting to Compete: Trade Logistics in the Global Economy“. Navázala na předešlá hloubková mezinárodní srovnání, která její tým ve spolupráci s odborníky Vysoké školy ekonomické z finského Turku zpracoval již v letech 2007, 2010 a 2012. Cílem studie je zjistit, jak si celkem 160 zkoumaných zemí vede v oblasti logistiky a jak to ovlivňuje podmínky a náklady obchodu.
Tabulku indexu logistické výkonnosti zpracovatelé vytvářejí na základě informací od předních světových poskytovatelů logistických služeb (globálně činných spedičních firem a expresních zásilkových služeb). Vedle údajů o cenách a dobách přepravy v celkem pěti tisících souborů hodnotí, jak „přátelské“ je prostředí v těch zemích, v nichž působí, i v těch, do nichž – nebo z nichž – zásilky přepravují. Výsledek je kombinací důkladné praktické znalosti zemí, v nichž operátoři pracují, jejich vnímání ostatních zemí a zkušeností s prostředím globální logistiky. Výsledná tabulka tvoří unikátní databázi, která ukazuje, jak logistika ovlivňuje konkurenceschopnost jednotlivých národních ekonomik. Specifický index vyspělosti logistiky přitom jen v omezené míře koreluje s jinými ekonomickými indexy, například s indexem globální konkurenceschopnosti GCI, který zpracovává Světové ekonomické fórum.
V indexu logistické výkonnosti za rok 2014 bylo nejlépe hodnoceno Německo na prvním a nejhůře Somálsko na posledním (160.) místě. Česká republika byla zařazena na 32. místo a Chile na 42. příčku. Z dalších zemí LAC následovaly Panama (45.), Mexiko (50.), Argentina (60.), Brazílie (65.), Peru (71.), Uruguay (91.) a Kolumbie 97.).
Logistická výkonnost zemí LAC – 2014
(uvedeno je 8 nejlépe umístěných zemí LAC)
Prvních 50 zemí světa v publikaci Světové banky: „Connecting to Compete 2014“
Country | Year | LPI Rank | LPI Score | Customs | Customs | Infrastructure | Infrastructure | International shipments |
Germany | 2014 | 1 | 4.XII | 2 | 4.X | 1 | IV.32 | 1 |
Netherlands | 2014 | 2 | 4.V | 4 | III.96 | 3 | IV.23 | 6 |
Belgium | 2014 | 3 | 4.IV | 11 | III.80 | 8 | 4.X | 4 |
United Kingdom | 2014 | 4 | 4.I | 5 | III.94 | 6 | IV.16 | 5 |
Singapore | 2014 | 5 | 4.00 | 3 | 4.I | 2 | IV.28 | 11 |
Sweden | 2014 | 6 | III.96 | 15 | III.75 | 9 | 4.IX | 7 |
Norway | 2014 | 7 | III.96 | 1 | IV.21 | 4 | IV.19 | 31 |
Luxembourg | 2014 | 8 | III.95 | 10 | III.82 | 15 | III.91 | 22 |
United States | 2014 | 9 | III.92 | 16 | III.73 | 5 | IV.18 | 2 |
Japan | 2014 | 10 | III.91 | 14 | III.78 | 7 | IV.16 | 9 |
Ireland | 2014 | 11 | III.87 | 12 | III.80 | 16 | III.84 | 3 |
Canada | 2014 | 12 | III.86 | 20 | III.61 | 10 | 4.V | 8 |
France | 2014 | 13 | III.85 | 18 | III.65 | 13 | III.98 | 12 |
Switzerland | 2014 | 14 | III.84 | 7 | III.92 | 11 | 4.IV | 18 |
Hong Kong, China | 2014 | 15 | III.83 | 17 | III.72 | 14 | III.97 | 13 |
Australia | 2014 | 16 | III.81 | 9 | III.85 | 12 | 4.00 | 16 |
Denmark | 2014 | 17 | III.78 | 13 | III.79 | 17 | III.82 | 36 |
Spain | 2014 | 18 | III.72 | 19 | III.63 | 20 | III.77 | 26 |
Taiwan | 2014 | 19 | III.72 | 21 | III.55 | 24 | III.64 | 17 |
Italy | 2014 | 20 | III.69 | 29 | III.36 | 19 | III.78 | 14 |
Korea, Rep. | 2014 | 21 | III.67 | 24 | III.47 | 18 | III.79 | 21 |
Austria | 2014 | 22 | III.65 | 23 | III.53 | 25 | III.64 | 10 |
New Zealand | 2014 | 23 | III.64 | 6 | III.92 | 22 | III.67 | 38 |
Finland | 2014 | 24 | III.62 | 8 | III.89 | 28 | III.52 | 39 |
Malaysia | 2014 | 25 | III.59 | 27 | III.37 | 26 | III.56 | 23 |
Portugal | 2014 | 26 | III.56 | 31 | III.26 | 31 | III.37 | 20 |
United Arab Emirates | 2014 | 27 | III.54 | 25 | III.42 | 21 | III.70 | 24 |
China | 2014 | 28 | III.53 | 38 | III.21 | 23 | III.67 | 29 |
Qatar | 2014 | 29 | III.52 | 37 | III.21 | 29 | III.44 | 32 |
Turkey | 2014 | 30 | III.50 | 34 | III.23 | 27 | III.53 | 19 |
Poland | 2014 | 31 | III.49 | 32 | III.26 | 46 | 3.VIII | 27 |
Czech Republic | 2014 | 32 | III.49 | 33 | III.24 | 36 | III.29 | 25 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hungary | 2014 | 33 | III.46 | 48 | II.97 | 40 | III.18 | 15 |
South Africa | 2014 | 34 | III.43 | 42 | 3.XI | 38 | III.20 | 41 |
Thailand | 2014 | 35 | III.43 | 36 | III.21 | 30 | III.40 | 33 |
Latvia | 2014 | 36 | III.40 | 35 | III.22 | 51 | 3.III | 30 |
Iceland | 2014 | 37 | III.39 | 22 | III.54 | 33 | III.34 | 35 |
Slovenia | 2014 | 38 | III.38 | 41 | 3.XI | 32 | III.35 | 28 |
Estonia | 2014 | 39 | III.35 | 26 | III.40 | 35 | III.34 | 47 |
Romania | 2014 | 40 | III.26 | 59 | II.83 | 64 | II.77 | 34 |
Israel | 2014 | 41 | III.26 | 43 | 3.X | 45 | 3.XI | 46 |
Chile | 2014 | 42 | III.26 | 39 | III.17 | 41 | III.17 | 40 |
Slovak Republic | 2014 | 43 | III.25 | 52 | II.89 | 37 | III.22 | 63 |
Greece | 2014 | 44 | III.20 | 28 | III.36 | 42 | III.17 | 61 |
Panama | 2014 | 45 | III.19 | 40 | III.15 | 52 | 3.00 | 37 |
Lithuania | 2014 | 46 | III.18 | 44 | 3.IV | 39 | III.18 | 49 |
Bulgaria | 2014 | 47 | III.16 | 64 | II.75 | 53 | II.94 | 76 |
Vietnam | 2014 | 48 | III.15 | 61 | II.81 | 44 | 3.XI | 48 |
Saudi Arabia | 2014 | 49 | III.15 | 56 | II.86 | 34 | III.34 | 54 |
Mexico | 2014 | 50 | III.13 | 70 | II.69 | 50 | 3.IV | 55 |
Komparativní tabulka logistických podmínek a nákladů: Chile, Německo a LAC
Logistické podmínky 2014: Chile x Německo x průměr LAC (Podle hodnocení Světové banky za rok 2014) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|