Velvyslanectví České republiky v Santiagu de Chile

Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Chile má podle Světové banky jednoznačně nejvýkonnější logistiku v rámci LAC

Chile je v roce 2014 nejlépe hodnocenou zemí regionu z hlediska logistické výkonnosti. Toto kritérium je velmi důležité pro české podniky, které se rozhodují pro exportní operace a kalkulují náklady.

V uplynulých měsících ZÚ Santiago de Chile vypracoval sérii analýz a zpráv, které shodně hodnotí Chile jako regionálního lídra v oblasti makroekonomické stability a podmínek pro obchod a investice. Jsme si vědomi toho, že úkolem české ekonomické diplomacie není, aby jednotliví ekonomičtí radové za každou cenu „malovali v růžových barvách“ stav ekonomiky a podmínky pro obchod, podnikání a investice v zemích své jurisdikce. Nicméně považujeme za nutné zpřístupnit pro širokou obec českých exportérů následující zprávu o stavu logistické výkonnosti v Latinské Americe a Karibiku (LAC). Aniž bychom chtěli jakkoliv podceňovat ekonomický význam dalších zemí LAC, je nutno dle údajů Světové banky (WB) konstatovat, že Chile je v roce 2014 nejlépe hodnocenou zemí oblasti z hlediska logistické výkonnosti.

Považujeme toto kritérium za velmi důležité pro české podniky, které se rozhodují pro exportní operace a kalkulují náklady a porovnávají tyto náklady v různých zemích. Přiložené tabulky podle Světové banky (WR) naznačují pořadí 50 zemí světa s nejvýkonnější (a tím rovněž nejlevnější) logistikou a rovněž srovnání nejlépe umístěné země roku 2014 (Německo) se situací v Chile a průměrem zemí LAC. Dané konkrétní údaje z respektovaného zdroje mohou mít velmi praktický význam při rozhodování a kalkulaci nákladů u českých exportérů. (Zbylých 110 hodnocených států si zájemci mohou dohledat na internetové adrese: lpi.worldbank.org

Studie Světové banky za rok 2014 se jmenuje „Connecting to Compete: Trade Logistics in the Global Economy“. Navázala na předešlá hloubková mezinárodní srovnání, která její tým ve spolupráci s odborníky Vysoké školy ekonomické z finského Turku zpracoval již v letech 2007, 2010 a 2012. Cílem studie je zjistit, jak si celkem 160 zkoumaných zemí vede v oblasti logistiky a jak to ovlivňuje podmínky a náklady obchodu.

Tabulku indexu logistické výkonnosti zpracovatelé vytvářejí na základě informací od předních světových poskytovatelů logistických služeb (globálně činných spedičních firem a expresních zásilkových služeb). Vedle údajů o cenách a dobách přepravy v celkem pěti tisících souborů hodnotí, jak „přátelské“ je prostředí v těch zemích, v nichž působí, i v těch, do nichž – nebo z nichž – zásilky přepravují. Výsledek je kombinací důkladné praktické znalosti zemí, v nichž operátoři pracují, jejich vnímání ostatních zemí a zkušeností s prostředím globální logistiky. Výsledná tabulka tvoří unikátní databázi, která ukazuje, jak logistika ovlivňuje konkurenceschopnost jednotlivých národních ekonomik. Specifický index vyspělosti logistiky přitom jen v omezené míře koreluje s jinými ekonomickými indexy, například s indexem globální konkurenceschop­nosti GCI, který zpracovává Světové ekonomické fórum.

V indexu logistické výkonnosti za rok 2014 bylo nejlépe hodnoceno Německo na prvním a nejhůře Somálsko na posledním (160.) místě. Česká republika byla zařazena na 32. místo a Chile na 42. příčku. Z dalších zemí LAC následovaly Panama (45.), Mexiko (50.), Argentina (60.), Brazílie (65.), Peru (71.), Uruguay (91.) a Kolumbie 97.).

Logistická výkonnost zemí LAC – 2014
(uvedeno je 8 nejlépe umístěných zemí LAC)

Logistická výkonnost zemí LAC (2014)

