česky  english  中文 

rozšířené vyhledávání
na_stanku_3
Foto: (@MZV)
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

České firmy zaujaly na největším čínském herním veletrhu

Čeští herní vývojáři se ve dnech 28.-30.7.2016 prezentovali na šanghajském veletrhu ChinaJoy Digital Conference and Expo. Veletrh, který se zaměřuje na oblast e-entertainmentu, ale také  další IT software i hardware produkty, je vyhledáván jak profesionály, tak  i širokou veřejností. Odhaduje se, že na jeho letošní 14. ročník  mohlo zavítat až 360 tis. návštěvníků. Zahraniční firmy se o čínský herní trh zajímají především kvůli obdivuhodnému růstovému potenciálu – pouze v samotné Šanghaji dosáhly v loňském roce příjmy v IT herním sektoru 7,5 mld. USD, což představuje meziročně 32 % nárůst.

Čínský e-entertainment láká

Přestože veletrh ChinaJoy není tak známý jako jiné západní softwarové veletrhy typu losangeleského E3, jenž je považován za vůbec největší celosvětový herní veletrh, v posledních letech se o možnost vystavovat v Šanghaji zajímá čím dál více firem z ciziny. V roce 2014 padly obchodní překážky, které do té doby neumožňovaly zahraničním podnikům vyrábět v Číně herní konzole. Řada firem, které v Číně podnikaly v IT, se v minulosti obávala i nedostatků ve vymahatelnosti práv duševního vlastnictví. Největší příležitosti nyní nabízí Čína v segmentu mobilních a tabletových aplikací; celkově zde využívá mobilní Internet přes 660 mil. uživatelů, z toho 160 mil. z nich je méně než 18 let.

ChinaJoy však není pouze herním veletrhem a mnoho firemních expozic v B2B sekci nabídlo i další IT produkty jako např. služby softwarového zabezpečení, řešení pro mobilní a on-line platby anebo hardware. Celkem se letos účastnilo 600 firem z 30 zemí a regionů. Formou národních pavilónů a stánků představily své firmy v B2B sekci kromě Česka také Korea, Malajsie, Tchaj-wan či kanadský Québec. Výstavní plocha v B2B sekci, kde se prezentovaly i české firmy, bývá přitom zpravidla vyprodána několik měsíců dopředu.

České firmy byly na veletrhu poprvé

Český stánek s názvem „Česká republika – země příběhů“ a plochou 9 m2 patřil na veletrhu k těm nejmenším expozicím (na o něco větší ploše se prezentovala provincie Québec). Díky dobrému umístění v B2B sekci věnované mobilním herním vývojářům (WMGC – World Mobile Gaming Conference and Expo) a v blízkosti předních čínských IT hráčů (Baidu Mobile Games, mobilní operátor China Unicom anebo společnost Tencent), měly české firmy dostatek prostoru k navázání kontaktů. Aktivně se na českém stánku prezentovaly firmy LIPA Learning a Bohemia Interactive, katalogově pak společnosti Keen Software House, Good AI a Warhorse Studio. Během konání veletrhu měli návštěvníci možnost seznámit se i s nabídkou služeb CzechInvest, investičními příležitostmi do českého sektoru ICT a s platformou Czech Startups.org.

Kromě účasti na veletrhu uspořádal Generální konzulát ČR v Šanghaji ve spolupráci se společností Shanghai Invest West Bund B2B seminář a společenskou akci „Czech Gaming and Creativity Evening“. České firmy zde jednaly s přibližně dvaceti čínskými partnery a také se zástupci šanghajského softwarového parku Shanghai Outsourcing Promotion Center, který sdružuje na 2500 čínských ICT firem.

Veletrhy jako šanghajský ChinaJoy anebo losangeleský E3 svědčí o tom, že videoherní byznys má i díky prudkému rozvoji mobilního Internetu v posledních letech obrovský růstový potenciál a nenabízí pouze klasickou zábavu, ale i řadu kreativních a vzdělávacích produktů.  Čeští herní vývojáři mají kromě toho velmi dobrou pověst a některá česká herních studia se svým software již v zahraničí úspěšně prorazila. Negativní vnímání této části IT sektoru by chtěla do budoucna změnit např. ČVUT, která od akademického roku 2016/2017 otevírá na Fakultě elektrotechnické nový bakalářský studijní program „Počítačové hry a grafika“.

Účast českých firem na veletrhu ChinaJoy podpořilo MZV ČR jako projekt na podporu ekonomické diplomacie. Akce navázala na projekt „Czech ICT meets China“ z října 2015, kdy díky spolupráci Velvyslanectví ČR vPekingu, Generálního konzulátu ČR v Šanghaji, agentuře CzechInvest a Czech ICT Alliance mělo 8 českých start-upových  firem  příležitost jednat v Pekingu a Šanghaji s čínskými partnery.

Štěpán Vojnár, konzul pro obchod, ekonomiku, kulturu, školství a tisk

Galerie