Prvních 50 zemí světa v publikaci Světové banky: „Connecting to Compete 2014“

Country Year LPI Rank LPI Score Customs Customs Infrastructure Infrastructure International shipments
Germany 2014 1 4.XII 2 4.X 1 IV.32 1
Netherlands 2014 2 4.V 4 III.96 3 IV.23 6
Belgium 2014 3 4.IV 11 III.80 8 4.X 4
United Kingdom 2014 4 4.I 5 III.94 6 IV.16 5
Singapore 2014 5 4.00 3 4.I 2 IV.28 11
Sweden 2014 6 III.96 15 III.75 9 4.IX 7
Norway 2014 7 III.96 1 IV.21 4 IV.19 31
Luxembourg 2014 8 III.95 10 III.82 15 III.91 22
United States 2014 9 III.92 16 III.73 5 IV.18 2
Japan 2014 10 III.91 14 III.78 7 IV.16 9
Ireland 2014 11 III.87 12 III.80 16 III.84 3
Canada 2014 12 III.86 20 III.61 10 4.V 8
France 2014 13 III.85 18 III.65 13 III.98 12
Switzerland 2014 14 III.84 7 III.92 11 4.IV 18
Hong Kong, China 2014 15 III.83 17 III.72 14 III.97 13
Australia 2014 16 III.81 9 III.85 12 4.00 16
Denmark 2014 17 III.78 13 III.79 17 III.82 36
Spain 2014 18 III.72 19 III.63 20 III.77 26
Taiwan 2014 19 III.72 21 III.55 24 III.64 17
Italy 2014 20 III.69 29 III.36 19 III.78 14
Korea, Rep. 2014 21 III.67 24 III.47 18 III.79 21
Austria 2014 22 III.65 23 III.53 25 III.64 10
New Zealand 2014 23 III.64 6 III.92 22 III.67 38
Finland 2014 24 III.62 8 III.89 28 III.52 39
Malaysia 2014 25 III.59 27 III.37 26 III.56 23
Portugal 2014 26 III.56 31 III.26 31 III.37 20
United Arab Emirates 2014 27 III.54 25 III.42 21 III.70 24
China 2014 28 III.53 38 III.21 23 III.67 29
Qatar 2014 29 III.52 37 III.21 29 III.44 32
Turkey 2014 30 III.50 34 III.23 27 III.53 19
Poland 2014 31 III.49 32 III.26 46 3.VIII 27
Czech Republic 2014 32 III.49 33 III.24 36 III.29 25
Hungary 2014 33 III.46 48 II.97 40 III.18 15
South Africa 2014 34 III.43 42 3.XI 38 III.20 41
Thailand 2014 35 III.43 36 III.21 30 III.40 33
Latvia 2014 36 III.40 35 III.22 51 3.III 30
Iceland 2014 37 III.39 22 III.54 33 III.34 35
Slovenia 2014 38 III.38 41 3.XI 32 III.35 28
Estonia 2014 39 III.35 26 III.40 35 III.34 47
Romania 2014 40 III.26 59 II.83 64 II.77 34
Israel 2014 41 III.26 43 3.X 45 3.XI 46
Chile 2014 42 III.26 39 III.17 41 III.17 40
Slovak Republic 2014 43 III.25 52 II.89 37 III.22 63
Greece 2014 44 III.20 28 III.36 42 III.17 61
Panama 2014 45 III.19 40 III.15 52 3.00 37
Lithuania 2014 46 III.18 44 3.IV 39 III.18 49
Bulgaria 2014 47 III.16 64 II.75 53 II.94 76
Vietnam 2014 48 III.15 61 II.81 44 3.XI 48
Saudi Arabia 2014 49 III.15 56 II.86 34 III.34 54
Mexico 2014 50 III.13 70 II.69 50 3.IV 55

 

Komparativní tabulka logistických podmínek a nákladů: Chile, Německo a LAC

Logistické podmínky 2014: Chile x Německo x průměr LAC
(Podle hodnocení Světové banky za rok 2014)
  Chile Germany LAC
Export time and cost / Port or airport supply chain      
Distance (kilometers) 227km 282km 446km
Lead time (days) 1 days 1 days 2.9 days
Cost (US$) 931US$ 675US$ 1162US$
Export time and cost / Land supply chain      
Distance (kilometers) 407km 367km 609km
Lead time (days) 5 days 2 days 4.1 days
Cost (US$) 1145US$ 1129US$ 1652US$
Import time and cost / Port or airport supply chain      
Distance (kilometers) 161km 455km 509km
Lead time (days) 1 days 2 days 3.4 days
Cost (US$) 669US$ 892US$ 1432US$
Import time and cost / Land supply chain      
Distance (kilometers) 300km 1030km 669km
Lead time (days) 4 days 3 days 3.5 days
Cost (US$) 1500US$ 1326US$ 1566US$
       
Shipments meeting quality criteria (%) 77.45% 76.02% 71.31%
Number of agencies - exports 3 3 4.1
Number of agencies - imports 2 3 4.1
Number of documents - exports 2 4 4.1
Number of documents - imports 2 4 3.9
Clearance time without physical inspection (days) 1 days 1 days 2.5 days
Clearance time with physical inspection (days) 1 days 1 days 3.8 days
Physical inspection (%) 1.26% 3.27% 31.3%
Multiple inspection (%) 1% 3.07% 17.83%